Obecnie szkoły stają przed kolejnym wyzwaniem: zaprezentowania się na łamach stron internetowych. Pojawia się więc pytanie: jak istotna jest internetowa strona szkoły w promowaniu i wywieraniu wrażenia na swoich potencjalnych odbiorcach?

W jaki sposób szkoły użytkują swoją stronę internetową? Czy wykorzystują wszystkie możliwości, które ona dostarcza?

Dobre pierwsze wrażenie jest niezmiernie ważne, dlatego też, umożliwienie szkołom zróżnicowanej prezentacji poprzez multimedialne środki przekazu, daje możliwość szerszego zaprezentowania swojej oferty. Strona internetowa jest obecnie spostrzegana jako kompleksowe narzędzie, które daje szansę pokazania, co się dzieje w życiu danej szkoły.

Istnieją różne sposoby projektowania strony. Niektóre są typowo tekstowe, inne pełne zdjęć nauczycieli oraz uczniów, a niektóre uzupełnione przez przedmowę dyrektora szkoły, jednak wszystkie mają jedną wspólną cechę: są niezbędnym elementem współczesnej komunikacji z potencjalnym uczniem, rodzicem i innymi osobami zainteresowanymi.

W szkołach XXI w. strony internetowe stają się jednym z najważniejszych środków przekazu. Wiele szkół wykorzystuje ten sposób jako środek informujący o aktywności szkoły w ciągu roku, podczas gdy- jak na przykład w szkołach zachodnich, strony internetowe umożliwiają rodzicom (poprzez odpowiedni kod dostępu) śledzić niejako "online" postępy własnych dzieci.

Innym niezmiernie istotnym czynnikiem, szczególnie w kontekście europejskim jest idea dostępności szkolnych stron internetowych dla odbiorców z innych krajów, co oczywiście pociąga za sobą wyposażenie strony internetowej w różne wersje językowe zamieszczonych treści. To natychmiastowo poszerza grono potencjalnych odbiorców, do których dana szkoła chciałaby dotrzeć ze swoją informacją. Kolejnym aspektem wartym omówienia jest istota ukazania "ludzkiej twarzy" szkoły poprzez zdjęcia personelu, uczniów czy też sprawozdań z bieżących wydarzeń. Popularność stron internetowych jest wśród zachodnich szkół tak duża, iż obecnie nie wystarczy zamieścić tylko i wyłącznie poszczególnych informacji z życia szkoły. Pojawia się element rywalizacji nie w zakresie zamieszczonych treści, ale w sposobach najoryginalniejszego zaprezentowania swojej oferty.

Jedna z hiszpańskich szkół postanowiła zabrać odbiorcę na wirtualną wycieczkę po swojej szkole, po której oprowadza sam dyrektor.

Natomiast inna skandynawska szkoła ma tak rozbudowaną stronę internetową, że oferuje nawet skład menu ze szkolnej stołówki w ciągu tygodnia.

www.ssb.be

Strony internetowe są bowiem niczym innym, jak jednym z efektywniejszych i tańszych narzędzi komunikacji w zakresie public relation. Aby jednak kanał komunikacji był skuteczny, musimy zastanowić się, jaki wizerunek powinniśmy kreować: jak Nas postrzegają, jak chcemy być postrzegani, kto jest odbiorcą - jaki On jest, czym do Niego trafić, jak Go pozyskać? a w związku z tym, jak powinien być sformułowany przekaz?

Podstawowymi pytaniami w kwestii kreowania wizerunku będą:

  • jak szkoła powinna zasygnalizować obecność placówki,
  • w jaki sposób ukazać swoją rolę czy misję,
  • jak wpływać na otoczenie i ułatwiać podjęcie decyzji np. o podjęciu nauki przez przyszłych uczniów.

Biorąc pod uwagę odbiorców, należałoby wśród nich wyróżnić: uczniów (czy też generalnie młodzież), rodziców, jak również inne osoby, zainteresowane działalnością naszej placówki. W związku z tym, nasza strona powinna zawierać treści przeznaczone dla wszystkich trzech grup odbiorców, uwzględniając ich zainteresowania i potrzeby.

Dobrym źródłem informacji o zasadach przygotowywania dobrych komunikatów jest oczywiście Internet; witryna TwoWriters przedstawia zasady pisania; cenne wskazówki dotyczące tworzenia komunikatów zawiera strona Colorado State University; kilka rad znajdziemy w artykule Tips for PR People autorstwa Anrew'a Kantor'a, który zawarł własne zasady pisania dla Internetu w artykule Kantor's Rules for Online Pubs.

Mając do dyspozycji ogromne medium, jakim jest Internet, możemy zaoferować:

  • informacje na temat szkoły, relacje z bieżących wydarzeń, zapowiedzi kolejnych,
  • porady, wskazówki,
  • elementy rozrywkowe (ankiety, quizy),
  • umożliwić zadawanie pytań i umieszczać najczęstsze odpowiedzi.

Jeśli chcemy sprawdzić, jak jesteśmy odbierani w oczach użytkowników internetu, możemy przeprowadzić wśród odwiedzających naszą stronę- ankietę dotyczącą zarówno placówki, jak też wyglądu samej strony internetowej.

W prezentacji warto odwołać się do stałej symboliki szkoły (logo, wizerunek patrona), która w dużym stopniu wpływa na identyfikację placówki i utożsamienie się osób z nią związanych.

Strona internetowa jest wizytówką szkoły w internecie, zatem powinna jak najlepiej prezentować placówkę. Pamiętajmy więc, aby zapoznać się z wszystkimi zasadami konstruowania dobrej witryny internetowej.

Miejmy śwaidomość, że istnieje wiele sposobów zaciekawienia odbiorcy, począwszy od interesującej treści, grafiki, jak i innowacyjności rozwiązań, a metody promocji własnego wizerunku leżą tylko i wyłącznie w naszych rękach.

Więcej informacji na temat konstruowania stron internetowych:

M. Pearrow: Funkcjonalność stron internetowych, Helion

J. Nielsen: Projektowanie funkcjonalnych serwisów internetowych, Helion

L. Rosenfeld, P. Morville: Architektura informacji, Helion

T. Sachs, G.r.McClain: Podstawy projektowania stron internetowych, Helion

Serwisy poświęcone funkcjonalności witryn:

 

Bibliografia:

Krzysztof Kopera "Internetowe Public Relation" www.republika.pl/kkopera/pr/

Magazyn komputerowy Chip 2/2004

opracowanie: Iwona Ekkert

Oceny: 3 / 18 głosów

Kiepski Bardzo dobry

Wróć