Terminy spotkań - grupa 12D/2
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 25 czerwca 2010
![]() | Grupa 12D/2 |
Informacja dla szkolnych koordynatorów promocji zdrowia oraz członków szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia.
Miejsce zajęć: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
Adres: Katowice, ul. Drozdów 21
Terminy spotkań:
- 26 października 2009 r. w godz. 9:00 – 16:00
- 27 października 2009 r. w godz. 9:00 – 16:00
- 20 maja 2010 r. w godz. 14:00 – 18:00
Zapraszamy na kurs podstawowy w zakresie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (SFA) pt. Zmieniając punkt widzenia. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w szkole.
W latach ubiegłych kurs stanowił element trzyletniego projektu Uniwersytetu Fontys w Tilburgu (Holandia) i Uniwersytetu Jagiellońskiego pod nazwą Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniu nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce.
Esencją SFA jest koncentracja na możliwościach, a nie na problemach, w pracy z klientami wszelkiego typu. Ważny jest cel, do jakiego klient (uczeń, podopieczny, rodzic, nauczyciel itp.) zmierza i jego (klienta) zasoby, które mogą mu pomóc ten cel osiągnąć.
Bardzo często chcąc rozwiązać sytuacje trudne związane np. z uciążliwymi zachowaniami dziecka, analizujemy dogłębnie genezę tych zachowań, liczne sytuacje, w których występują. Niejednokrotnie precyzyjna diagnoza problemu prowadzi do uczucia bezradności u osoby pomagającej; historia traumatycznych doświadczeń, czy też organiczne dysfunkcje, przesłaniają zdrowy potencjał dziecka i nadzieję na zmianę.
SFA kwestionuje założenie, iż zrozumienie wszystkich spraw związanych ze źródłem problemu to jedyny sposób, by rozwiązać zaistniałą sytuację. Jest to podejście zorientowane w większym stopniu na przyszłość i na działanie.
Stosując SFA osoba pomagająca klientowi koncentruje się na jego:
- potrzebach (zamiast na problemach),
- potencjale i mocnych stronach (zamiast na brakach i słabych stronach),
- poprzednich sukcesach (zamiast na porażkach),
- wyjątkach od sytuacji problemowej (zamiast na częstotliwości pojawiania się i rozmiarze problemu),
- definiowaniu i konstruowaniu wizji pożądanej przyszłości (zamiast na obezwładniającej przeszłości).
Takie nastawienie osoby pomagającej motywuje klienta do współpracy i umożliwia budowę skutecznego sojuszu na rzecz zmian.
Korzenie tego podejścia sięgają sposobu myślenia terapeutycznego Miltona Ericksona oraz niektórych metod pracy w Mental Research Institute w Palo Alto. Ostateczny kształt Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach zawdzięcza swoim bezpośrednim rodzicom – Stevowi de Shazerowi i Insoo Kim Berg.
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, jako podejście nowoczesne i skuteczne, stosowana jest w Polsce przez niektórych psychoterapeutów. Jest jednak nadal stosunkowo mało znana i praktykowana.
SFA to nie tylko narzędzie psychoterapii; znajduje również szerokie zastosowanie w innych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- w instytucjach oświatowych – szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- w pomocy społecznej – ośrodkach pomocy społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, domach dziecka, centrach interwencji kryzysowej,
- w ochronie zdrowia – ośrodkach leczenia uzależnień, ośrodkach zdrowia psychicznego.
W USA, Holandii, Wielkiej Brytanii i innych krajach, Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach okazało się skutecznym narzędziem postępowania w odniesieniu do szerokiego spektrum problemów (w tym problemów behawioralnych i zaburzeń w kontaktach społecznych, włącznie z problemami alkoholowymi).
W ubiegłym roku przeprowadzone zostały – w ścisłej współpracy z holenderskimi profesjonalistami – kursy podstawowe i zaawansowane. Ewaluacje potwierdziły wysoką przydatność SFA w pracy instytucji oświatowych. Kursy oferują konkretne techniki pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom. Mogą również stanowić przyczynek do podniesienia poziomu optymizmu i zaradności w pracy.
Tematyka kursu podstawowego (20 godz.)
- Tradycyjne myślenie zogniskowane na problemie a myślenie SFA budujące rozwiązania – charakterystyka porównawcza
- Edukacja Skoncentrowana na Rozwiązaniach – zastosowanie założeń SFA do praktyki szkolnej nauczyciela
- Etapy budowania rozwiązań w dialogu nauczyciela z uczniem
- Komplementowanie bezpośrednie i pośrednie, twórcze pytania jako użyteczne techniki w pracy na rzecz zmiany zachowań ucznia
- Zastosowanie techniki skalowania w pracy z uczniem i rodzicem. Wizja wzbogacenia własnej praktyki o elementy SFA
Prowadzące: Beata Łęcka i Krystyna Szczęsna-Witkowska
Koszt udziału w całości szkolenia wynosi 45 zł (sł. czterdzieści pięć zł) od uczestnika.
Prosimy o wpłatę ww. kwoty na konto:
ING Bank Śląski S.A. Nr 94 1050 1214 1000 0090 7749 6066
lub bezpośrednio w kasie ROM-E Metis
Prosimy o dokładne wypełnienie druku wpłaty/przelewu bankowego.
W polu wpłata tytułem należy wpisać tytuł szkolenia: SzPZ. W przypadku wpłat dokonywanych przez szkołę/placówkę – prosimy podać NIP, nazwę i adres instytucji oraz imiona i nazwiska uczestników, za których została dokonana opłata.
Faktury, które Państwu wystawimy będą zawierały wyłącznie dane nabywcy (imię, nazwisko lub nazwa szkoły/placówki, NIP oraz adres) znajdujące się na dokumencie wpłaty/przelewu, który od Państwa otrzymamy.