czytaMY
Joanna Szeligowska
nauczyciel-konsultant
e-mail:
Wśród wielu materiałów dydaktycznych dostępnych na rynku wydawniczym, czasopisma do nauki języka angielskiego wydają się być trochę niedoceniane. Wśród fiszek, poradników i publikacji typu "Angielski w miesiąc" czy "Angielski dla seniorów" tkwią na półkach księgarni gdy tak naprawdę powinny gościć w naszym domu, bo powodów żeby je zaprosić jest wiele.
Po pierwsze, są redagowane przez doświadczone zespoły redakcyjne, niejednokrotnie współpracujące ze znanymi i uznanymi w świecie metodykami nauczania języka angielskiego.
Po drugie, różnorodność oferowanych materiałów pozwala każdemu znaleźć dla siebie coś interesującego. W każdym czasopiśmie znajdują się stałe sekcje – od stricte językowych po literaturę i kulturę anglosaskiego obszaru językowego. Do czasopism adresowanych do najmłodszych uczących się języka i ich rodziców czy nauczycieli dołączane są estetyczne plakaty i karty obrazkowe będące miłym urozmaiceniem zajęć, a także wskazówki metodyczne jak z nich korzystać. Wystarczy też zeskanować kod kreskowy, aby mieć dostęp do wysokiej jakości nagrań, często wykonanych przez natywnych użytkowników języka.
Po trzecie, nauczyciele korzystający w pracy z czasopism językowych mają szeroki wybór gotowych lekcji i materiałów dydaktycznych, a w wydaniach online niektórych z nich otrzymują bezpłatny dostęp do interesujących dodatków.
Ostatecznym argumentem jest możliwość zaprenumerowania wybranego czasopisma, a co za tym idzie uzyskania stałej, niższej ceny.
Obecnie prawie wszystkie czasopisma mają co najmniej dwie wersje prenumeraty, z których ta droższa obejmuje zarówno wersję papierową jak i elektroniczną, a także niejednokrotnie zniżki przy zapisach na konferencje metodyczne.
Poniżej znajdą Państwo przegląd czasopism zarówno do nauki jak i nauczania języka istniejących na polskim rynku wydawniczym.
- Get Creative – dwumiesięcznik dla nauczycieli języka angielskiego, pracujących z nawet tak małymi dziećmi jak dwulatki! Każdy numer podzielony jest na następujące sekcje:
- get INSPIRED
- make it FOR FREE
- kids ON STAGE
- no time for FLASHCARDS
- storytelling IS FUN
- high TECH
- culture PLEASE
- you can DO IT
- freestyle
- 1,2,3 rhyme with me (nowość)
Można je zaprenumerować w dwóch wersjach: podstawowej i premium.
Wydawcą jest grupa wydawnicza Semantika. - English Matters Kids - najmłodszy na rynku wydawniczym dwumiesięcznik adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Do niewątpliwych zalet tego czasopisma należą:
- dostosowanie czasopisma do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu poprzez umieszczenie w każdej sekcji poleceń dla rodzica w j. polskim
- kod kreskowy pozwalający na bezpłatny dostęp do wszystkich, świetnej jakości nagrań
- "Utrwalanka" – umieszczone na końcu każdego numeru podsumowanie w formie spisu słówek i zwrotów, których dziecko nauczyło się z danego numeru
- "Słowniczek" -zawierający słówka z numeru wraz z ilustracjami
- "25 wyrażeń na dobry start"czyli lista praktycznych wyrażeń, które rodzic może wpleść w codzienne czynności oraz wskazówki jak to zrobić
- podejście multisensoryczne
- dodatkowe nagrania i karty pracy do pobrania ze strony wydawnictwa www.emkids.pl
- English Matters – dwumiesięcznik redagowany przez polsko-brytyjski zespół i adresowany do osób, których znajomość języka jest na poziomie minimum średniozaawansowanym. Skorzystają z niego również nauczyciele, którzy, w wersji elektronicznej każdego numeru, znajdą listę słówek do pobrania, z dołączoną transkrypcją fonetyczną trudniejszych słówek i zwrotów oraz kartę pracy do jednego z artykułów, ze zgodą na kopiowanie. Czasopismo podzielone jest na kilka sekcji, a tematyka porusza zarówno bieżące jak bardziej uniwersalne tematy. Do co drugiego wydania dołączane są interesujące dodatki specjalne, które można za darmo pobrać ze strony wydawnictwa.
English Matters Wydania specjalne – od czasu zaistnienia czasopisma na rynku wydawniczym pojawiło się już 38 wydań specjalnych, z których każdy numer poświęcony jest jednemu zagadnieniu. - Business English Magazine – specjalistyczny dwumiesięcznik adresowany do osób uczących się angielskiego biznesowego.
- The Teacher – polski miesięcznik edukacyjny dla nauczycieli j. angielskiego, oferujący zarówno praktyczne wskazówki związane z prowadzeniem zajęć w grupach o różnym stopniu zaawansowania jak i artykuły służące rozwojowi zawodowemu nauczycieli. Można w nim również znaleźć recenzje książek, informacje o konferencjach i warsztatach dla anglistów, a także przegląd najnowszych trendów w nauczaniu języka. Wśród autorów artykułów są m.in. Hugh Dellar, Herbert Puchta czy Grzegorz Śpiewak. Strona internetowa czasopisma zaprasza do odwiedzenia "Czytelni", w której znajdują się linki do ciekawych webinariów, niestety nie wszystkie są dostępne.
- The Teacher's Magazine – czasopismo adresowane do nauczycieli młodszych uczniów, oferujące gotowe ćwiczenia, pełne praktycznych pomysłów na lekcje i wskazówek metodycznych. Każdy numer zawiera estetyczne plakaty i karty obrazkowe. Tematyka czasopisma odzwierciedla bieżące wydarzenia na świecie. Sporo miejsca zajmują w niej ćwiczenia charakterystyczne dla metody CLIL. W niektórych numerach można znaleźć ćwiczenia przeznaczone dla osób nieco bardziej zaawansowanych językowo. Każda propozycja zajęć ma dokładnie określoną grupę wiekową i stopień zaawansowania.
Czasopismo wydawane jest przez grupę wydawniczą EDIBA. Strona internetowa wydawnictwa, www.ediba.com, umożliwia zakup zarówno bieżących jak i archiwalnych numerów, a także bezpłatny dostęp do materiałów dodatkowych. - Horyzonty Anglistyki – dwumiesięcznik adresowany do lektorów i nauczycieli języka angielskiego oferujący im gotowe handouty dla uczniów na różnym poziomie zaawansowania, nagrania dźwiękowe z udziałem native speakerów, scenariusze zajęć i autorskie ćwiczenia. Na łamach czasopisma znajdziemy również przegląd aplikacji, gier, stron i platform edukacyjnych.
Do stałych działów należą:- Handout – zawiera gotowe pakiety materiałów na lekcje
- Speak Up - poświęcony zagadnieniu jak uczyć skutecznej komunikacji
- Unique Skills – omawia zalety i słabsze stron poszczególnych metod, testuje nowości
- Lifelong learning – koncentruje się na rozwoju zawodowym nauczyciela
- Five O'Clock – dla pasjonatów podróży i szeroko pojętej kultury anglosaskiej
- Newsweek Learning English – najmłodsze na rynku wydawniczym, nazwane "pierwszym opiniotwórczym dwumiesięcznikiem do nauki angielskiego". Jego niewątpliwą zaletą jest to, że przygotowany jest w oparciu o oryginalne teksty z amerykańskiej edycji Newsweeka. Adresowany do czytelników, których poziom znajomości języka to minimum B1. Do tej pory na rynku ukazało się 17 numerów.
Wydawcą magazynu jest Axel Springer Polska.
Joanna Szeligowska