Wsparcie dla Młodych. Jak chronić zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży?
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 17 maja 2024
Serdecznie zapraszamy Państwa
na konferencję w ramach kampanii
społecznej
na rzecz wzmacniania zdrowia
psychicznego dzieci i młodzieży "Pomimo...
Bądź"
Wsparcie dla Młodych. Jak chronić zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży?
Konferencja jest odpowiedzią na potrzeby nas dorosłych: nauczycieli, psychologów i pedagogów pracujących z młodzieżą, które pokrywają się z doniesieniami z badań:
- Fundacji Unaweza i raportu z 2022, wskazującego, że stres towarzyszy ponad 80 % młodych ludzi, a tylko 5% z nich skorzystało z pomocy psychologa w szkole lub placówce;
- Telefonu Zaufania, z którego statystyk wynika, że kategoria zdrowia psychicznego jest dominującym (96,5%) wątkiem w rozmowach i wiadomościach;
- Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Nie ma dnia, kiedy zespół nie odebrałby telefonu, w którym pojawia się temat zdrowia psychicznego i trudności w tym obszarze (Paulina Pawłowska);
- Fundacji GrowSpace pozyskanych od policji, mówiących o tym, że w 2022 r. padł rekord prób samobójczych dzieci i młodzieży: odnotowano ponad 2 tys. prób, czyli o 150 proc. więcej niż w 2020 r.
- ...
Jednocześnie Narodowy Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2023-2030, w jednym z podstawowych celów zakłada udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom, uczniom, nauczycielom i rodzicom.
Powyższe doniesienia są tylko wycinkiem szerszej perspektywy, ale pokazują jak kluczowy w pracy z młodymi ludźmi jest obszar chronienia i wzmacniania zdrowia psychicznego. Jak kruche mogą być mechanizmy radzenia sobie młodych ludzi z trudnościami, problemami i kryzysami dnia codziennego.
W związku z tym powstają pytania:
- Jak wesprzeć i pomóc, byśmy nie musieli leczyć lub interweniować w kryzysie?
- Jak skutecznie działać prewencyjnie, by niepotrzebne było działanie interwencyjne?
- Kiedy zauważyć, że konieczna jest pomoc specjalisty: psychologa, psychiatry?
Do odpowiedzi na powyższe pytania zbliżymy się w dniach 16 i 17 maja 2024 r., podczas dwóch dni konferencji.
Pierwszy dzień wykładowo/seminaryjny poświęcony zostanie dzieciom i młodzieży wysokowrażliwej oraz skutecznej komunikacji i regulacji emocji u młodych ludzi.
Drugi dzień warsztatowy poświęcony będzie przybliżeniu rozumienia i wsparcia młodych ludzi w zakresie budowania wytrwałości i radzenia sobie z niewygodnymi emocjami oraz skutecznym strategiom wsparcia. Podejmiemy tematy związane ze wspieraniem młodych ludzi, czyli prewencją trudności depresyjnych. Ważnym aspektem będzie również zadbanie o własną kondycję zawodową, by nie stanąć na progu wypalenia zawodowego. Wg badań opublikowanych przez platformę doradztwa zawodowego Jobbli, wśród Europejczyków jesteśmy narodem najczęściej zmagającym się z wypaleniem zawodowym. Obejmuje to aż 26% Polaków.
Termin konferencji: 16 - 17 maja 2024 r.
Miejsce konferencji: Hotel Diament w Ustroniu, ul. Zdrojowa 3
Koszt udziału w konferencji: 650 zł
UWAGA: Dopłatę do pokoju jednoosobowego uczestnik pokrywa we własnym zakresie.
Harmonogram konferencji:
16 maja 2024 r. (wykładowo-seminaryjny)
Godzina |
Temat |
10:00 – 11:00 |
Rejestracja uczestników i powitalna kawa |
11:00 – 12:30 |
Skuteczne techniki komunikacji i regulacji emocjonalnej dla dzieci i młodzieży (wykład) Natalia Rusin |
13:00 – 15:00 |
Obiad |
15:00 – 16:30 |
Dzieci wysoko wrażliwe część I seminarium Monika Baryła-Matejczuk |
16:30 – 16:45 |
Przerwa kawowa |
16:45 – 18:15 |
Dzieci wysoko wrażliwe część II seminarium Monika Baryła-Matejczuk |
19:00 |
Kolacja |
17 maja 2024 r. (warsztatowy)
Godzina |
Warsztaty do wyboru / prowadzenie |
8:00 – 10:00 | Śniadanie |
10:00 – 13:00 |
"Każda chmura ma srebrną podszewkę". O wzmacnianiu siebie i innych w trudnych czasach Beata Łęcka, Krystyna Szczęsna-Witkowska |
Wspierać czy leczyć – prewencja zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży Beata Birnbach |
|
Jak wspierać własną kondycję zawodową – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu Katarzyna Jaworska |
|
11:15 – 11:30 |
Przerwa kawowa |
13:00 – 13:30 |
Zakończenie konferencji |
13:30 – 15:00 |
Obiad |
Zapraszamy serdecznie! To wyjątkowa okazja do nauki, wymiany doświadczeń i wspólnego działania na rzecz zdrowia psychicznego młodzieży.
Warunki uczestnictwa
Koszt udziału: 650 zł
Termin płatności: 11 maja 2024 r.
Szkolenie zakończone.
Dodatkowych informacji udziela koordynator:
Mirosława Bochner
tel.: 32 209 53 12 lub 14 wew. 149
e-mail:
O prelegentach:
Mirosława Bochner – kierownik, nauczyciel-konsultant
Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego nr I/335, coach ACC International Coach Federation, członek Wojewódzkiej Rady Zdrowia Psychicznego powołanej przez Marszałka Województwa Śląskiego.
Od lat zajmuje się tematyką związaną z profilaktyką i wzmacnianiem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, budowaniem odporności psychicznej, rozwijaniem zaradności i skuteczności u dzieci i młodzieży oraz kształtowaniem adekwatnej samooceny. Ponad 2000 tysiące godzin szkoleń z dorosłymi w zakresie budowania poczucia wartości, odporności psychicznej, treningów umiejętności społecznych, asertywności i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych (śmierć, żałoba, myśli samobójcze). W pracy z ludźmi interesuje się tym, co drugi człowiek wnosi do relacji i jak może ten potencjał wykorzystać w kierunku świadomego rozwoju osobistego. W proponowanych warsztatach stara się zbalansować wiedzę i praktykowanie konkretnych zachowań niosących zmianę dla polepszenia funkcjonowania. Wiedza dotyka aspektów akceptowania siebie, negatywnych przekonań, filarów poczucia własnej wartości; praktykowanie skupia się wokół ćwiczenia zachowań pożądanych. Jest przekonana, ze kontakt z innymi osobami z grupy warsztatowej daje możliwość odkrywania własnych zasobów i mocnych stron. Posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi w obszarach skutecznych metod uczenia się, uaktywniania i stymulowania mózgu w procesie przyswajania wiedzy, interwencji kryzysowej na terenie szkoły. W obszarze interwencji kryzysowej zajmuje się tematyką związaną z radzeniem sobie w żałobie, żalu po stracie, zachowań suicydalnych. Ponad dziesięć lat superwizuje pracę wychowawców ośrodków wychowawczych, współpracuje ze stowarzyszeniami pracującymi na rzecz rodziny i zastępczego rodzicielstwa.
Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy i wsparcia psychologicznego prowadzonych przez specjalistów z Polskiego Instytutu Ericksonowskiego w Łodzi, Instytutu Gestalt w Krakowie, Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodka Synapsis w Warszawie. Po przeszkoleniu w zakresie terapii psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
Natalia Rusin
Psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny w trakcie certyfikacji, pedagog specjalny, certyfikowany terapeuta środowiskowy. Posiadam kilkuletnie doświadczenie pracy z dziećmi i młodzieżą w placówkach oświatowych, w Środowiskowym Centrum Zdrowia Psychicznego. Obecnie jestem pracownikiem Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach w Oddziale Promocji Zdrowia oraz prowadzę indywidualną praktykę.W swojej pracy wykorzystuje szeroką wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki specjalnej, terapii poznawczo-behawioralnych, pracując w bezpośrednim kontakcie z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzinami. Prowadzę psychoterapię, konsultacje psychologiczne oraz wsparciowe dla rodziców, warsztaty oparte na pozytywnej dyscyplinie, przygotowuję materiały psychoedukacyjne ukierunkowane na szeroko rozumianą profilaktykę zdrowia psychicznego. Interesują mnie zagadnienia związane z psychologią pozytywną min. ACT, mindfulness, dialog motywujący, rodzicielstwo bliskości.
Monika Baryła-Matejczuk
Doktor psychologii, adiunkt w Pracowni Psychoprofilaktyki i Pomocy Psychologicznej na Wydziale Nauk o Człowieku Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Autorka licznych publikacji z obszaru psychoprofilaktyki i pomocy psychologicznej, konstruowania programów wychowawczo-profilaktycznych szkoły i placówki, wrażliwości przetwarzania sensorycznego, wrażliwości środowiskowej. Opracowała (wraz z zespołem) narzędzie do pomiaru wysokiej wrażliwości u dzieci w wieku 3-10 lat, a także polską adaptację skali Highly Sensitive Persona Scale i Highly Sensitive Child.
Beata Łęcka – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Szkolna psychologia defektologiczna – Uniwersytet Warszawski (studia podyplomowe). Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy psychologicznej w pracy indywidualnej, rodzinnej i grupowej, prowadzonych przez specjalistów z "Polskiego Instytutu Ericksonowskiego" w Łodzi, "Instytutu Gestalt" w Krakowie"," "Laboratorium""Psychoedukacji" i Ośrodka "Synapsis" w Warszawie oraz specjalistów z zagranicy (m.in. "Pittsburgh International Children and Families Institute" – USA, Uniwersytet "Fontys"w Tilburgu – Holandia). Uczestniczyła w trzyletnim projekcie polsko-holenderskim "Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach(SFA) nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce" (w charakterze zarówno uczestnika szkoleń, jak i trenera upowszechniającego tę metodę).
Posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej, terapii i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi.
Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, zwiększające m.in. ich umiejętności korzystania z własnego potencjału w pracy z grupą i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi. W pracy terapeutycznej szeroko stosuje metody pracy z ciałem (m.in. w sytuacjach trudnych, na podłożu przeciążenia stresem) oraz wspierania dziecka w rozwoju i w obliczu różnego rodzaju sytuacji kryzysowych (m.in. przemocy rówieśniczej, rozwodu, adaptacji w rodzinie zrekonstruowanej, śmierci osób bliskich). W zakresie interwencji kryzysowej zajmuje się problematyką samobójstw, pomocy psychologicznej uczniom pogrążonym w żałobie oraz działaniami postwencyjnymi na terenie szkoły w przypadku śmierci ucznia.
Beata Birnbach – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, nauczyciel dyplomowany. Absolwentka 2-letniego programu edukacji psychologicznej w zakresie psychoterapii Gestalt w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie i 4-letniego studium doskonalącego dla psychologów "Podstawy psychoterapii" prowadzonego przez specjalistów z Instytutu Terapii Gestalt z Krakowa, Instytutu Ericksonowskiego z Łodzi i Laboratorium Psychoedukacji z Warszawy. Szkolenia i superwizje w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
22-letni staż pracy zawodowej; posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi. Od wielu lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, zwiększające m.in. ich umiejętności pracy z grupą i radzeniem sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, wspierania dziecka w rozwoju oraz w obliczu różnego rodzaju sytuacji kryzysowych (m.in. przemocy rówieśniczej, rozwodu, śmierci osób bliskich). Zajmuje się pracą superwizyjną, udzielając wsparcia osobom pracującym z grupami, rodzinami i pacjentami indywidualnymi.
Głównym obszarem jej pracy jest tematyka związana z zaburzeniami depresyjnymi, zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami odżywiania. Pracuje psychoterapeutycznie z osobami zgłaszającymi tego typu problemy. Uczy również pracy ze stresem rozpoznawania jego objawów i redukowania skutków. Zajmuje się wsparciem osób zagrożonych wypaleniem zawodowym.
Katarzyna Jaworska – nauczyciel-konsultant
Psycholog, konsultant, szkoleniowiec. Nauczyciel dyplomowany. Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu psychodietetyki, 4-letniego Studium doskonalącego dla psychologów "Podstawy psychoterapii", szkoleń z tematyki pomocy psychologicznej i psychoterapii, pomocy w sytuacji kryzysu oraz wzmacniania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, prowadzonych przez specjalistów z ośrodków terapeutycznych w kraju, takich jak: Instytut Terapii Gestalt z Krakowa, Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie, Instytut Ericksonowski z Łodzi, Laboratorium Psychoedukacji z Warszawy, uczelnie w kraju i specjalistów z zagranicy.
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy zawodowej z dziećmi wieku przedszkolnym, młodzieżą i rodzicami w zakresie poradnictwa, konsultacji i psychoterapii. Od wielu lat obszarem jej pracy szkoleniowej są zagadnienia związane z profilaktyką zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, identyfikowaniem u nich zagrożeń i kryzysów, minimalizowaniem objawów utrudniających ich życie szkolne, szukaniem obszarów siły, mocy i skutecznych metod radzenia sobie ze stresem. W obszarze interwencji kryzysowej zajmuje się tematyką związaną ze stresem pourazowym oraz zachowaniami autoagresywnymi u dzieci i młodzieży. Od około 20 lat wspiera nauczycieli i wychowawców szkół sanatoryjnych i przyszpitalnych organizując dla nich wyjazdowe konferencje i szkolenia z zakresu pracy z dzieckiem chorym i czasowo odizolowanym od rodziców. Ponadto wspiera nauczycieli w zakresie profilaktyki syndromu wypalenia zawodowego.
Krystyna Szczęsna-Witkowska – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), kurs Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach (PSR) nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce – uprawnienia trenera upowszechniającego Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach. Nauczyciel dyplomowany.
Szkolenia dla dyrektorów i nauczycieli z tematów: kursy podstawowe i zaawansowane w zakresie Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, coaching Skoncentrowany na Rozwiązaniach, spójność zespołu nauczycielskiego, interwencja kryzysowa na terenie szkół i placówek, profilaktyka wypalenia zawodowego, kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki agresji, pomoc dzieciom i młodzieży w obliczu kryzysu rozwodowego, Filmowa Akademia Pomocy Psychologicznej dla nauczycieli, treningi w zakresie Projektu Heroicznej Wyobraźni prof. P. Zimbardo; trenerka programu "Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej"; współautorka programu "Mógoki. Jak pracować z dziećmi nad wytrwałością".