Polacy i Żydzi - trudna historia tworzenia wspólnoty
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 16 czerwca 2024
Po co uczyć o historii i kulturze Żydów polskich?
Jak przedstawiać młodzieży obraz Zagłady?
Jakie metody i narzędzia mogą wspierać tę edukację?
Na te pytania odpowiedzą eksperci z Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie podczas dwóch seminariów, na które zapraszam Państwa w imieniu Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego "Metis" w Katowicach oraz Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie.
Wszystkie seminaria mają formułę online i odbędą się na platformie ClickMeeting.
Udział w spotkaniach jest bezpłatny. O uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.
I seminarium – 9 maja 2024 r. w godz. 16:00 - 19:00
- Dr Anna Rosner, Brama między światami: tradycjonalizm a asymilacja Żydów w XX-leciu międzywojennym
- Dr Agnieszka Witkowska-Krych, Jak uczyć o historii i kulturze Żydów?
dodatkowe informacje i link do zapisów...
II seminarium – 16 maja 2024 r. w godz. 16:00 - 19:00
- Dr Ewa Koźmińska-Frejlak, Po Zagładzie. Żydzi w Polsce w drugiej połowie lat 40.
- Dr Sławomir Pastuszka, Żydzi na Górnym Śląsku i w Zagłębiu
dodatkowe informacje i link do zapisów...
Dopełnieniem wykładów wygłoszonych przez specjalistów z Żydowskiego Instytutu Historycznego będzie seminarium, w którym głos zabiorą osoby na co dzień pracujące z dziećmi i młodzieżą, ucząc między innymi o wspólnej historii Żydów i Polaków.
III seminarium – 23 maja 2024 r. w godz. 15:00 - 19:00
- Alicja Ososińska, Jak i czego uczyć o Żydach i Żydówkach – przykłady dobrych praktyk
- Larysa Michalska, Narzędzia edukacyjne w nauczaniu o Żydach i Żydówkach
- Robert Szuchta, Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii – prezentacja podręcznika Roberta Szuchty i Piotra Trojańskiego
dodatkowe informacje i link do zapisów...
O prowadzących:
Anna M. Rosner
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i University of Southampton. Od 2014 r. pracuje w Żydowskim Instytucie Historycznym, zajmowała się historią Żydów brytyjskich, bada migracje żydowskie oraz historię ocalałych z Zagłady w ujęciu demograficznym i statystycznym. Interesuje się historią i kulturą Żydów w historii powszechnej.
Agnieszka Witkowska-Krych
Absolwentka kulturoznawstwa i hebraistyki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz socjologii w Collegium Civitas, doktor wiedzy o kulturze i religii na podstawie pracy dotyczącej opieki nad dziećmi w getcie warszawskim. Zatrudniona na Uniwersytecie Warszawskim oraz w Żydowskim Instytucie Historycznym, przez lata związana z Korczakianum – pracownią naukową Muzeum Warszawy. Opublikowała szereg artykułów dotyczących życia i działalności Janusza Korczaka oraz prowadzonych przez niego instytucji, m.in. w "Zagładzie Żydów", "Kwartalniku Historii Żydów", "Tekstach Drugich", "Pamiętniku Literackim" oraz "Almanachu Muzealnym". Autorka książki Mniej strachu. Ostatnie chwile z Korczakiem uhonorowanej w 2019 roku Nagrodą KLIO w kategorii varsaviana, a także opartej na dysertacji doktorskiej publikacji zatytułowanej Dziecko wobec Zagłady. Instytucjonalna opieka nad sierotami w getcie warszawskim, nagrodzonej m.in. w Konkursie im. Profesor Elżbiety Tarkowskiej.
O prowadzących:
Ewa Koźmińska-Frejlak
Socjolożka, pracowniczka naukowa w Żydowskim Instytucie Historycznym. Zajmuje się m.in. badaniem społecznej historii Żydów w Polsce po Zagładzie oraz wczesną historiografią Zagłady. Edytorka źródeł, m.in. dwóch kolekcji listów z getta warszawskiego oraz współautorka t. 18 pełnej edycji Archiwum Ringelbluma Prasa getta warszawskiego: Haszomer Hacair. Kieruje pracami Komitetu Redakcyjnego serii "Reedycja Krytyczna prac Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej" (w 2023 r. ukazała się ósma pozycja serii). Razem z Heleną Datner była współautorką wystawy Po Zagładzie. Centralny Komitet Żydów w Polsce prezentowanej w ŻIH w 2015 r. W 2022 ukazała się jej książka Po Zagładzie. Praktyki asymilacyjne ocalałych jak strategie zadomawiania się w Polsce (1944/45-1950), która została wyróżniona pierwszą Nagrodą im. Józefa A. Gierowskiego i Chonego Shmeruka. Obecnie pracuje nad monografią Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej.
Sławomir Pastuszka
Absolwent studiów licencjackich kierunku historia ze specjalnością historia i kultura Żydów w Katedrze Judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów magisterskich na kierunku judaistyka tamże. Doktor nauk historycznych na podstawie pracy pt. Cmentarz żydowski w Pszczynie jako zjawisko kulturowe Żydów górnośląskich przygotowanej pod kierunkiem dra hab. Leszka Hońdo. Od 2005 roku społeczny opiekun cmentarza żydowskiego w Pszczynie. Laureat statuetki pszczyńskiego Wolontariusza Roku (2013), statuetki Pszczyńskiego Wybrańca – Nagrody Burmistrza Pszczyny w dziedzinie kultury (2014), Nagrody Starosty Pszczyńskiego w dziedzinie kultury (2021) oraz Nagrody Fundacji POLCUL im. Jerzego Bonieckiego (2023). W 2016 roku otrzymał nominację do prestiżowej Nagrody POLIN przyznawanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich.
O prowadzących:
Alicja Ososińska
Historyczka, muzealniczka oraz edukatorka. Absolwentka judaistyki oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zawodowo związana z muzealnictwem oraz edukacją muzealną. Tworzy wystawy czasowe, programy edukacyjne oraz opracowanie merytoryczne. Obecnie adiunkt w Domu Pamięci Żydów Górnośląskich, oddziale Muzeum w Gliwicach.
Larysa Michalska
Religioznawczyni, judaistka, menadżerka zmiany społecznej, edukatorka. Współpracowała z szeregiem polskich i zagranicznych organizacji pozarządowych działających na polu kultury i edukacji. Prezeska Stowarzyszenia im. Mxa Kopfsteina. W swojej pracy edukacyjno-aktywistycznej skupia się na kwestiach tożsamości, historii i kultury żydowskiej, dziedzictwa kulturowego, złożoności historii i trudnej pamięci.
Ukończyła wiele szkoleń i kursów z zakresu komunikacji, edukacji o wielokulturowości, edukacji o Holokauście, czy edukacji muzealnej. Absolwentka kursu Facylitatorów Dialogu oraz Akademii Edukacji Antydyskryminacyjnej. Obecnie współpracuje z Fundacją Humanity in Action Polska. Współautorka aplikacji mobilnej 10 KROKÓW.
Robert Szuchta
Historyk, nauczyciel i publicysta. Współautor programów i podręczników do nauczania historii. Współtwórca i koordynator programów edukacyjnych poświęconych Zagładzie. Wraz z Piotrem Trojańskim był współautorem pierwszego w Polsce programu nauczania o historii, kulturze i zagładzie Żydów oraz książki pomocniczej do nauczania historii pt. Holokaust – zrozumieć dlaczego (2003). W 2006 został pierwszym polskim laureatem Nagrody imienia Ireny Sendlerowej "Za naprawianie świata". W 2024 został, wraz z Agnieszką Cahn, laureatem Nagrody im. ks. Stanisława Musiała. Jest członkiem Rady Programowej Stowarzyszenia "Otwarta Rzeczpospolita". 31 stycznia 2024 roku ukazał się jego podręcznik "Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii",napisany razem z Piotrem Trojańskim.