Uczeń zdolny - Jak "rozwinąć skrzydła" czyli motywować, rozwijać i wspierać zdolności ucznia
Każde dziecko, każdy człowiek jest inny, wyjątkowy, ma swoje szczególne potrzeby. Dzięki temu, że się od siebie różnimy, rozwijamy odmienne pasje i jesteśmy dobrzy w różnych rzeczach, możemy się uzupełniać. Wśród dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są również dzieci zdolne. To właśnie pracy z uczniem zdolnym chcemy poświęcić tę konferencję.
Kim zatem jest człowiek, uczeń zdolny". W literaturze można wyszukać wiele definicji określających dziecko zdolne. Maria Tyszkowa pisała, że "... o uczniach zdolnych mówimy w odniesieniu do jednostek przejawiających wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencji) lub posiadających określoną zdolność specjalną w sferze działalności umysłowej".
Rozpoznawanie oraz rozwijanie zdolności uczniów gwarantuje dobra współpraca i uzupełnianie się w działaniach środowiska rodzinnego, szkolnego czy pozaszkolnego. Nauczyciel może podjąć działanie rozwijające uzdolnienia uczniów w systemie klasowo-lekcyjnym, a także poza tym systemem. Na każdym z tych obszarów powinien stworzyć odpowiednią atmosferę, która będzie sprzyjać zaspokajaniu zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych dziecka. Właściwy stworzony, "dobry klimat" dla ucznia zdolnego wspomaga jego funkcjonowanie oraz ma wpływ budowanie relacji w grupie rówieśniczej. Kolejnym istotnym czynnikiem jest stosowanie przez nauczyciela efektywnych form i metod pracy z uczniem, a także właściwego doboru treści. Nauczyciel powinien wspierać aktywność, wzmacniać wiarę w zdolności, a także nauczyć radzić sobie z niepowodzeniami ucznia szczególnie uzdolnionego. Istotne jest także poświęcanie tym uczniom jak najwięcej czasu oraz zapewnienie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego.
Na konferencji poruszymy prawne aspekty wsparcia ucznia zdolnego w systemie edukacyjnym. Przedstawimy psychologiczne aspekty i czynniki funkcjonowania, metody i formy pracy oraz sposoby motywowania ucznia do pracy twórczej oraz rozwijania swoich zdolności. Pokażemy przykład dobrych praktyk.
Miejsce: online na platformie ClickMeeting
Termin: 3 października 2024 r. w godz. 14:30 – 18:00
Godziny |
Temat wykładu |
---|---|
14:30 – 14:40 |
Rozpoczęcie konferencji Bożena Bucka – dyrektor ROM-E Metis w Katowicach |
14:40 – 15:25 |
Psychologiczna sylwetka ucznia zdolnego Ewa Kustwan-Mróz – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis Katowice |
15:25 – 16:10 |
Metody pracy, a motywacja ucznia do uczenia się Sabina Furgoł – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis Katowice |
16:10 – 16:25 |
Przerwa |
16:25 – 17:10 |
Formy wsparcia ucznia zdolnego w ujęciu przepisów prawa oświatowego Anna Pawłowska – nauczyciel-konsultant ROM-E Metis Katowice |
17:10 – 17:55 |
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – przykłady dobrych praktyk w szkole ponadpodstawowej Jadwiga Gonera-Tomeczek |
17:55 – 18:00 |
Podsumowanie konferencji Bożena Bucka – dyrektor ROM-E Metis w Katowicach |
Warunki uczestnictwa
Udział w konferencji / seminarium jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Dodatkowych informacji udzielają koordynatorzy:
Aleksandra Boruta-Król
tel. 32 209 53 12 lub 14 wew. 138
e-mail:
Sebastian Koczy
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 137
e-mail: