Dostosowania - aspekt prawny, uczeń z zespołem Aspergera
Anita Wieloch
nauczyciel-konsultant
e-mail:
1. Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 24 kwietnia 2020 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu gimnazjalnego oraz egzaminu maturalnego w 2020 roku
cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20200424 E8 EG EM Harmonogram3.pdf czas dostępu: 18.05.2020
- Na podstawie komunikatu wydanego przez CKE rada pedagogiczna dla ucznia z zespołem Aspergera posiadającego orzeczenie ustala sposób dostosowania warunków i form przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty. Dyrektor szkoły do 30 września informuje rodziców o możliwych sposobach dostosowania.
Nie później, niż do 20 listopada przekazuje tę informacje rodzicom na piśmie.
www.poradnikautystyczny.pl/post/artykuly/egzamin_osmoklasisty_dostosowania czas dostępu: 18.05.2020
Możliwe dostosowania:
- korzystanie z urządzeń technicznych,
- korzystanie z płyty CD z dostosowanym nagraniem w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego,
- udział nauczyciela wspomagającego (członka zespołu nadzorującego) w czytaniu lub pisaniu,
- czas przedłużony o dodatkowe przerwy.
Pracę z arkuszem można przedłużyć:
- z języka polskiego – nie więcej niż o 60 minut,
- z matematyki – nie więcej niż o 50 minut,
- z języka obcego nowożytnego – nie więcej niż o 45 minut.
cke.gov.pl/images/_KOMUNIKATY/20190806 E8 EG Komunikat o dostosowaniach.pdf egzamin dostosowanie, czas dostępu: 18.05.2020
Uczniowie z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego)
- Arkusz dostosowany do dysfunkcji, który uwzględnia:
- przedłużenie czasu
- uprawnienie do nieprzenoszenia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (tj. zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych).
- Korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego przy odczytywaniu poleceń i tekstów oraz przy zapisywaniu odpowiedzi zdającego (możliwe tylko wtedy, gdy w toku edukacji uczeń został wdrożony do takiej współpracy z nauczycielem).
- Zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze (możliwe wtedy, gdy głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie idokonanie prawidłowej oceny) pracy egzaminacyjnej LUB gdy zdający posługuje się alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji).
- Obecność w sali osoby niezbędnej dla uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym oraz/lub pomocy w obsłudze specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych (osoba ta może być członkiem zespołu nadzorującego).
- Dostosowanie miejsca pracy do dysfunkcji ucznia.
Informacje zebrała: Anita Wieloch
Opublikowano 22 maja 2020