Seminarium dla nauczycieli i spotkanie z twórcami projektu.

11 czerwca 2024r. (wtorek)

godz. 10.00-13.00

Stacjonarnie: ROM-E Metis w Katowicach (ul. Drozdów 17 i  21)

 

Zapraszamy do udziału w wyjątkowym seminarium łączącym historię (ale również wiedzę o społeczeństwie, edukację obywatelską i HiT) z piłką nożną.

 

Seminarium bazuje na wypracowanych materiałach w  ramach międzynarodowego projektu Erasmus „Football makes history”.

Seminarium ma na celu zapoznanie uczestników z  założeniami projektu, przedstawienie scenariuszy lekcji ŕ historiana.eu oraz ćwiczeń wykorzystania piłki nożnej w nauczaniu historii oraz prezentacja platformy footballmakeshistory.eu i  możliwości jej użycia w edukacji.

Seminarium będzie prowadzone w języku polskim i angielskim (będzie obecna anglistka)

 

Warunki uczestnictwa

Udział w szkoleniu jest nieodpłatny.

 

 

O projekcie:

Football makes history – projekt niekonwencjonalny, bardzo nietypowy, proponujący młodzieży poznanie historii regionu przez pryzmat biografii piłkarzy, historii klubów, które stanowią część dziedzictwa kulturalnego i sportowego Górnego Śląska. Udział w tym projekcie dał możliwość odkrywania nierzadko zawiłych losów zawodników, trenerów w kontekście wydarzeń historycznych.

Projekt ten otworzył młodzież na nowe wyzwania, pozwolił znacznie poszerzyć horyzonty myślowe, a przede wszystkim wzmocnić kompetencje językowe oraz wpłynął na organizację pracy własnej. Młodzież miała bardzo dużo swobody w doborze materiału, miała zaszczyt spotykać się i rozmawiać z bardzo ciekawymi ludźmi. Uczestnicy projektu doskonalili umiejętność pracy z materiałami źródłowymi. Zapoznali się z tajnikami tworzenia własnego filmu, prowadzenia wywiadów i gromadzenia materiałów. Poprzez wyjazdy do Frankfurtu oraz Strasbourga uczestniczyli w wyjątkowych konferencjach naukowych i sami mieli zaszczyt być na nich prelegentami.

 

Dwudziestu uczniów przez dwa lata odkrywało historie lokalnych piłkarzy we współpracy z pięcioma klubami: KS  „Rozwój", GKS Katowice, Ruchem Chorzów, Górnikiem Zabrze oraz Polonią Bytom. Efektem ich pracy jest dwadzieścia artykułów sukcesywnie publikowanych w języku angielskim na  stronie projektu footballmakeshistory.eu a trzy najlepsze historie zostały zrealizowane w postaci 5-minutowych filmów z udziałem Jana Cieślika – syna Gerarda Cieślika, Grzegorza Joszko – historyka Ruchu Chorzów i Magdaleny Pelc - siostry Zbigniewa Wilka, zamordowanego podczas pacyfikacji Kopalni „Wujek".

 

Zagraniczni partnerzy projektu:

Erasmus Universiteit Rotterdam – Holandia, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten – Holandia, EUROCLIO, the European Association of History Educators (EUROCLIO) – Holandia, Fare Network Stiching – Holandia, Eintracht Frankfurt Museum – Niemcy, Stefano di Pietro Creative Production – Holandia

 

Prowadzący:

 

Anna Skiendziel – absolwentka historii o  specjalności nauczycielskiej i studiów podyplomowych z wiedzy o  społeczeństwie z integracją europejską. Uczy historii, hit, wos i edukacji regionalnej w Zespole Szkół Technicznych i  Ogólnokształcących nr 2 w Katowicach. W szkole koordynuje również międzynarodowy projekt "Football makes history" prowadzony w ramach Erasmus. Uczestniczy w innych międzynarodowych projektach m.in. "Confronting Memories", tworząc materiały edukacyjne i filmowe wraz z  nauczycielami i nauczycielkami z Niemiec, Białorusi, Ukrainy, Mołdawii oraz Rosji.

W ramach projektu "Korki.tv" dla telewizji Metro tworzyła lekcje wychowawcze. W roku 2019 została nominowana do  nagrody im. Ireny Sendlerowej a w 2021 znalazła się w finale konkursu BohaterON.

 

Andreas Holtberget jest kierownikiem projektu i specjalistą ds. komunikacji w EuroClio, gdzie pracuje od czerwca 2019. Koordynuje działania informacyjne EuroClio, jednocześnie przyczyniając się do realizacji projektów EuroClio, w tym Football Makes History. Ma  kilkuletnie doświadczenie w zarządzaniu projektami i uczeniu dorosłych. Wcześniej pracował w the United Nations Institute for Training and Research (UNITAR) i the Graduate Institute of  International and Development Studies in Geneva.

 

Jonathan Even-Zohar (Reinwardt Academy w  Amsterdamie) jest badaczem w grupie badawczej ds. dziedzictwa kulturowego i wykładowcą dziedzictwa piłki nożnej. Z  wykształcenia jest historykiem z szerokim spojrzeniem na  historię i edukację w zakresie dziedzictwa kulturowego oraz sposoby, w jakie społeczeństwo obywatelskie i podmioty polityczne społeczeństwo obywatelskie i podmioty polityczne wykorzystują przeszłość do promowania zarówno demokratycznych, jak i niedemokratycznych wartości. Jako były dyrektor wykonawczy EUROCLIO – Europejskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Historii, miał okazję współpracować z tysiącami nauczycieli historii na całym kontynencie i poza nim, aby inicjować na  całym kontynencie i poza nim, prowadzić i realizować wysokiej jakości projekty współpracy, finansowane przez Unię Europejską, a także przez prywatne fundacje.
Jest wolontariuszem i redaktorem naczelnym publicznej kampanii edukacyjnej o nazwie Football Makes History.

 

Frauke König i Matthias Thoma są częścią działu pedagogicznego Muzeum Eintracht Frankfurt, mają wykształcenie pedagogiczne i wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Szeroki zakres różnych warsztatów i  wakacji edukacyjnych dla szkół i studentów jest ważną częścią programu muzeum. Na przykład dyskryminacja, migracja i  antysemityzm są tematami warsztatów. Muzeum Eintrachtu Frankfurt jest jednym z partnerów partnerem obecnego projektu "Football makes history".

 

Prof. Gijsbert Oonk – reprezentuje Wydział Historii Erasmus School of History Culture and Communication. Jest to prężny i zorientowany międzynarodowo wydział badawczy w  dziedzinie migracji, obywatelstwa i tożsamości. Został ona ustanowiony w 2018 r. przez Komisję Europejską jako inicjatywa promująca nauczanie, badania i refleksję w dziedzinie studiów nad integracją europejską w instytucjach szkolnictwa wyższego. Katedra ta promuje nauczanie i badania w dziedzinie historii globalnej, studiów europejskich i tożsamości narodowej. W  ramach tej funkcji Oonk był doradcą akademickim Academic Advisor EUROCLIO (Europejskie Stowarzyszenie Nauczycieli Historii).

 

Pamela Lubowa (Fare Network), jest kierownikiem ds. finansów i administracji i jest odpowiedzialna za strategiczne zarządzanie finansami i dotacjami organizacji, a także zapewnienie, że wszystkie ustawowe funkcje księgowe i  sprawozdawcze są spełnione. Jest również odpowiedzialna za  administrację i pomaga dyrektorowi wykonawczemu w rozwoju operacyjnym organizacji. Była zaangażowana w nadzorowanie finansów i administracji 18 projektów UE od 2016 roku.

 

Stefano di Pietro – urodzony we Włoszech reżyser filmowy, tworzy filmy dokumentalne na tematy społeczne, takie jak rasizm, integracja społeczna i edukacja, wyprodukowane między innymi przez Dom Anny Frank, Civil Society Forum, Borussię Dortmund. Jego pierwszy krótkometrażowy film fabularny "Accepted" został wyprodukowany w latach 2018-2019 i zdobył kilka nagród na całym świecie w latach 2020-2021, w tym na festiwalu filmów niezależnych w Berlinie w  2021 roku. W swoim pierwszym pełnometrażowym filmie dokumentalnym "War on education" przeprowadził wywiady z obecnym ministrem edukacji Ukrainy Oksenem Lisovym i  wieloma innymi naukowcami na temat edukacji i kulturowego pochodzenia obecnego konfliktu na Ukrainie. "War on  education" jest dystrybuowana na całym świecie przez Off The Fence i zostanie wydana 24 lutego 2024 roku.

Opublikowano 3 czerwca 2024
Zarchiwizowano 11 czerwca 2024
Wróć