Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym - praktyczne rozwiązania
Uczniowie z doświadczeniem migracji zajmują coraz bardziej znaczące miejsce w środowisku edukacyjnym. Wiele szkół wypracowało własne modele pracy z zespołem zróżnicowanym kulturowo i językowo, jednak rozwój sytuacji jest trudny do przewidzenia. Nie wiemy, ilu uczniów spoza granic naszego kraju pozostanie w polskich szkołach, ilu pojawi się w trakcie roku szkolnego. Dotyczy to zwłaszcza uczniów z Ukrainy, dla których realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki będzie warunkiem do otrzymania świadczenia wychowawczego (tzw. 800+).
Należy więc przygotować się na ich dłuższą obecność a tym samym na zaplanowanie systemowych działań sprzyjających uczeniu się wszystkich dzieci, bez względu na kraj pochodzenia i znajomość języka polskiego.
Chcemy wspierać dyrektorów szkół i nauczycieli w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań i radzeniu sobie z wyzwaniami, jakie niesie za sobą migracja w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i glottodydaktyki.
Zapraszamy Państwa do udziału w seminarium online pt. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym – praktyczne rozwiązania.
Odbędzie się ono 23 września 2024 r. w godz. 11:00 – 14:00 na platformie ClickMeeting.
Podczas spotkania:
- zapoznają się Państwo z aktualnymi przepisami prawa oświatowego w kontekście wspierania uczniów z doświadczeniem migracji,
- dowiedzą się o praktycznych rozwiązaniach w pracy z uczniami ukraińskimi, w tym o roli i zadaniach asystenta kulturowego,
- poznają publikacje dotyczące wspierania uczniów ze słabą znajomością języka polskiego oraz budowania środowiska otwartego na różnorodność językową.
Program seminarium
- Wsparcie uczniów z doświadczeniem migracji w
przepisach prawa oświatowego
Marzena Zabiegała – Kuratorium Oświaty w Katowicach. - Jak tworzyć szkołę otwartą na wielokulturowość
Magdalena Kafara – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 22 w Sosnowcu - O potrzebie zatrudnienia asystentki międzykulturowej
Alla Ozhyievska – prezeska fundacji "Nieobcy" w Żorach
Tatyana Moiseeva – nauczycielka w Szkole z Charakterem w Gliwicach - Prezentacja oferty ROM-E "Metis" oraz publikacji
dotyczących pracy z uczniami z doświadczeniem migracji w
polskich szkołach
Anna Dzięgiel – Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny "Metis" w Katowicach
Warunki uczestnictwa
Udział w szkoleniu jest nieodpłatny.
Szkolenie zakończone.
Dodatkowych informacji udziela koordynator:
Anna Dzięgiel
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:
O prowadzących:
Marzena Zabiegała
Główny specjalista, Regionalny Konsultant w Zespole Programów Europejskich i Współpracy z Zagranicą – Kuratorium Oświaty w Katowicach, Ambasador programu e-Twinning.
Magdalena Kafara
Dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 22 w Sosnowcu, polonistka, glottodydaktyczka.
Alla Ozhyievska
Założycielka i prezeska Fundacji Nieobcy w Żorach pomagającej wojennym uciekinierom z Ukrainy, tłumaczka przysięgła, uczy języka polskiego Ukraińców, w tym uchodźców, ma doświadczenie w pracy asystentki międzykulturowej.
Tatyana Moiseeva
Nauczycielka w Szkole z Charakterem w Gliwicach.
Anna Dzięgiel – nauczyciel-konsultant
Absolwentka filologii słowiańskiej i polskiej – Wydział Filologiczny UŚ, "Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie" w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), "Organizacja i zarządzanie oświatą" (kurs kwalifikacyjny);
25-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela różnych typów szkół, w tym pracy ze studentami. Nauczycielka dyplomowana, regionalna liderka programu "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole" Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, koordynatorka kompleksowego wspomagania szkół i placówek, trenerka edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej.
Szkolenia z tematów: ocenianie kształtujące, współpraca z rodzicami, kompleksowe wspomaganie szkół (certyfikat Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji), budowanie sieci współpracy i wspierania między nauczycielami, sytuacja dzieci z rodzin migracyjnych, metody nauczania języka polskiego jako obcego, przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu.