[Częstochowa] Edukacja włączająca i nowoczesne metody nauczania
Szkolenie
realizowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla
Śląskiego 2021 – 2027,
Priorytet
FESL.06 Fundusze Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.04
Strategiczne projekty dla obszaru edukacji, Typ 3: Inicjatywy
na rzecz badania potrzeb edukacyjnych
w
województwie śląskim
dla kadry zarządzającej oraz
przedstawicieli organów prowadzących
publiczne i niepubliczne szkoły, placówki oświatowe i poradnie
psychologiczno-pedagogiczne z terenu województwa śląskiego.
Termin realizacji: 26 i 29 listopada 2024 r. w godz. 10:00 – 14:00
Miejsce: Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Częstochowie, al. Jana Pawła II 126/130, 42-200 Częstochowa
PROGRAM SZKOLENIA
Godziny |
Temat wystąpienia |
Prowadzący |
---|---|---|
10:00 – 10:15 |
Powitanie uczestników i informacje o projekcie "Śląskie. Obserwatorium edukacji" |
Bożena Bucka |
10:15 – 11:00 |
Edukacja włączająca – praktyczne rozwiązania w przedszkolach, szkołach i placówkach |
Jakub Wolny |
11:00 – 11:45 |
Strategie edukacyjne uwzględniające zróżnicowane potrzeby uczniów |
Aleksandra Boruta-Król |
11:45 – 12:15 |
Lunch |
|
12:15 – 13:00 |
Przeciwdziałanie dyskryminacji w szkole jako fundament edukacji włączającej |
Anna Dzięgiel |
13:00 – 13:45 |
Dobrostan społeczny i emocjonalny uczniów |
Ewa Kustwan-Mróz |
13:45 – 14:00 |
Sesja pytań i odpowiedzi |
Bożena Bucka |
Godziny |
Temat wystąpienia |
Prowadzący |
---|---|---|
10:00 – 10:15 |
Powitanie uczestników i informacje o projekcie "Śląskie. Obserwatorium edukacji" |
Bożena Bucka |
10:15 – 11:00 |
Nowoczesne metody nauczania ze szczególnym wskazaniem na wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencję |
Krzysztof Kalinowski |
11:00 – 11:45 |
Rozwijanie kreatywności i innowacyjności uczniów |
Sonia Gogulla |
11:45 – 12:15 |
Lunch |
|
12:15 – 13:00 |
Kształtowanie krytycznego myślenia i wspieranie u uczniów odporności na dezinformację |
Sonia Gogulla |
13:00 – 13:45 |
Bezpieczeństwo i higiena cyfrowa |
Sabina Furgoł |
13:45 – 14:00 |
Sesja pytań i odpowiedzi |
Bożena Bucka |
Regulamin udziału w projekcie Śląskie. Obserwatorium edukacji (2.03 MB)
Warunki uczestnictwa
Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.
O udziale w projekcie decyduje kolejność zgłoszeń.
Prosimy o przesłanie zgłoszenia online.
Dodatkowych informacji udziela specjalista ds. szkoleń:
Beata Brzezina
tel.: 500 149 698
e-mail:
O prowadzących:
Bożena Bucka – dyrektor
Nie jestem nauczycielem; jedynie towarzyszem podróży, którego zapytałeś o drogę.
Wskazałem naprzód – przed siebie, ale i przed ciebie
Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach; Administracja i Zarządzanie – UŚ; Doradztwo Zawodowe w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku-Białej (studia podyplomowe), Organizacja i zarządzanie oświatą – CODN; Wychowanie do życia w rodzinie – WOM Katowice (kursy kwalifikacyjne), nauczyciel dyplomowany, wieloletni dyrektor ROM-E "Metis" w Katowicach.
Uczestnik szkoleń z zakresu: przyspieszone uczenie się; skuteczne metody uczenia się i nauczania; zarządzanie zasobami ludzkimi; budowanie zespołów i zarządzanie zespołami; psychopedagogika rodziny; współpraca szkoły z rodziną na rzecz dziecka; wychowanie do wartości; bezpieczeństwo w szkole/placówce; coaching – narzędzie w zarządzaniu; szkoła dla rodziców i wychowawców.
Szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli z tematów: zarządzanie placówką oświatową, dyrektor jako lider-przywódca, motywowanie pracowników.
Jakub Wolny
Nauczyciel, pedagog specjalny. Absolwent Kolegium Pedagogicznego w Gliwicach i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od wielu lat związany z Zespołem Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu, a od 2019 Zastępca Dyrektora tej placówki. Wykładowca akademicki na Akademii Humanitas w Sosnowcu. Autor, koordynator, realizator wielu projektów o charakterze edukacyjnym w ramach programów Erasmus+, Młodzież, Edukacja, PO KL, PO WER poświęconych budowaniu samodzielności i autonomii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Autor projektu pilotażowego SCWEW w Sosnowcu i Ekspert ds. Edukacji włączającej w trakcie jego realizacji. Propagator idei inkluzji społecznej i emancypacji osób z niepełnosprawnością. Prywatnie dumny tata czwórki najwspanialszych dzieci na świecie i człowiek, który nigdy się nie nudzi.
Krzysztof Kalinowski
Trener i propagator wykorzystania TIK w edukacji i zarządzaniu szkołą. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Czerwionce-Leszczynach. Czynny nauczyciel przedmiotów informatycznych w szkole podstawowej i technikum. Staż pracy w zawodzie nauczyciela – 34 lata. Posiada duże doświadczenie w pracy z nauczycielami (ponad 800 godzin przeprowadzonych szkoleń nauczycieli związanych z nowymi technologiami w edukacji w ramach dużych projektów szkoleniowych).
Katarzyna Wilk – nauczyciel-konsultant
Trenerka i metodyczka zdalnego nauczania, ratowniczka czytelnictwa, turystka rowerowa. Projektuje i prowadzi e-szkolenia dla dorosłych, przede wszystkim w zakresie umiejętności i kompetencji cyfrowych oraz współpracy ze sztuczną inteligencją. Interesuje się aspektem społecznościowym uczenia się. Oswaja nauczycieli z wolnymi licencjami i otwartymi zasobami edukacyjnymi. Entuzjastka design thinking i zwinnego zarządzania projektami w środowisku edukacyjnym. Członkini zespołu koordynującego program Ratownicy Czytelnictwa oraz wolontariuszka w grupie Polska Czytająca. Uczestniczka sztafety rowerowej Bike Jamboree 2017-2019 Dookoła Świata i 2022-2023 JednoŚladami Andersa.
Szkolenia w obszarach: bezpieczne i etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w edukacji, rozwijanie kompetencji cyfrowego obywatelstwa, higiena cyfrowa, design thinking, metodyka zdalnego nauczania, otwarte zasoby edukacyjne.
Aleksandra Boruta-Król – nauczyciel-konsultant
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza – UŚ, Oligofrenopedagogika (studia podyplomowe) WSNoZ, Wczesne i całożyciowe wspomaganie rozwoju i edukacji uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera (studia podyplomowe) WSNoZ, Pedagogika szkolna – diagnoza i terapia pedagogiczna w pracy pedagoga szkolnego (studia podyplomowe) UŚ, Organizacja i zarządzanie oświatą – kurs kwalifikacyjny WOM Rybnik.
Posiada 23 letnie doświadczenie w pracy pedagoga szkolnego, oraz pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych typach szkół. Wspiera nauczycieli i wychowawców w prowadzeniu działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, szeroko rozumianej profilaktyki oraz kształcenia specjalnego uczniów w szkole.
Szkolenia w obszarach: pomoc psychologiczno-pedagogiczna, aspekty prawne prowadzenia dokumentacji z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego uczniów (IPET, WOPFU) dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów, wsparcie pedagogów i psychologów w sprawach związanych z ich pracą.
Jolanta Niewińska – nauczyciel-konsultant
Pedagog społeczno-opiekuńczy, doradca zawodowy – praktyk z doświadczeniem prowadzenia Szkolnego Ośrodka Kariery dla gimnazjalistów oraz licealistów, absolwentka studiów podyplomowych Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, posiadająca również kwalifikacje terapeuty pedagogicznego, oligofrenopedagoga oraz terapeuty integracji sensorycznej.
Posiada doświadczenie pracy na stanowisku doradcy zawodowego, pedagoga szkolnego oraz nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Wspiera nauczycieli i specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej i programów promocji zdrowia psychicznego.
Anna Dzięgiel – nauczyciel-konsultant
Absolwentka filologii słowiańskiej i polskiej – Wydział Filologiczny UŚ, "Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie" w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), "Organizacja i zarządzanie oświatą" (kurs kwalifikacyjny);
25-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela różnych typów szkół, w tym pracy ze studentami. Nauczycielka dyplomowana, regionalna liderka programu "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole" Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, koordynatorka kompleksowego wspomagania szkół i placówek, trenerka edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej.
Szkolenia z tematów: ocenianie kształtujące, współpraca z rodzicami, kompleksowe wspomaganie szkół (certyfikat Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji), budowanie sieci współpracy i wspierania między nauczycielami, sytuacja dzieci z rodzin migracyjnych, metody nauczania języka polskiego jako obcego, przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu.
Ewa Kustwan-Mróz – kierownik, nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Studium Specjalne Socjoterapii (kurs), Andragogika (szkolenie), Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe). Psycholog z ponad 20-letnim stażem m.in. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Kierownik Pracowni Wychowania w ROM-E "Metis" w Katowicach.
Prowadzi szkolenia dla psychologów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców z obszaru edukacji seksualnej, interwencji kryzysowej, pomocy psychologicznej, pracy z uczniem zdolnym.
Sonia Gogulla – kierownik, nauczyciel-konsultant
Absolwentka historii na Wydziale Nauk Społecznych UŚ. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Uzyskała Certyfikat Tutora Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense, trener-szkoleniowiec.
Dyplomowana nauczycielka historii z wieloletnią praktyką zawodową w szkole podstawowej, obecnie konsultantka ROM-E "Metis" w Katowicach. Uważa, że znajomość procesów historycznych pozwala z dystansem spojrzeć na współczesność i lepiej ją zrozumieć. Ślązaczka promująca edukację regionalną.
Autorka scenariuszy lekcji i innych materiałów z zakresu metodyki nauczania, którymi chętnie dzieli się z nauczycielami. Miłośniczka leśnych spacerów i grzybobrania. Angażuje się w działania na rzecz edukacji globalnej. Z uczniami realizowała wiele projektów edukacyjnych. Trenerka i Sędzia Odysei Umysłu, programu edukacyjnego realizowanego w formie międzynarodowego konkursu kreatywności. Wielka entuzjastka nauki przez zabawę, na każdym etapie edukacji. Wspólnie z Grażyną Skirmuntt projektuje edukacyjne pokoje zagadek oraz grywalizuje dłuższe formy szkoleniowe.
Grażyna Skirmuntt – nauczyciel-konsultant
Biolog z pasją, nauczycielka z wieloletnią praktyką zawodową w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym oraz w pracy z osobami dorosłymi. Przez 16 lat pełniła funkcję nauczyciela doradcy metodycznego z biologii i przedmiotów pokrewnych w Zabrzu. Obecnie konsultantka ROM-E Metis w Katowicach. Autorka podręczników do biologii, programów nauczania, scenariuszy lekcji i różnorodnych materiałów przydatnych nauczycielom w prowadzeniu zajęć. Chętnie dzieli się swoim doświadczeniem. Kocha zwierzęta, szanuje każdy przejaw życia, angażuje się w działania na rzecz edukacji globalnej. Jest przekonana, że szkoła nie musi być nudna, a nauka przez zabawę jest najefektywniejsza. Na potrzeby prowadzonych przez siebie szkoleń dla nauczycielek i nauczycieli projektuje edukacyjne pokoje zagadek oraz grywalizuje dłuższe formy szkoleniowe.
Sabina Furgoł – nauczyciel-konsultant
Polonistka – (Wydział Filologiczny, UŚ), zarządzanie w oświacie; ocenianie i ewaluacja dydaktyczna (studia podyplomowe). Posiada praktyczne doświadczenie w pracy na stanowisku trenera, nauczyciela różnych typów szkół i placówek, w tym pracy ze studentami. Posiada doświadczenie jako wicedyrektor i dyrektor publicznej wojewódzkiej placówki doskonalenia. Ekspert programu PO WER, RPO. Egzaminator egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego z języka polskiego. Autorka licznych publikacji dla nauczycieli m.in: Poradnika dla nauczycieli. Metoda projektu w szkole ponadgimnazjalnej. Przedmiot uzupełniający Przyroda, Historia i społeczeństwo oraz Metoda WebQuest. Poradnik dla nauczyciela.
Specjalizuje się w szkoleniach/projektach z zakresu: oceniania kształtującego, ewaluacji dydaktycznej zarządzania i przywództwa w edukacji, organizacji wspomagania w szkołach, nowoczesnych metod nauczania, budowania zespołu, wykorzystania TIK w edukacji, nauczania zdalnego, pozyskiwania środków unijnych m.in. z RPO, POWER.
Sebastian Koczy – nauczyciel-konsultant
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Absolwent wydziału Automatyki Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach, kierunku Automatyka i Robotyka oraz Studium Pedagogicznego w Ośrodku Badań i Doskonalenia Dydaktyki, a także studiów podyplomowych z Technologii Informacyjnej i Informatyki w Szkole. Ukończył kurs kwalifikacyjny z zakresu organizacji i zarządzania oświatą. Nauczyciel dyplomowany. Egzaminator Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych – ECDL oraz E-Citizen z ramienia Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Nauczyciel akademicki. Autor publikacji o charakterze naukowo-dydaktycznym. Uczestnik licznych krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, sympozjów i seminariów. Nieustannie poszerza swoją wiedzę w obszarze zainteresowań naukowych specjalizując się w tematyce interdyscyplinarnego zastosowania najnowszych rozwiązań z dziedziny nowych mediów w naukach humanistycznych i społecznych, a także wykorzystania automatyki i robotyki w aspekcie edukacji i kompensacji niepełnosprawności.