Profilaktyka, psychoedukacja, promocja zdrowia - opis warsztatów
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 24 września 2009
Profilaktyka, psychoedukacja, promocja zdrowia | ![]() |
X konferencja | O konferencji | Termin i miejsce | Program konferencji Część seminaryjno-warsztatowa – 25 września 2009 r. (piątek)
Młodzież nie urodziła się wczoraj (ang. yesterday)... Na warsztaty zapraszam młodych nauczycieli, pedagogów i psychologów, ale pokolenie dojrzałych również mile widziane... Celem warsztatów jest analiza procesów rozwojowych w kontekście pokoleniowym, a tak po prostu odpowiedź na pytanie, co naprawdę zmienia się w relacjach dorośli – młodzież na przestrzeni czasu i co z tego wynika dla osób zawodowo zajmujących się wychowaniem i pomocą psychologiczną.. Za punkt wyjścia analizy posłuży nam fabuła filmu Yesterday, który wspólnie obejrzymy. Do zobaczenia... Miejsce: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
Młodzi single – rewolucja obyczajowa, przemijająca moda czy rzeczywista zmiana potrzeb W większości krajów rozwiniętych bardzo silnie zaznacza się wśród młodzieży trend do rezygnacji z wchodzenia w stałe związki i odraczania decyzji o małżeństwie i posiadaniu dzieci do wieku 30-40 lat. W Polsce zjawisko to ma zasięg ograniczony, ale warto mu się przyjrzeć. Miejsce: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkołach Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: stereotypy i uprzedzenia; dyskryminacja ze względu na płeć, orientację seksualną, pochodzenie narodowe i/lub etniczne, religię/bezwyznaniowość, (nie)pełnosprawność; przestępstwa motywowane uprzedzeniami; podejmowanie działań prewencyjnych. Zajęcia prowadzone będą metodą warsztatową. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Razem przeciw dyskryminacji Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach antydyskryminacyjnych Razem przeciw dyskryminacji. Dla kogo? Na warsztaty zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane problematyką równości, różności i przeciwdziałania dyskryminacji. Zachęcamy do wzięcia udziału szczególnie tych z Państwa, których praca polega na kontakcie z drugą osobą (instytucje oświatowe, pomoc społeczna, organizacje społeczne, urzędy). Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Zrozumieć i pokochać nastolatka Dorośnij wreszcie – jak to łatwo powiedzieć. Faza dojrzewania to trudny czas zarówno dla nastolatka jak i dla jego rodziców – nie wyłączając z grupy zainteresowanych również nauczycieli i wychowawców. Co robić, jaką przyjąć postawę wobec zachowań nastolatka, które często nie są zgodne z oczekiwaniami społecznymi, trudne do zaakceptowania czy nawet tolerowania? Aby zaoszczędzić nerwów jednej i drugiej stronie warto poszukać pomysłów, które pozwolą bez większych siniaków przejść ten okres i po latach pamiętać jedynie to, co miłe, radosne i zabawne. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Pedagogika spotkania, pedagogika dialogu w edukacji seksualnej Od dziesięciu lat spotykamy się w Katowicach w gościnnym Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym Metis. Właśnie o spotkaniu będzie warsztat, o spotkaniu człowieka, mistrza, przewodnika, czyli o pedagogice humanistycznej. Jednym z ważniejszych zadań edukacji jest wychowanie młodego człowieka do niezależności, ale również pokazanie jego misji w świecie i powinności wobec innych. Wychowanie jako spotkanie osób, jako dialog, rozmowa, kontakt, dążenie do wartości, zmienianie się, rozwój. Szczególnie ważne jest spotkanie osoby, która wprowadzi młodego człowieka w świat intymnych przeżyć, miłości i seksu. Dlatego osoba edukatora, jego charakter, postawy, osobowość mają ogromne znaczenie w pracy z uczniem, wychowankiem. W edukacji ważny jest dialog, rozmowa, współpraca. Zatem warsztaty będą również o sposobach, metodach i technikach wykorzystywanych w pracy z młodymi ludźmi. Zatem zapraszam na spotkanie. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Rozpoznawanie, interweniowanie i udzielanie pomocy uczniowi – ofierze przemocy seksualnej Wykrycie faktu seksualnego molestowania lub wykorzystywania dziecka jest bardzo trudne, ponieważ z reguły jedynymi osobami, które mają pełną wiedzę o sytuacji krzywdzenia są dziecko i sprawca. Ukryty charakter zjawiska wykorzystywania seksualnego sprawia, że osoby mogące mieć styczność z dziećmi – ofiarami tej formy przemocy – muszą mieć dobrą orientację dotyczącą objawów, które mogą wskazywać nauczycielom na fakt krzywdzenia dziecka. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Integracja grupy, czyli jak małe zaniechania prowadzą do dużych problemów Grupy ludzi, które spotykają się w jakimś celu podlegają tym samym zjawiskom. Dotyczy to zarówno małych, nieformalnych grup takich jak znajomi, którzy postanowili spędzać razem czas, jak i dużych, takich jak klasy szkolne, grona pedagogiczne, zespoły terapeutyczne. W momencie, gdy ludzie spotykają się razem, zaczynają dziać się w nich indywidualnie oraz między nimi rzeczy, które ich często niepokoją i dziwią. Dlaczego w jednej grupie jesteśmy odważni, widoczni, znaczący, a w innej z boku? Dlaczego w jednej grupie chcemy zostać, robić różne rzeczy, skłonni jesteśmy do poświęceń, a z innych chcemy uciekać? Dlaczego jedne grupy mają osiągnięcia, potrafią współpracować, a inne nie? Ludzie w sposób intuicyjny rozumieją, jak ważną sprawą jest integracja. W języku potocznym funkcjonują takie określenia jak zgrana klasa, zżyta grupa. Na różne sposoby próbują do tego doprowadzić. Nie zawsze się to udaje pomimo szczerych chęci uczestników. Nikt przecież nie chce pracować w skłóconym, plotkarskim gronie pedagogicznym, a młodzież cierpi, jeśli klasa jest niezgrana. Co to jest integracja, co robić by grupa odniosła sukces, jak pracować w grupie i z grupą by ludzie dobrze się w niej czuli, współdziałali ze sobą? Jakie działania i przekonania służą integracji, a jakie – pomimo że wydają się dobre – jej przeszkadzają? W czym jest podobne grono pedagogiczne i klasa szkolna? O tym będą te zajęcia. Zapraszam serdecznie. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Relacje rodzic – nauczyciel, czyli/albo odwieczny spór kompetencyjny. Zacznijmy rozmawiać językiem korzyści Niewielu wśród nauczycieli jest takich, którzy potwierdzenie dla poczynań edukacyjnych i wychowawczych znajdują u rodziców swoich uczniów i wychowanków. Spór, który toczy się nad głowami dzieci powoduje, że tak naprawdę wylewamy to dziecko z kąpielą Rodzice w kontaktach z nauczycielami pełnią rolę adwokatów diabła, przy tym umiejętnie chroniąc tak naprawdę siebie przed oceną społeczną. Co na to nauczyciele? Boją się podważania swoich kompetencji. Bronią więc do siebie dostępu. Koło zamyka się. Problemy nawarstwiają się i eksplodują. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Edukacja seksualna młodzieży niepełnosprawnej W czasach, kiedy tyle się mówi o wyrównywaniu szans i integracji warto przyjrzeć się rzeczywistym ograniczeniom jakie napotyka młodzież z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną. W praktyce wychowawczej okazuje się bowiem, że szczytne hasła równościowe rozbijają się na wdrukowanych w naszą kulturę paternalistycznych postawach wobec osób, które są postrzegane jako bezradne i zależne. Szczególnie wyrazisty obraz takich postaw jest widoczny w edukacji seksualnej. Celem warsztatów będzie próba radykalnej zmiany w postrzeganiu seksualności tych osób i prezentacja różnych pomysłów realizowanych w ośrodkach i fundacjach m.in. w Fundacji Aktywnej Rehabilitacji, Stowarzyszeniu "Bardziej Kochani", "Krok po kroku", Centrum Niezależnego Życia "Sajgon", Centrum kształcenia i Rehabilitacji w Konstancinie i in., z którymi mam przyjemność współpracować. W trakcie zajęć postaram się podzielić obserwacjami i refleksjami z zajęć z młodzieżą z różnymi typami niepełnosprawności oraz przedyskutować konkretne rozwiązania metodyczne. Punkt nacisku na określone zagadnienia uzależniam od potrzeb grupy. Serdecznie zapraszam Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Porozmawiajmy z najmłodszymi Kiedy zacząć? To pytanie, padające niezwykle często. Rodzice, nauczyciele, wychowawcy zastanawiają się, który moment jest najodpowiedniejszy dla rozpoczęcia edukacji w zakresie seksualności. Wiele osób jako oczywisty przyjmuje okres dojrzewania jako czas na rozmowę uświadamiającą. Jednak zdrowy rozsądek podpowiada a doświadczenie osób profesjonalnie zajmujących się edukacją seksualną jasno pokazuje, że czas i siła wpływu wychowawców i rodziców maleją w tym okresie w szybkim tempie. Nastolatek niejednokrotnie dysponuje szeroką wiedzą zaczerpniętą z Internetu, telewizji czy od rówieśników. Nie jest zaskoczeniem, że w wielu fragmentach jest ona zniekształcona i niepełna, opiera się na plotkach i stereotypach. Może także zawierać wiele nieprawdziwych, a nawet szkodliwych informacji. Jeżeli młody człowiek nie miał wcześniej szansy nauczyć się otwarcie rozmawiać o swoim ciele, o emocjach i relacjach nie będzie umiał się do tego zabrać w tym trudnym okresie. Powraca więc pytanie Kiedy zacząć? Odpowiedź jest prosta i wbrew pozorom łatwa do zrealizowania. Zaczynajmy jak najwcześniej, wykorzystujmy naturalne etapy rozwojowe dzieci, ich ciekawość i otwartość. W wieku przedszkolnym dzieci zaczynają naturalnie dzielić grupę rówieśniczą na chłopców i dziewczynki. To w tym wieku "niebieski jest dla chłopców a różowy dla dziewczynek". Warto już na tym etapie rozmawiać o różnicach i podobieństwach między płciami i skutkach z nich wynikającymi. Równocześnie pojawia się zainteresowanie ciałem. To doskonały moment na to, żeby przekazać wiedzę na temat tego jak jest ono zbudowane i jak działa. W tym wieku dziecko nazywając tworzy swój świat. W rękach dorosłych spoczywa odpowiedzialność za to, żeby było w nim jak najmniej białych plam. W czasie warsztatów będziemy mieli szanse poznać ćwiczenia ułatwiające przekazywanie dzieciom wiedzy z obszaru ich płciowości, emocji i tworzenia relacji. Przekonamy się także, że równie ważne, jak przekazanie wiedzy, jest nauczenie dzieci korzystania z niej na co dzień. Pomocne w tym będą ćwiczenia poświęcone higienie osobistej czy ustalaniu granic fizycznych w kontaktach z rówieśnikami czy dorosłymi. Zajęcia praktyczne zorganizowane są w cztery działy: Moje ciało, Emocje i relacje, Role społeczne i Skąd biorą się dzieci. Propozycja jest skierowana do nauczycieli przedszkoli oraz nauczania zintegrowanego. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Analiza snów w ujęciu psychodynamicznym W ramach warsztatów dotyczących analizy i interpretacji snów w ujęciu psychodynamicznym uczestnicy zapoznają się z podstawową wiedzą odnośnie zasad i reguł interpretacji snów. Oprócz tego zaprezentowane zostaną przykłady kliniczne obrazujące tę technikę. Każdy z uczestników warsztatów będzie miał możliwość przetrenowania tych umiejętność podając do obróbki analitycznej własne sny lub sny znanych sobie osób czy pacjentów. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM"
Z drugiej ręki... Warsztaty te mają na celu podzielenie się własnymi doświadczeniami edukacyjnymi i poradniczymi na polu psychoseksualności człowieka. Dojrzewanie człowieka sprowadza się bowiem najczęściej do dojrzewania płciowego, ponieważ jego fundamentalnym przejawem jest rozwój u człowieka układu płciowego. Do czasów odkryć Zygmunta Freuda uważano, że dziecko aż do okresu dojrzewania jest istotą aseksualną. Gdybyśmy założyli, że seksualność odnosi się tylko do zjawisk biologicznych (odczuwanie napięcia seksualnego, przeżywania orgazmu), to rzeczywiście można by było taki pogląd uznać za słuszny: Dziecko jest istotą aseksualną!. Freud jednak szerzej podszedł do zjawiska i uznał, że całokształt doznań w sferze erotycznej – czyli wszystko to, co dzieje się z człowiekiem dorosłym, jest konsekwencją jego przeżyć z dzieciństwa. Seksualizm człowieka stanowi jedną z najbardziej istotnych i bogatych sfer jego funkcjonowania, a zachowania seksualne są składnikiem prawie wszystkich jego poczynań. Wychodząc z tego założenia musimy jako wychowawcy – rodzice, pedagodzy – mieć pełną świadomość tego, jak możemy wpływać na postawy młodych osób względem problematyki seksualności człowieka. Jak i jakiej wiedzy im dostarczyć? Jakie umiejętności psychospołeczne wypracować, żeby każdy mógł realizować swą drogę życiową jak najbardziej satysfakcjonująco? Zmiany zachodzące w otaczającym nas świecie przyczyniają się m.in. do tego, że współczesna młodzież szybciej dojrzewa i zdobywa informacje na temat seksualności z wielu różnej jakości źródeł. Tego procesu nie zahamujemy. Niemniej nie możemy stać obok, lecz wspierać młodych w realizowaniu swej seksualności, aby takie wartości jak miłość, godność, poszanowanie drugiego człowieka nie były tylko pustymi słowami wywołującymi na ich ustach ironiczny uśmiech. Warto zrobić wszystko, aby seks i miłość miały dla nich taką samą rangę. I to jest zadanie dla nas – Dorosłych w życiu Młodych. Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" Co w głowie szumi czyli MAPPING w twórczym rozwoju i arteterapii – warsztaty ekspresji twórczej Co w głowie szumi czyli MAPPING w twórczym rozwoju i arteterapii:
Proponowana technika MAPPING to szczególny rodzaj myślenia na papierze, to używanie bardzo prostych form wyrazu plastycznego, wizualne przedstawianie myśli – nadawanie myślom form i kształtów po to, abyśmy mogli oglądać nasze myślenie, co daje duże szanse przerodzenia się widzenia w myślenie pytajne i refleksyjne. Warsztaty realizowane w oparciu o drugie wydanie książki MAPPING w twórczym rozwoju i arteterapii, (Wiesław Karolak, AHE, Łódź 2009) Miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej BWA |