Każde dziecko, każdy człowiek jest inny, wyjątkowy, ma swoje szczególne potrzeby. Dzięki temu, że się od siebie różnimy, rozwijamy odmienne pasje i jesteśmy dobrzy w różnych rzeczach, możemy się uzupełniać. Wśród dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są również dzieci zdolne. To właśnie pracy z  uczniem zdolnym chcemy poświęcić tę konferencję.

Kim zatem jest człowiek, uczeń zdolny". W literaturze można wyszukać wiele definicji określających dziecko zdolne. Maria Tyszkowa pisała, że "... o uczniach zdolnych mówimy w odniesieniu do jednostek przejawiających wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencji) lub posiadających określoną zdolność specjalną w sferze działalności umysłowej".

Rozpoznawanie oraz rozwijanie zdolności uczniów gwarantuje dobra współpraca i  uzupełnianie się w działaniach środowiska rodzinnego, szkolnego czy pozaszkolnego. Nauczyciel może podjąć działanie rozwijające uzdolnienia uczniów w systemie klasowo-lekcyjnym, a  także poza tym systemem. Na każdym z tych obszarów powinien stworzyć odpowiednią atmosferę, która będzie sprzyjać zaspokajaniu zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dziecka. Właściwy stworzony, "dobry klimat" dla ucznia zdolnego wspomaga jego funkcjonowanie oraz ma wpływ budowanie relacji w grupie rówieśniczej. Kolejnym istotnym czynnikiem jest stosowanie przez nauczyciela efektywnych form i metod pracy z uczniem, a  także właściwego doboru treści. Nauczyciel powinien wspierać aktywność, wzmacniać wiarę w zdolności, a także nauczyć radzić sobie z niepowodzeniami ucznia szczególnie uzdolnionego. Istotne jest także poświęcanie tym uczniom jak najwięcej czasu oraz zapewnienie wsparcia psychologicznego i  pedagogicznego.

Na konferencji poruszymy prawne aspekty wsparcia ucznia zdolnego w systemie edukacyjnym. Przedstawimy psychologiczne aspekty i czynniki funkcjonowania, metody i formy pracy oraz sposoby motywowania ucznia do pracy twórczej oraz rozwijania swoich zdolności. Pokażemy przykład dobrych praktyk.

Miejsce: online na platformie ClickMeeting

Termin: 3 października 2024 r. w godz. 14:30 – 18:00

Program konferencji

Godziny

Temat wykładu

14:30 – 14:40

Rozpoczęcie konferencji

Bożena Bucka – dyrektor ROM-E Metis w Katowicach

14:40 – 15:25

Psychologiczna sylwetka ucznia zdolnego

Ewa Kustwan-Mróz – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis Katowice

15:25 – 16:10

Metody pracy, a motywacja ucznia do uczenia się

Sabina Furgoł – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis Katowice

16:10 – 16:25

Przerwa

16:25 – 17:10

Formy wsparcia ucznia zdolnego w ujęciu przepisów prawa oświatowego

Anna Pawłowska – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis Katowice

17:10 – 17:55

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – przykłady dobrych praktyk w szkole ponadpodstawowej

Jadwiga Gonera-Tomeczek

17:55 – 18:00

Podsumowanie konferencji

Bożena Bucka – dyrektor ROM-E Metis w Katowicach

 

Warunki uczestnictwa

Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.

 

Dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy:

Aleksandra Boruta-Król
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 138
e-mail:

Sebastian Koczy
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 137
e-mail:

Opublikowano 6 września 2024
Wróć