27 stycznia mija 80. Rocznica wyzwolenia KL Auschwitz. Dla upamiętnienia tych, którzy zginęli oraz tych, którzy ocaleli zapraszam do udziału w konferencji Dlaczego należy uczyć o Zagładzie?

Tematyka wydarzenia adresowana jest przede wszystkim do  nauczycieli historii i języka polskiego klas IV - VIII oraz szkół ponadpodstawowych a także do bibliotekarzy.

Głównym celem konferencji jest odpowiedź na pytanie: Dlaczego w XXI wieku należy uczyć młodzież o Zagładzie? Z  jakich źródeł należy korzystać edukacji o Holokauście?

Na te pytania odpowiedzą zaproszeni eksperci podczas swoich wystąpień.

Termin konferencji: 6 lutego 2025 r. w godz. 10:00 - 15:00

Miejsce konferencji: online na platformie ClickMeeting

Program konferencji:

10:00 – 10:05 – otwarcie konferencji – dyrekcja ROM-E "Metis" w Katowicach

10:05 – 11:25 – Międzywojenny antysemityzm – zapowiedź Zagłady – dr  Szymon Pietrzykowski (Żydowski Instytut Historyczny w Warszawie)

11:25 – 12:45 – Dzieci – ofiary Holokaustu. Janusz Korczak – portret nieznany – dr Agnieszka Witkowska-Krych (Żydowski Instytut Historyczny w  Warszawie)

12:45 – 14:15 – Auschwitz w literaturze wspomnieniowej i popularnej – co  warto czytać? – dr Wanda Witek-Malicka (Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu)

14:15 – 14:55 – Jak uczyć o Zagładzie? – Monika Koszyńska (Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN)

14:55 – 15:00 – podsumowanie konferencji

 

Warunki uczestnictwa

Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.

O udziale w konferencji / seminarium decyduje kolejność zgłoszeń.

Prosimy o przesłanie zgłoszenia online.

Istnieje też opcja przesłania wypełnionej i podpisanej karty zgłoszenia (kliknij tutaj) lub pocztą (ROM-E „Metis” w Katowicach, 40-530 Katowice, ul. Drozdów 21).

 

Szczegółowych informacji udziela:

Anna Dzięgiel – koordynatorka konferencji
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:

O prelegentach:

Szymon Pietrzykowski

Historyk, badacz i popularyzator historii Żydów (ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski), pracownik Działu Edukacji Żydowskiego Instytutu Historycznego, prowadzący stronę "Wielkopolski Sztetl" (na fb).

Agnieszka Witkowska-Krych

Absolwentka kulturoznawstwa i hebraistyki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz socjologii w Collegium Civitas, doktor wiedzy o kulturze i religii na podstawie pracy dotyczącej opieki nad dziećmi w getcie warszawskim. Zatrudniona na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Żydowskim Instytucie Historycznym, przez lata związana z Korczakianum – pracownią naukową Muzeum Warszawy. Opublikowała szereg artykułów dotyczących życia i działalności Janusza Korczaka oraz prowadzonych przez niego instytucji, m.in. w "Zagładzie Żydów", "Kwartalniku Historii Żydów", "Tekstach Drugich", "Pamiętniku Literackim" oraz "Almanachu Muzealnym". Autorka książki Mniej strachu. Ostatnie chwile z Korczakiem uhonorowanej w 2019 roku Nagrodą KLIO w kategorii varsaviana, a także opartej na dysertacji doktorskiej publikacji zatytułowanej Dziecko wobec Zagłady. Instytucjonalna opieka nad sierotami w getcie warszawskim, nagrodzonej m.in. w Konkursie im. Profesor Elżbiety Tarkowskiej.

Wanda Witek-Malicka

Ukończyła studia socjologiczne na Uniwersytecie Śląskim. Absolwentka studiów podyplomowych "Totalitaryzm – nazizm – Holokaust". W 2017 roku obroniła pracę doktorską pt. "Strategie przystosowawcze i obronne więźniów KL Auschwitz".

W Centrum Badań od 2018 roku. Honorowa członkini Stowarzyszenia Więźniów – Byłych Dzieci Hitlerowskich Obozów Koncentracyjnych.

Zainteresowania badawcze: obozowa problematyka społeczno-kulturowa, los najmłodszych więźniów KL Auschwitz, KZ-Syndrom, poobozowa trauma i powrót więźniów do życia na wolności.

Monika Koszyńska

Specjalistka ds. edukacji USC Shoah Foundation. Od 2011 roku, mieszka w Warszawie. Z wykształcenia jest pedagogiem szkolnym, posiada tytuł magistra pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego. Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i wychowania obywatelskiego, przez 12 lat pracowała w szkołach. Była współzałożycielką Szkoły Lauder-Morasha, żydowskiej szkoły podstawowej w Warszawie, w której pracowała przez 8 lat. Następnie prowadziła projekty edukacyjne z zakresu edukacji historycznej, edukacji obywatelskiej i zapewniania jakości szkoły w Centrum Edukacji Obywatelskiej. Od 25 lat pracuje jako nauczyciel-trener. Przez kilka lat pracowała w Biurze Edukacji Publicznej IPN. Jest autorką wielu publikacji metodycznych i scenariuszy zajęć z zakresu historii nowożytnej, historii i tradycji Żydów, edukacji antydyskryminacyjnej i edukacji o tolerancji oraz historii mówionej w praktyce szkolnej. Od marca 2013 roku pracuje w Muzeum POLIN, gdzie odpowiada za programy skierowane do nauczycieli.

Opublikowano 9 stycznia 2025
Zmieniono 16 stycznia 2025
Wróć