Podstawy prawne regulujące prawa dziecka z doświadczeniem migracji do nauki i poszanowania jego odrębności kulturowej
Prawo dziecka z doświadczeniem migracji do nauki i poszanowania jego odrębności kulturowej potwierdzają ponadnarodowe uregulowania i dokumenty takie jak:
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (Paryż, 10 grudnia 1948 r.)
W myśl zapisu art. 26 ww. deklaracji: "Każdy człowiek ma prawo do nauki. Nauka jest bezpłatna, przynajmniej na poziomie podstawowym. Nauka podstawowa jest obowiązkowa. Oświata techniczna i zawodowa jest powszechnie dostępna, a studia wyższe są dla wszystkich dostępne na zasadzie równości w zależności od zalet osobistych".
Powszechna Deklaracja Praw Czlowieka - Konwencja Praw Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dn. 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526 z późn.zm.) Art. 28 punkt 1 i 2
Art. 28 punkt 1
- Państwa – Strony uznają prawa dziecka do nauki i w celu stopniowego realizowania tego prawa na zasadzie równych szans, a w szczególności:
- Uczynią nauczanie podstawowe obowiązkowe i bezpłatne dla wszystkich;
- Będą popierać rozwój różnorodnych form szkolnictwa średniego, tak ogólnokształcącego, jak i zawodowego, uczynią je dostępne dla każdego dziecka oraz podejmą odpowiednie kroki, takie jak wprowadzenie bezpłatnego nauczania oraz udzielanie w razie potrzeby pomocy finansowej;
- (...) uczynią szkolnictwo wyższe dostępne dla wszystkich na zasadzie zdolności;
- Podejmą kroki na rzecz zapewnianie regularnego uczęszczania do szkół oraz zmniejszenia wskaźnika porzucania szkół.
- (...) będą podejmowały wszelkie właściwe działania, aby dyscyplina szkolna była wprowadzana zgodnie z ludzką godnością dziecka i zgodnie z niniejszą Konwencją. Art. 29, punkt 1 (dotyczy ukierunkowania procesu nauczania). (...) nauka dziecka będzie ukierunkowana na :
- Rozwijanie w jak największym zakresie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych dziecka;
- Rozwijanie szacunku dla praw człowieka i podstawowych swobód oraz zasad zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych;
- Rozwijanie szacunku do rodziców dziecka, jego tożsamości kulturowej, języka i wartości, dla wartości narodowych kraju, w którym mieszka dziecko, kraju, z którego dziecko pochodzi, jak i innych kultur;
- Przygotowanie dziecka do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu zrozumienia, pokoju, tolerancji, równowartości płci oraz przyjaźni pomiędzy wszystkimi narodami, grupami etnicznymi, narodowymi i religijnymi oraz osobami rdzennego pochodzenia (...)
brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka
- Protokół dodatkowy do Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (Paryż, 20 marca 1952 r.):
Art. 2 (dotyczy prawa do nauki)
"Nikt nie może być pozbawiony prawa do nauki. Wykonując swoje funkcje w dziedzinie wychowania i nauczania, Państwo uznaje prawo rodziców do zapewniania tego wychowania i nauczania zgodnie z ich własnymi przekonaniami religijnymi i filozoficznymi."
www.strasbourgre.mfa.gov.pl/resource/fedf40b7-3c0a-42d2-8bdf-296772ce7295
Dokumenty regulujące prawne uwarunkowania edukacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym wskazujące na zasadę równości w dostępie do nauki wszystkich dzieci przebywających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 2009 nr 114, poz. 946
Art. 35
- Rzeczpospolita Polska zapewnia obywatelom polskim należącym do mniejszości narodowych i etnicznych wolność zachowania i rozwoju własnego języka, zachowania obyczajów i tradycji oraz rozwoju własnej kultury.
- Mniejszości narodowe i etniczne mają prawo do tworzenia własnych instytucji edukacyjnych, kulturalnych i instytucji służących ochronie tożsamości religijnej.
Art. 70
- Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa.
- Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna. Ustawa może dopuścić świadczenie niektórych usług edukacyjnych przez publiczne szkoły wyższe za odpłatnością.
- Rodzice mają wolność wyboru dla swoich dzieci szkół innych niż publiczne (...)
- Władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia.
Art. 72
- Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę prawną dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem i demoralizacją.
Art. 73
Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników, wolność nauczania, a także wolność korzystania z dóbr kultury.
isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19970780483
- Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r.Dz. U. z 2016r. poz. 1379, z późn. zm.)
Art. 6
Nauczyciel obowiązany jest:
- Wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;
- Kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- Dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDu19820030019
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm.) prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170002198
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 lipca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (Dz.U. 2019 poz. 1481) isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001481
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.) – rozdział 7 (art. 165 -167) – Kształcenie osób przybywających z zagranicy isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910950425
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn.23 sierpnia 2017 w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1655). isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001655/O/D20171655.pdf
- Rozporządzenie określa warunki i tryb przyjmowania do publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół, w tym szkół artystycznych, placówek oraz na kształcenie ustawiczne w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemie oświaty innych państw, a także rodzaje dokumentów potwierdzających poziom wykształcenia i stan zdrowia osób oraz sposób kwalifikowania do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr;
- Sposób dostosowania kształcenia do potrzeb edukacyjnych osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemie oświaty innych państw, a także sposób organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia.
- Wysokość stypendium (...) oraz przypadki, w których stypendium może być obniżone lub zawieszone.
dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/1634
- Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. z 2019 r., poz.1480), tekst jednolity, ze zmianami prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000931
- Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2018 r. poz. 2094), z późn. zm.) isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20130001650
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2017 r. poz. 1655) isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001655/O/D20171655.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz.1627) isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001627/O/D20171627.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646, z późniejszymi zmianami), isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001646/O/D20171646.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. z 2017 r. poz. 1648) isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001648/O/D20171648.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz.1591) isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r.w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. (Dz. U. z 2017 r. poz.1512) isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001512/O/D20171512.pdf
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie postępowania w celu uznania świadectwa lub innego dokumentu albo potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki uzyskanych w zagranicznym systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz.447, z późn. zm.) isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000447
Komunikaty dotyczące dostosowania formy i warunków egzaminu:
- Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 20 sierpnia 2018 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty gimnazjalnego w roku szkolnym 2018/2019, o którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec)1, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu pozytywna opinia rady pedagogicznej
- Arkusze: Język polski. Arkusz egzaminacyjny dla uczniów, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (EO_C)
cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/arkusze/arkusze-pokazowe-grudzien-2017