Po co uczyć o historii i kulturze Żydów polskich?
Jak przedstawiać młodzieży obraz Zagłady?
Jakie metody i narzędzia mogą wspierać tę edukację?

Na te pytania odpowiedzą eksperci z Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie podczas dwóch seminariów, na które zapraszam Państwa w imieniu Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego "Metis" w Katowicach oraz Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie.

Wszystkie seminaria mają formułę online i odbędą się na  platformie ClickMeeting.

Udział w spotkaniach jest bezpłatny. O uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.

I seminarium – 9 maja 2024 r. w godz. 16:00 - 19:00

  1. Dr Anna Rosner, Brama między światami: tradycjonalizm a asymilacja Żydów w XX-leciu międzywojennym
  2. Szymon Pietrzykowski, Żydzi na Górnym Śląsku i w Zagłębiu

dodatkowe informacje i link do zapisów...

 

II seminarium – 16 maja 2024 r. w godz. 16:00 - 19:00

  1. Dr Ewa Koźmińska-Frejlak, Po Zagładzie. Żydzi w Polsce w drugiej połowie lat 40.
  2. Dr Agnieszka Witkowska-Krych, Jak uczyć o historii i kulturze Żydów?

dodatkowe informacje i link do zapisów...

 

Dopełnieniem wykładów wygłoszonych przez specjalistów z  Żydowskiego Instytutu Historycznego będzie seminarium, w którym głos zabiorą osoby na co dzień pracujące z dziećmi i młodzieżą, ucząc między innymi o wspólnej historii Żydów i Polaków.

III seminarium – 23 maja 2024 r. w godz. 16:00 - 19:00

  1. Alicja Ososińska, Jak i czego uczyć o Żydach i  Żydówkach – przykłady dobrych praktyk
  2. Larysa Michalska, Narzędzia edukacyjne w nauczaniu o  Żydach i Żydówkach
  3. Robert Szuchta, Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii – prezentacja podręcznika Roberta Szuchty i Piotra Trojańskiego

dodatkowe informacje i link do zapisów...

 

O prowadzących:

Anna M. Rosner

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i University of Southampton. Od 2014 r. pracuje w Żydowskim Instytucie Historycznym, zajmowała się historią Żydów brytyjskich, bada migracje żydowskie oraz historię ocalałych z Zagłady w ujęciu demograficznym i statystycznym. Interesuje się historią i kulturą Żydów w historii powszechnej.

Szymon Pietrzykowski

Historyk, badacz i popularyzator historii Żydów (ze szczególnym uwzględnieniem Wielkopolski), pracownik Działu Edukacji Żydowskiego Instytutu Historycznego, prowadzący stronę "Wielkopolski Sztetl" (na fb).

O prowadzących:

Ewa Koźmińska-Frejlak

Socjolożka, pracowniczka naukowa w Żydowskim Instytucie Historycznym. Zajmuje się m.in. badaniem społecznej historii Żydów w Polsce po Zagładzie oraz wczesną historiografią Zagłady. Edytorka źródeł, m.in. dwóch kolekcji listów z getta warszawskiego oraz współautorka t. 18 pełnej edycji Archiwum Ringelbluma Prasa getta warszawskiego: Haszomer Hacair. Kieruje pracami Komitetu Redakcyjnego serii "Reedycja Krytyczna prac Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej" (w 2023 r. ukazała się ósma pozycja serii). Razem z Heleną Datner była współautorką wystawy Po Zagładzie. Centralny Komitet Żydów w Polsce prezentowanej w ŻIH w 2015 r. W 2022 ukazała się jej książka Po Zagładzie. Praktyki asymilacyjne ocalałych jak strategie zadomawiania się w Polsce (1944/45-1950), która została wyróżniona pierwszą Nagrodą im. Józefa A. Gierowskiego i Chonego Shmeruka. Obecnie pracuje nad monografią Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej.

Agnieszka Witkowska-Krych

Absolwentka kulturoznawstwa i hebraistyki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz socjologii w Collegium Civitas, doktor wiedzy o kulturze i religii na podstawie pracy dotyczącej opieki nad dziećmi w getcie warszawskim. Zatrudniona na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Żydowskim Instytucie Historycznym, przez lata związana z Korczakianum – pracownią naukową Muzeum Warszawy. Opublikowała szereg artykułów dotyczących życia i działalności Janusza Korczaka oraz prowadzonych przez niego instytucji, m.in. w "Zagładzie Żydów", "Kwartalniku Historii Żydów", "Tekstach Drugich", "Pamiętniku Literackim" oraz "Almanachu Muzealnym". Autorka książki Mniej strachu. Ostatnie chwile z Korczakiem uhonorowanej w 2019 roku Nagrodą KLIO w kategorii varsaviana, a także opartej na dysertacji doktorskiej publikacji zatytułowanej Dziecko wobec Zagłady. Instytucjonalna opieka nad sierotami w getcie warszawskim, nagrodzonej m.in. w Konkursie im. Profesor Elżbiety Tarkowskiej.

O prowadzących:

Alicja Ososińska

Historyczka, muzealniczka oraz edukatorka. Absolwentka judaistyki oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zawodowo związana z muzealnictwem oraz edukacją muzealną. Tworzy wystawy czasowe, programy edukacyjne oraz opracowanie merytoryczne. Obecnie adiunkt w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich, oddziale Muzeum w Gliwicach.

Larysa Michalska

Religioznawczyni, judaistka, menadżerka zmiany społecznej, edukatorka. Współpracowała z szeregiem polskich i zagranicznych organizacji pozarządowych działających na polu kultury i edukacji. Prezeska Stowarzyszenia im. Mxa Kopfsteina. W swojej pracy edukacyjno-aktywistycznej skupia się na kwestiach tożsamości, historii i kultury żydowskiej, dziedzictwa kulturowego, złożoności historii i trudnej pamięci.
Ukończyła wiele szkoleń i kursów z zakresu komunikacji, edukacji o wielokulturowości, edukacji o Holokauście, czy edukacji muzealnej. Absolwentka kursu Facylitatorów Dialogu oraz Akademii Edukacji Antydyskryminacyjnej. Obecnie współpracuje z Fundacją Humanity in Action Polska. Współautorka aplikacji mobilnej 10 KROKÓW.

Robert Szuchta

Historyk, nauczyciel i publicysta. Współautor programów i podręczników do nauczania historii. Współtwórca i koordynator programów edukacyjnych poświęconych Zagładzie. Wraz z Piotrem Trojańskim był współautorem pierwszego w Polsce programu nauczania o historii, kulturze i zagładzie Żydów oraz książki pomocniczej do nauczania historii pt. Holokaust – zrozumieć dlaczego (2003). W 2006 został pierwszym polskim laureatem Nagrody imienia Ireny Sendlerowej "Za naprawianie świata". W 2024 został, wraz z Agnieszką Cahn, laureatem Nagrody im. ks. Stanisława Musiała. Jest członkiem Rady Programowej Stowarzyszenia "Otwarta Rzeczpospolita". 31 stycznia 2024 roku ukazał się jego podręcznik "Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii",napisany razem z Piotrem Trojańskim.

Opublikowano 10 kwietnia 2024
Wróć