od C do D - Jak towarzyszyć uczniowi podczas pracy online (i nie tylko) pracując z Kartami Zmian
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 13 grudnia 2020
WARSZTAT UŁATWI ODNALEZIENIE SIĘ W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI I GENEROWANIE POMYSŁÓW NA PRZYSZŁOŚĆ.
Jak towarzyszyć uczniowi w zmianie pracując online z KARTAMI ZMIAN?
Ostatni moduł pozwoli lepiej zrozumieć to, co się dzieje, kiedy mamy do czynienia ze zmianą. Przyjrzymy się uczuciom i zachowaniom towarzyszącym człowiekowi w nieznanej dotąd rzeczywistości. Wykorzystamy do tego model Four Rooms of Change – koncepcję szwedzkiego psychologa Claesa F. Janssena. Model ten metaforycznie pokazuje stany emocjonalne i mentalne, przez które przechodzimy podczas zmiany. Są one naturalnymi częściami tego procesu.
Każdy uczestnik warsztatu wejdzie do swojego nowo umeblowanego domu – WZMOCNIONY, ZMOTYWOWANY, BOGATSZY O UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ O SWOICH ZASOBACH. Dwa poprzednie warsztaty dały podstawę do tego, żeby – będąc przygotowanym – spojrzeć w przyszłość i zacząć planowanie, biorąc pod uwagę zupełnie nowe okoliczności. Zastanowimy się, co konkretnie można osiągnąć na każdym z czterech etapów zmiany.
Uczestnicy poznają różne aktywności i ćwiczenia do wykorzystania w pracy z uczniem.
Karty Zmian pozwolą otwierać różne drzwi, spoglądać przez okna, wypatrując nowych perspektyw. Być może któreś z nich nie dadzą się już otworzyć. Niektóre będą zabite deskami lub zamurowane – zamknięte przed nami, nie dlatego, że tak zdecydowaliśmy, ale dlatego, że okoliczności tak sprawiły. Możemy to zaakceptować, i możemy się z tego powodu buntować, ale chodzi jednak o to, by poszukać właściwego wyjścia z każdego pokoju Domu Zmian.
Cały proces zakończy wieczór autorski uczestników. Połączenie motywu drzwi i okien z pierwszym zdaniem powieści znanego pisarza stanowi doskonały punkt wyjścia do opowiedzenia własnej historii. To piękne ćwiczenie, które skłoni do refleksji nad tym, co dla nas najistotniejsze, zakończy 3 etap podróży do samego siebie, do której uczestnicy warsztatów będą mogli później zaprosić swoich uczniów.
Na warsztacie jako uczestnik:
- zastanowisz się, jakie stany emocjonalne towarzyszą Ci w Twojej zmianie,
- poszukasz sposobów wyjścia z obecnej sytuacji,
- być może zaczniesz "urządzać się" na nowo,
- posłuchasz, jak z podobnymi sytuacjami radzą sobie inni uczestnicy warsztatu.
Na warsztacie jako nauczyciel i wychowawca:
- poznasz sposoby, jak ułatwić uczniowi zrozumienie emocji towarzyszących zmianie,
- dostaniesz narzędzia pozwalające uczniowi oswoić zmianę.
Zapraszamy!
Anna Łoza-Dzidowska i Grażyna Skirmuntt