Współpraca międzynarodowa
Udział w projektach o zasięgu międzynarodowym
Nauczyciele – konsultanci zatrudnieni w ROM-E Metis w Katowicach podnoszą swoje kompetencje i umiejętności poprzez udział w projektach szkoleniowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.
Kadra Ośrodka brała udział w wizytach studyjnych i szkoleniach w ramach programów Arion-Socrates, Comenius oraz organizowanych przez Komisję Europejską. Tematyka szkoleń i wizyt jest bezpośrednio związana z zadaniami Placówki oraz wykonywanymi przez konsultantów zadaniami.
Nauczyciele – konsultanci brali udział m. in. w wymienionych niżej międzynarodowych formach doskonalenia zawodowego:
- Seminarium szkoleniowym Ekspresja twórcza w edukacji (Ghent – Belgia, grudzień 2000 r.)
- XIV International Conference AIDS 2002: Knowledge and Commitment for Action (Barcelona – Hiszpania, lipiec 2002 r.)
- Letniej Szkole Filozofii (Paryż – Francja, lipiec 2003 r.)
- Międzynarodowej Konferencji nt. Dysleksji (Budapeszt – Węgry, październik 2003 r.)
- I Międzynarodowej Konferencji SEEL Jakość e-learningu w rozwoju ekonomii i regionów (Lizbona – Portugalia, maj 2004 r.)
- Seminarium szkoleniowym Nauczyciel – zawód międzynarodowy (Aalborg – Dania, marzec 2004 r.)
- Międzynarodowym spotkaniu Youth Meeting on Health (Indie, 2007 r.)
- Seminarium szkoleniowym Projekt Socrates Grundtvig – Lifelong Learning Programme (Cypr, 2008 r.)
- Wizytach studyjnych Arion (od 2005 r.)
ROM-E Metis przystąpił do programu Arion jako organizator wizyty studyjnej w roku 2005, 2007, 2009. Wizyty zorganizowane są w ramach prowadzonego przez ROM-E Metis programu Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie.
Celami wizyt studyjnych w ramach komponentu ARION są:
- Wymiana informacji i doświadczeń w dziedzinie szeroko pojętej edukacji;
- Umożliwienie szkolenia osobom odpowiedzialnym za edukację na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym;
- Stworzenie możliwości analizowania i doskonalenie własnej pracy, w świetle bezpośredniego poznania odmiennych struktur edukacyjnych i reform w innych państwach, osobom pełniącym ważne funkcje w edukacji;
- Analiza i modyfikacja własnej pracy w oparciu o przykłady dobrej praktyki i zastosowanych rozwiązań w krajach członkowskich i stowarzyszonych;
- Gromadzenie aktualnych danych i informacji dotyczących rozwoju systemów edukacyjnych w krajach UE oraz udostępnienie ich osobom zainteresowanym;
- Nawiązywanie kontaktów z instytucjami i placówkami edukacyjnymi w innych państwach;
- Możliwość poznania odmiennego dziedzictwa kulturowego poszczególnych państw.
Realizacja projektów o zasięgu międzynarodowym
PODEJŚCIE SKONCENTROWANE NA ROZWIĄZANIACH (SFA) – Uniwersytet Fontys OSO w Tilburgu (Holandia)
Projekt realizowany przez Fontys OSO oraz Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie przy współpracy instytucji implementujących: Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach, Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach, Fundacji PLUS w Krakowie oraz Szkoły Polityki Socjalnej w Bielsku-Białej. Projekt współfinansowany jest ze środków MATRA, wszechstronnego programu holenderskiego ministerstwa spraw zagranicznych, przeznaczonego do promocji przemian społecznych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, które kandydują lub są członkami Unii Europejskiej.
ROM-E Metis współdziała przy wdrażaniu projektu w obszarze edukacji na terenie woj. Śląskiego. Głównym celem Projektu jest rozwinięcie odpowiedniej pomocy oraz podniesienie standardów zawodowych służb opieki nad dziećmi i nastolatkami z problemami behawioralnymi i z zakłóceniami w kontaktach społecznych. W ramach Projektu organizowane są profesjonalne treningi i kursy dla pracowników pomocy społecznej oraz pedagogów i psychologów pracujących w szkołach, a także w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
KINDSCREEN – MIĘDZYNARODOWY PROJEKT NAUKOWY
Międzynarodowy projekt naukowy Kidscreen był realizowany równocześnie w 13 krajach europejskich, na zlecenie Komisji Europejskiej. W Polsce badaniami zajmował się Zakład Epidemiologii Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie przy współpracy z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego.
ROM-E Metis koordynował badania na terenie województwa śląskiego.
Projekt zakładał opracowanie uniwersalnego, dostosowanego do różnych kultur narzędzia do badania stanu zdrowia, samopoczucia i zadowolenia z życia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Kwestionariusz został przetestowany w ogólnopolskim badaniu ankietowym, a następnie będzie wdrożony jako narzędzie, które ułatwi poprawę opieki medycznej, pedagogicznej i psychologicznej nad uczniami.
PROFILAKTYKA HIV/AIDS EDUKACJI DZIECI I MŁODZIEŻY – WIZYTA STUDYJNA
Nowym wyzwaniem podjętym w 2003 roku było zorganizowanie wizyty studyjnej dla grupy ukraińskiej, która była finansowana z grantu przekazanego organizatorom przez Inicjatywę Polsko – Amerykańsko – Ukraińskiej PAUCI. Wizyta odbyła się w dniach 21 - 29 września 2003 r.
Nasze doświadczenia w zakresie profilaktyki uzależnień i edukacji seksualnej młodzieży szkolnej wydają nam się cenne i możliwe do implementacji przez stronę ukraińską.
Wizyta ta była również okazją do zaprezentowania podjętych w Polsce działań systemowych w zakresie profilaktyki HIV/AIDS i leczenia AIDS.
Cele wizyty:
- podniesienie poziomu wiedzy na temat zakażenia HIV i choroby AIDS w aspekcie medycznym i psychospołecznym,
- podniesienie poziomu wiedzy na temat prawidłowości rozwoju psychoseksualnego młodzieży,
- doskonalenie kompetencji w zakresie prowadzenia z młodzieżą zajęć w obszarze profilaktyki ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki HIV/AIDS oraz edukacji seksualnej,
- zwiększenie swobody psychologicznej nauczycieli w rozmowach z młodzieżą na tematy związane z rozwojem psychoseksualnym i okresem adolescencji.
Konsultanci Ośrodka gościli na Krymie w listopadzie 2003 r. Tematem spotkania była możliwość implementacji doświadczeń wyniesionych w wizyty w Polsce do środowiska lokalnego.
UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE (LIFELONG LEARNING PROGRAMME)
Udział w europejskim projekcie w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego, przewidzianego na lata 2007 – 2013 – organizacja wizyt studyjnych.
LEONARDO DA VINCI – "AKTYWNOŚĆ POMIMO TRUDNOŚCI. SZANSE UCZNIA Z TRUDNĄ PRZESZŁOŚCIĄ"
W 2014 r. ROM-E Metis po raz pierwszy skorzystał z możliwości wymiany zagranicznej, jaką stwarzały programy mobilności kadry edukacyjnej, realizowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Z grupą doradców metodycznych ds. psychologów i pedagogów szkolnych współpracujących z ROM-E Metis oraz nauczycielami-konsultantami zajmującymi się problematyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyką i doradztwem zawodowym napisano projekt pt. "Aktywność pomimo trudności. Szanse ucznia z trudną przeszłością". Naszym partnerem zagranicznym było Niemieckie Stowarzyszenie Grümel Gemeinnützige Gesellschaft für Ausbildung, Beschäftigung und Qualifizierung mbH z Fuldy, którego głównym zadaniem jest systematyczne włączanie osób dyskryminowanych do życia w społeczeństwie poprzez zatrudnienie, edukację i rozwój umiejętności zawodowych i społecznych z wykorzystaniem szkoleń i praktycznych działań.
Celem wymiany zagranicznej było:
zapoznanie się z systemami edukacji w obu krajach, analiza istniejących pomiędzy nimi różnic i podobieństw,
implementowanie nowatorskich, efektywnych metod pracy z trudną młodzieżą, stosowanych w Niemczech, w pracy młodzieżą polską,
poszerzenie oferty ROM-E Metis o formy doskonalenia z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności pozyskanych w trakcie wymiany,
zapoznanie się z metodą oceniania kompetencji "Assesment centre" w kontekście doradztwa zawodowego i podnoszenia umiejętności wspierania uczniów w planowaniu ich kariery zawodowej,
budowa wojewódzkiej sieci "SZKÓŁ DRUGIEJ SZANSY" pracujących z młodzieżą defaworyzowaną.
Źródło: www.metis.pl/content/view/1794/1/
WSPÓŁPRACA Z UNIWERSYTETEM NAUK STOSOWANYCH WINDESHEIM W ZWOLLE (HOLANDIA)
W październiku 2017 r. zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy ROM-E Metis a Uniwersytetem Nauk Stosowanych Windesheim. W jego ramach Metis zobowiązał się do organizowania wizyt studyjnych dla nauczycieli zdobywających tytuł magistra w zakresie potrzeb edukacyjnych (Dutch Master of Educational Needs).
Założeniem zorganizowanych wizyt jest zapoznanie nauczycieli holenderskich z polskim systemem edukacji i sposobami pracy w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych w polskich szkołach i placówkach oraz wymiana doświadczeń.
Pierwsza wizyta studyjna miała miejsce w dniach 12 - 15 marca 2018 r. Uczestniczyło w niej 6 studentów wraz z opiekunem naukowym – dr. Josem Kienhuisem. Goście odwiedzili Szkołę Podstawową nr 58 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach, Ośrodek Dla Dzieci Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Dąbrowie Górniczej. Mieli sposobność uczestniczenia w lekcjach prowadzonych przez polskich nauczycieli i dzielili się swoimi doświadczeniami z praktyki szkolnej. Pod koniec wizyty uczestniczyli również w cyklu zajęć prowadzonych przez nauczycieli-konsultantów i współpracowników ROM-E Metis z obszaru specjalnych potrzeb edukacyjnych.
W trakcie wizyty nauczyciele wyżej wymienionych placówek oraz nauczyciele-konsultanci ROM-E Metis zapoznali się z interesującymi strategiami pracy nauczycieli holenderskich w zakresie takich zagadnień jak: kompetencje XXI wieku, pozytywne wsparcie behawioralne, wykorzystanie technologii w edukacji i sposoby wspierania samodzielności uczniów.
Wizyta studyjna w naszej placówce stanowi stałą ofertę dla nauczycieli w ramach studiów magisterskich Uniwersytetu Nauk Stosowanych Windesheim.
PROGRAM ERASMUS+
Resilience – europejski program profilaktyczny w kontekście zachowań ryzykownych młodzieży jako przeciwdziałanie przedwczesnemu wypadaniu uczniów z systemu edukacji.
Głównym celem projektu było zmniejszenie liczby uczniów wypadających zbyt wcześnie z systemu edukacji w Polsce, na Litwie i w Rumunii, poprzez wdrożenie działań profilaktycznych w kontekście zachowań ryzykownych u młodzieży w wieku 13-18 lat.
Cele szczegółowe projektu:
- wywołanie w społeczności szkolnej świadomości konieczności tworzenia aktywnych środowisk wsparcia dla działań profilaktyczno-resocjalizacyjnych,
- stworzenie uniwersalnego i innowacyjnego PPR,
- stworzenie miejsca wymiany doświadczeń oraz prezentowania dobrych praktyk w obszarze profilaktyki – Wirtualne Laboratorium Profilaktyki (dalej WLP),
- stworzenie pakietów edukacyjno-informacyjnych w zakresie profilaktyki dla nauczycieli,
- rozwijanie kompetencji interkulturowych, językowych, pracy w międzynarodowym zespole, zarządzania projektem u wszystkich uczestników projektu.
Cele projektu wpisały się w priorytety partnerstw w strategicznych w dziedzinie edukacji szkolnej – wspieranie szkół w zapobieganiu zjawisku wczesnego kończenia nauki i szkoleń oraz w udzielaniu pomocy uczniom ze środowisk defaworyzowanych, a także w uwzględnianiu potrzeb wszystkich uczniów niezależnie od ich wyników.
Koordynatorem projektu była Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi zaś jej partnerami:
- Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach (Polska)
www.metis.pl - Centrul Judetean de Resurse si Asistenta Educational, Braszów (Rumunia)
www.cjraebrasov.ro - Vilniaus miesto psichologine-pedagogine tarnyba, Wilno (Litwa)
www.vilniausppt.lt
Źródło: wlp.metis.pl/pl/opis_projektu.php