Edukator, mentor, pedagog, lider edukacyjny - o tożsamości zawodowej współczesnego nauczyciela
Powierzyłem Wam ludzkie dzieci nie po to,
żeby kiedyś ocenić, ile wiedzy zdołaliście im przekazać,
ale po to, żeby radować się widząc jak wzrastają.
Zapraszamy na konferencję
"Edukator, mentor, pedagog, lider edukacyjny – o tożsamości zawodowej współczesnego nauczyciela"
Co by było gdyby zawód nauczyciela był zawodem bardzo cenionym we współczesnym świecie? Cieszył się prestiżem, adekwatnym wynagrodzeniem, odpowiednim wsparciem i zrozumieniem decydentów dla roli, jaką odgrywa w kształtowaniu przyszłości społeczeństwa? Gdyby był postrzegany przez innych jako ten zawód, który ma w sobie potencjał różnych możliwości rozwoju, kreatywności, elastyczności, różnorodnych kompetencji, a w końcu niesamowitej radości z bycia w relacji edukacyjnej z człowiekiem, który jest w wędrówce do dorosłego życia? Czy możemy zrobić coś, aby tak było? A jeżeli robimy dużo i nadal tak nie jest, to czy można coś zrobić, żeby nadal lubić swoją pracę?
Liczymy na to, że udział w konferencji będzie dla Państwa okazją do refleksji nad tym, co ważne i cenne w tej niełatwej, ale pięknej pracy oraz inspiracją do rozwoju i dbania o siebie.
Adresaci konferencji: dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści wszystkich typów szkół i placówek.
Miejsce: online na platformie ClickMeeting
Termin: 8 października 2024 r. w godz. 15:00 – 19:00
Godziny |
Temat wykładu |
---|---|
15:00 – 15:15 |
Otwarcie konferencji |
15:15 – 16:00 |
"Pomyśl siebie..." – o twórczej odwadze w kształceniu nauczycieli i byciu nauczycielem dr Magdalena Christ – Uniwersytet Śląski w Katowicach |
16:00 – 16:35 |
Nauczyciel z pasją, czyli o tym dlaczego warto być nauczycielem? Monika Szekiel-Mnich – nauczycielka-konsultantka ROM-E "Metis" w Katowicach |
16:35 – 16:50 |
Przerwa |
16:50 – 17:35 |
Standardy jakości w edukacji na miarę XXI wieku, czyli o umiejętnościach współczesnych nauczycieli. Panel ekspertów dr Magdalena Christ – adiunkt w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, dr Ireneusz Bochno – główny analityk ds. współpracy ze środowiskami branżowymi w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, Bożena Bucka – Dyrektor ROM-E "Metis" w Katowicach, Andrzej Rafa – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 21 w Tychach |
17:35 – 18:10 |
Kreowanie ścieżek rozwoju nauczyciela z wykorzystaniem narzędzi Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Aleksandra Wojciechowska – Ekspert ds. współpracy ze środowiskami branżowymi Instytutu Badań Edukacyjnych |
18:10 – 18:45 |
Odporność psychiczna nauczyciela jako warunek optymalnej relacji edukacyjnej Ewa Kustwan-Mróz – nauczycielka-konsultantka ROM-E "Metis" w Katowicach |
Warunki uczestnictwa
Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Koordynatorki:
Anna Pawłowska
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:
Katarzyna Drzewiecka-Tymkiewicz
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 102
e-mail:
O prowadzących:
Ireneusz Bochno
Główny analityk ds. współpracy ze środowiskami branżowymi w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie. Doktor w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki, stopień naukowy uzyskał na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek zespołów zadaniowych oraz badawczych w IBE oraz przy KNP PAN. Nauczyciel. Pedagog. Wcześniej nauczyciel akademicki, dyrektor szkoły.
Bożena Bucka – dyrektor
Nie jestem nauczycielem; jedynie towarzyszem podróży, którego zapytałeś o drogę.
Wskazałem naprzód – przed siebie, ale i przed ciebie
Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach; Administracja i Zarządzanie – UŚ; Doradztwo Zawodowe w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku-Białej (studia podyplomowe), Organizacja i zarządzanie oświatą – CODN; Wychowanie do życia w rodzinie – WOM Katowice (kursy kwalifikacyjne), nauczyciel dyplomowany, wieloletni dyrektor ROM-E "Metis" w Katowicach.
Uczestnik szkoleń z zakresu: przyspieszone uczenie się; skuteczne metody uczenia się i nauczania; zarządzanie zasobami ludzkimi; budowanie zespołów i zarządzanie zespołami; psychopedagogika rodziny; współpraca szkoły z rodziną na rzecz dziecka; wychowanie do wartości; bezpieczeństwo w szkole/placówce; coaching – narzędzie w zarządzaniu; szkoła dla rodziców i wychowawców.
Szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli z tematów: zarządzanie placówką oświatową, dyrektor jako lider-przywódca, motywowanie pracowników.
Magdalena Christ
Profesor Uniwersytetu Śląskiego – doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka publikacji o charakterze naukowym i popularnonaukowym o tematyce edukacyjnej i realizatorka autorskich modułów w pracy ze studentami z zakresu pedagogiki przygody (outdoor and adventure education), zastosowania teatru cieni w edukacji, indywidualizacji procesu kształcenia, myślenia wizualnego, tutoringu, treningu uważności (Mindfulness), zastosowania metody design thinking w edukacji. Entuzjastka pedagogiki alternatywnej, myślenia wizualnego, tutoringu, grywalizacji i innych innowacyjnych metod i form edukacji. Prowadzi profil na Facebooku o tematyce edukacyjnej: Edukociołek (https://tiny.pl/cqv8x). Zdobyła nagrodę Innovative Teaching Award 2023 sojuszu Transform4Europe. Była trenerką studenckiej drużyny Uniwersytetu Śląskiego Katowice, która zdobyła w maju 2024 Mistrzostwo Świata Odysei Umysłu w studenckiej grupie wiekowej, w wybranym problemie długoterminowym (Iowa State University, Ames, USA).
Ewa Kustwan-Mróz – kierownik, nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Studium Specjalne Socjoterapii (kurs), Andragogika (szkolenie), Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe). Psycholog z ponad 20-letnim stażem m.in. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Kierownik Pracowni Wychowania w ROM-E "Metis" w Katowicach.
Prowadzi szkolenia dla psychologów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców z obszaru edukacji seksualnej, interwencji kryzysowej, pomocy psychologicznej, pracy z uczniem zdolnym.
Andrzej Rafa
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 21 w Tychach, specjalista z zakresu administracji oświatowej, edukator kadry kierowniczej oświaty. Wykładowca na studiach pedagogicznych oraz podyplomowych z zakresu zarządzania oświatą. Wieloletni pracownik kuratorium oświaty.
Monika Szekiel-Mnich – nauczyciel-konsultant
Absolwentka geografii na Wydziale Nauk o Ziemi na Uniwersytecie Śląskim. Obszary nauczania to przyroda, geografia i chemia, co pokazuje wszechstronne podejście do edukacji.
Kwalifikacje jako oligofrenopedagoga i surdopedagoga świadczą o zaangażowaniu w pracę z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wiedza na temat dostosowań wymagań edukacyjnych pomaga uczniom osiągać sukcesy, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb. Pasja do tworzenia escape roomów pokazuje kreatywne podejście do nauczania i angażowanie uczniów w ciekawe i interaktywne lekcje. Uczestnictwo w konferencjach i webinarach online świadczy o rozwijaniu swoich kompetencji i o dzieleniu się wiedzą z innymi nauczycielami.
Autorka licznych nietypowych zadań, doświadczeń i projektów dla uczniów. Nauczycielka z pasją i mnóstwem kreatywnych pomysłów na prowadzenie lekcji off- i online. Pasjonatka umiejętnego wykorzystywania nowych technologii w dydaktyce. Jedna z polskich ambasadorek Wakelet. Należy do grupy eduzmieniaczy Superbelfrzy.
Prywatnie lubi piec torty i piesze wycieczki.
Pracę w "Metisie" łączy z pracą w Szkole Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnym im. Polskich Olimpijczyków w Mikołowie.
Aleksandra Wojciechowska
Ekspert ds. współpracy ze środowiskami branżowymi w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, gdzie zaangażowana jest w rozwój i wdrażanie na poziomie regionalnym Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz działania związane z uczeniem się przez całe życie. Prowadzi seminaria, prezentacje, warsztaty, konferencje nt. ZSK i LLL, wspiera podmioty zainteresowane opisywaniem kwalifikacji wolnorynkowych/sektorowych oraz pełnieniem funkcji instytucji certyfikujących. Od kilkunastu lat uczestniczy w krajowych i międzynarodowych badaniach dot. edukacji i rynku pracy. Współpracuje przy realizacji wielu projektów związanych z podnoszeniem kompetencji i nabywaniem kwalifikacji.
Katarzyna Drzewiecka-Tymkiewicz – nauczyciel-konsultant
Katarzyna Drzewiecka-Tymkiewicz – psycholog, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy, z wieloletnim doświadczeniem w pracy w gimnazjum, przedszkolach i poradni psychologiczno-pedagogicznej, mediator. Wieloletni członek Rady Pedagogów i Psychologów Katowic, współautorka i realizatorka programów edukacyjno-profilaktycznych realizowanych w Katowicach.
Przez kilkanaście lat szkoliła młodzieżowych liderów i wykorzystywała pomysły uczniów na szkolną profilaktykę. Chętnie dzieli się swoim się doświadczeniem i rozwiązaniami z praktyki szkolnej. Prowadzi szkolenia z zakresu doskonalenia umiejętności wychowawczych, kształtowania postaw, diagnozowania i wykorzystania potencjału uczniów, wspierania uczniów w rozwoju, mediacji szkolnych i rówieśniczych oraz aktywizowania społecznego i zawodowego uczniów.
Anna Pawłowska – nauczyciel-konsultant
Psycholog, nauczyciel dyplomowany. Absolwentka podyplomowych Studiów Doradztwa Zawodowego i Zarządzania Kadrami WSB w Chorzowie, podyplomowych Studiów Zarządzania Oświatą WSB w Dąbrowie Górniczej. Posiada kwalifikacje trenerskie (Szkoła Trenerów Metrum, Katowice). Psycholog-praktyk w zakresie diagnozy psychologicznej (m.in. dysleksja rozwojowa, dyskalkulia rozwojowa, odchylenia i deficyty rozwojowe), opiniowania i orzekania, wspomagania rozwoju dziecka zdolnego, terapii psychologicznej (Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, Racjonalna Terapia Zachowania). Doradca zawodowy. Ekspert Edukacji MEN.
Dwudziestoletni staż pracy, z bogatym doświadczeniem w zakresie pomocy psychologicznej i psychoedukacji młodzieży i dorosłych. Od wielu lat prowadzi konsultacje i terapię psychologiczną w modelu Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz szkolenia z obszaru komunikacji, budowania relacji, profilaktyki zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży. W pracy terapeutycznej i konsultacyjnej kieruje się zasadą podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach wskazującą, że to "klient jest ekspertem własnego życia".
Główne obszary pracy: zagadnienia związane z kształtowaniem i rozwijaniem dobrostanu psychicznego młodzieży uczącej się oraz osób dorosłych, w tym szczególnie nauczycieli. W podejmowanych działaniach edukacyjnych i terapeutycznych zwraca szczególną uwagę na kontekst relacyjny oraz zasoby. Edukacja i jej wpływ na dobrostan psychiczny młodych a w przyszłości dorosłych ludzi zajmuje ważne miejsce w podejmowanych przez nią wyzwaniach zawodowych.