Uczniowie z doświadczeniem migracji zajmują coraz bardziej znaczące miejsce w środowisku edukacyjnym. Wiele szkół wypracowało własne modele pracy z zespołem zróżnicowanym kulturowo i językowo, jednak rozwój sytuacji jest trudny do  przewidzenia. Nie wiemy, ilu uczniów spoza granic naszego kraju pozostanie w polskich szkołach, ilu pojawi się w trakcie roku szkolnego. Dotyczy to zwłaszcza uczniów z Ukrainy, dla których realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki będzie warunkiem do otrzymania świadczenia wychowawczego (tzw. 800+).

Należy więc przygotować się na ich dłuższą obecność a tym samym na zaplanowanie systemowych działań sprzyjających uczeniu się wszystkich dzieci, bez względu na kraj pochodzenia i  znajomość języka polskiego.

Chcemy wspierać dyrektorów szkół i nauczycieli w  poszukiwaniu optymalnych rozwiązań i radzeniu sobie z  wyzwaniami, jakie niesie za sobą migracja w oparciu o  obowiązujące przepisy prawa oświatowego oraz wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i glottodydaktyki.

Zapraszamy Państwa do udziału w seminarium online pt. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym – praktyczne rozwiązania.

Odbędzie się ono 23 września 2024 r. w godz. 11:00 – 14:00 na platformie ClickMeeting.

Podczas spotkania:

  • zapoznają się Państwo z aktualnymi przepisami prawa oświatowego w kontekście wspierania uczniów z doświadczeniem migracji,
  • dowiedzą się o praktycznych rozwiązaniach w pracy z  uczniami ukraińskimi, w tym o roli i zadaniach asystenta kulturowego,
  • poznają publikacje dotyczące wspierania uczniów ze słabą znajomością języka polskiego oraz budowania środowiska otwartego na różnorodność językową.

Program seminarium

  • Wsparcie uczniów z doświadczeniem migracji w  przepisach prawa oświatowego
    Marzena Zabiegała – Kuratorium Oświaty w Katowicach.
  • Jak tworzyć szkołę otwartą na wielokulturowość
    Magdalena Kafara – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 22 w  Sosnowcu
  • O potrzebie zatrudnienia asystentki międzykulturowej
    Alla Ozhyievska – prezeska fundacji "Nieobcy" w Żorach
    Tatyana Moiseeva – nauczycielka w Szkole z  Charakterem w Gliwicach
  • Prezentacja oferty ROM-E "Metis" oraz publikacji dotyczących pracy z uczniami z doświadczeniem migracji w  polskich szkołach
    Anna Dzięgiel – Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny "Metis" w Katowicach

 

Warunki uczestnictwa

Udział w szkoleniu jest nieodpłatny.

Wolnych miejsc: 13 ze 120.

O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń.

Prosimy o przesłanie zgłoszenia online.

Istnieje też opcja przesłania wypełnionej i podpisanej karty zgłoszenia (kliknij tutaj) faksem (nr 32 209 53 13) lub pocztą (ROM-E „Metis” w Katowicach, 40-530 Katowice, ul. Drozdów 21).

 

Dodatkowych informacji udziela koordynator:

Anna Dzięgiel
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 116
e-mail:

O prowadzących:

Marzena Zabiegała

Główny specjalista, Regionalny Konsultant w Zespole Programów Europejskich i Współpracy z Zagranicą – Kuratorium Oświaty w Katowicach, Ambasador programu e-Twinning.

Magdalena Kafara

Dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 22 w Sosnowcu, polonistka, glottodydaktyczka.

Alla Ozhyievska

Założycielka i prezeska Fundacji Nieobcy w Żorach pomagającej wojennym uciekinierom z Ukrainy, tłumaczka przysięgła, uczy języka polskiego Ukraińców, w tym uchodźców, ma doświadczenie w pracy asystentki międzykulturowej.

Tatyana Moiseeva

Nauczycielka w Szkole z Charakterem w Gliwicach.

Anna Dzięgiel – nauczyciel-konsultant

Absolwentka filologii słowiańskiej i polskiej – Wydział Filologiczny UŚ, "Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie" w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), "Organizacja i zarządzanie oświatą" (kurs kwalifikacyjny);

25-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela różnych typów szkół, w tym pracy ze studentami. Nauczycielka dyplomowana, regionalna liderka programu "Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole" Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, koordynatorka kompleksowego wspomagania szkół i placówek, trenerka edukacji międzykulturowej i antydyskryminacyjnej.

Szkolenia z tematów: ocenianie kształtujące, współpraca z rodzicami, kompleksowe wspomaganie szkół (certyfikat Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji), budowanie sieci współpracy i wspierania między nauczycielami, sytuacja dzieci z rodzin migracyjnych, metody nauczania języka polskiego jako obcego, przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu.

Opublikowano 21 sierpnia 2024
Wróć