od B do C - Jak wspierać rozwój ucznia podczas pracy online (i nie tylko) z kartami Kolory metafory
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 13 grudnia 2020
WARSZTAT MA UMOŻLIWIĆ DOTARCIE DO NAJGŁĘBSZYCH ZASOBÓW.
Jak wspierać rozwój ucznia podczas pracy online z kartami KOLORY METAFORY?
Warsztat oparty jest na pracy z kartami KOLORY METAFORY. Często kluczem do sukcesu w procesie nauczania i wspierania ucznia jest uruchomienie jego wyobraźni i wyrwanie go z kolein sztampowego myślenia. Zasadniczą rolę w tym procesie odgrywają umiejętnie dobrane pytania – najlepiej krótkie, rzeczowe – takie, które działają trochę jak jego wewnętrzny monolog. Podobną rolę odgrywać mogą przywoływane w umyśle obrazy, w tym również zastosowane narzedzia wizualne, które pozwalają utworzyć asocjację pomiędzy nieoczekiwanym bodźcem a poszukiwaniem rozwiązań.
Głównym tematem warsztatu jest ZASADA JIMA COLLINSA zwana jako zasada jeża. Według tej zasady, należy starać się wybierać takie działania, które mieszczą się w trzech kategoriach – MISTRZOSTWA, PASJI, KORZYŚCI. W greckiej przypowieści Archilocha lis został przeciwstawiony właśnie jeżowi. "Lis wie wiele rzeczy, ale jeż jedną niemałą". Lis jest zwierzęciem pełnym ciekawości świata postrzeganym jako symbol sprytu i inteligencji. Stosuje różne strategie i robi mnóstwo nowych rzeczy. Natomiast jeż ma świadomość swoich mocnych stron, które skutecznie wykorzystuje. Podział ludzi na jeże i lisy z pewnością jest wielkim uproszczeniem, ale ta klasyfikacja może dać nam pewną perspektywę patrzenia na rozwój.
Można robić wiele rzeczy naraz, korzystać z ogromu możliwości, a można skoncentrować się na swoim mistrzostwie, pasji i korzyściach. Synergia tych trzech rzeczy to "petarda" w działaniu.
Z kim można pracować, korzystając z tej metafory? Z każdym, kto szuka życiowej ścieżki i pomysłu na siebie.
Pracując z tą metaforą można dotrzeć do zasobów ucznia.
W czym mógłby być naprawdę dobry?
Co go w tej chwili najbardziej pociąga, a nawet ekscytuje?
Co według prostych mierników może mu przynieść w przyszłości efekt finansowy?
Co da mu korzyści niefinansowe?
Jaki widzi sens przyszłych działań?
Na warsztacie jako uczestnik:
- odnajdziesz to, w czym możesz osiągnąć sukces,
- odkryjesz, co Cię autentycznie nakręca do działania,
- zastanowisz się, co może Ci dać w tym momencie wymierne korzyści,
- nauczysz się porządkować swoje myślenie.
Na warsztacie jako nauczyciel i wychowawca:
- poznasz sposoby ułatwiające uczniowi właściwe wyznaczanie sobie celu,
- poznasz strategię, którą możesz zaproponować uczniowi, który chce być skuteczny w działaniu,
- dostaniesz instrukcję tworzenia mentalnej mapy sytuacji ucznia.
Zapraszamy!
Anna Łoza-Dzidowska i Grażyna Skirmuntt