"Pokaż mi swoje emocje" - zabawy dla dzieci młodszych. Część III
Gabriela Niemiec
nauczyciel-konsultant
e-mail:
Poradnik dla rodziców
Co podarować dziecku, aby było mądre, otwarte, wierzyło w siebie, radziło sobie w życiu?
Czas, uwagę, zainteresowanie i posłuch
Za niedługo rozpocznie się okres przedświąteczny. Czas spędzony z dzieckiem w gronie rodzinnym w tym czasie, warto wykorzystać na zabawy, które pomogą we wspólnym przeżywaniu i nazywaniu emocji oraz będą rozwijać i podtrzymywać bezwarunkową miłość i akceptację swojego dziecka.
Oto przykładowe zabawy:
Prezenty pod choinkę
Przebieg. Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat prezentu, o którym marzą. Prezentem nie może być rzecz materialna, ale emocje, uczucia, zachowania, np. Najbardziej chciałabym, aby ktoś mnie przytulił, opowiedział wesołą historię, połaskotał mnie... itp.
Lustro
Przebieg: Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, który jest lustrem. Dziecko pokazuje różne miny wyrażające emocje, rodzic próbuje je dokładnie powtórzyć. Potem następuje zamiana ról.
Czary-mary
Przebieg: Dziecko rysuje na kartce sytuację, osobę, której się boi, np. ducha. Dorosły jest czarodziejem, który zmienia rysunek w taki sposób, żeby zmniejszyć strach dziecka, np. rysuje klatkę dla ducha.
Worek z prezentami
Przebieg. Dorosły udaje, że niesie ciężki worek. Wyjaśnia, że są w nim skarby- prezenty. Następnie razem z dzieckiem udają, że szukają w worku swojego prezentu, wyjaśniają, co znaleźli i do czego ten prezent (przedmiot) będzie potrzebny.
Rodzinny album
Przebieg. Podczas wspólnego oglądania fotografii rodzice wraz z dzieckiem skupiają się na emocjach osób na zdjęciach, rodzice przypominają sobie chwile z dzieciństwa i opowiadają o swoich przeżyciach.
Zapachy
Przebieg. Rodzice z wybranych artykułów żywnościowych tworzą zapachowe zagadki (np. nasączają waciki sokiem z cytryny, pomarańczy, olejkami do ciasta, wsypują do kubka suszone zioła). Dziecko wybiera zapach, który najbardziej mu się podoba i próbuje narysować swoje myśli i wspomnienia związane z wybranym zapachem. Następnie zapach wybierają rodzice i oni wykonują rysunek.
Bombka marzeń
Przebieg. Na papierowych kółkach (bombkach) rodzice i dzieci rysują swoje największe marzenia. Ozdabiają nimi choinkę.
Historia o Świętym Mikołaju
Przebieg. Rodzice wraz z dzieckiem tworzą historię o Mikołaju. Np. Święty Mikołaj od rana był bardzo smutny, bo... (dziecko kończy zdanie, np. nie spadł śnieg). Dorosły,... Mikołaj zastanawiał się, jak rozwiezie prezenty i poszedł po pomoc do... itd. Długość historii zależy od inwencji uczestników zabawy.
Zamiana
Przebieg. W tej zabawie jedno z rodziców zamienia się z dzieckiem rolami na jakiś czas, chwilę, dzień w wykonywaniu jakiejś czynności, zadania, obowiązku. Na zakończenie rozmawiają o swoich odczuciach.
Kocham Cię, gdy...
Przebieg. Codziennie przed snem rodzice wypowiadają zdanie: Kocham Cię, gdy...? i następnie podają trzy powody. Potem przychodzi kolej na dziecko. Wszyscy starają się szukać nowych odpowiedzi, co wymaga przypominania sobie różnych szczegółów z całego dnia.
Zapraszam do lektury!
Bawcie się i odkrywajcie siebie
DRODZY RODZICE I OPIEKUNOWIE
Proponowane zabawy wspomagają rozwój społeczny i emocjonalny, wzbogacają rozwój Waszych pociech o kolejne, pozytywne doświadczenia i sposoby wychodzenia z trudnych, a nie rzadko stresujących sytuacji.
Na podstawie literatury: Oatley K., Jenkins J. M. – "Zrozumieć emocje", Heike Baum H. – "Małe dzieci – duże uczucia", Weston D. Ch., Weston M. S. – "Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka" materiał opracowała Gabriela Niemiec.