Zostań w domu (nauczycielu i nie tylko). Dbaj o siebie, swoich bliskich i swoich uczniów
Wioleta Baraniak
nauczyciel-konsultant
e-mail:
Szanowni Państwo,
Mija kolejny tydzień walki z koronowirusem. Dla środowiska oświatowego to duża zmiana i duże wyzwanie. Dla każdego z nas osobiście – podobnie.
Do mnie ostatnio najbardziej trafiły słowa Tomasza Rożka, który dane nt. walki z koronowirusem analizuje w krótkich materiałach, zamieszczanych na Youtubie: "Walkę wygrywa się działaniem, a nie biadoleniem".
Postanowiłam zatem przypomnieć w tym artykule zalecenia dla członków szkolnych zespołów interwencyjnych, które wielokrotnie cytuję na prowadzonych przeze mnie szkoleniach. Dotyczą one zalecanych strategii działania. Pochodzą z książki R. K. James'a i B. E. Gillilanda "Strategie interwencji kryzysowej" (Wydawnictwo edukacyjne Parpamedia 2007). Zalecenia te, w swoim pierwotnym przekazie, są adresowane dla osób z grona pedagogicznego, które tworzą szkolny zespól interwencji kryzysowej i które uczestniczyły, w udzielaniu pomocy środowisku szkolnemu po jakimś trudnym zdarzeniu. Poza drobnymi pominięciami, cytuję je w całości. Mimo, że adresowane do osób, działających w innych okolicznościach, dzisiaj, jak sądzę, mogą być cenną podpowiedzią .
Oto one:
- Zachowaj równowagę życiową:
- spożywaj zharmonizowane posiłki,
- dbaj o ćwiczenia fizyczne,
- dbaj o równowagę między pracą a wypoczynkiem,
- na ile możesz, trzymaj się wyznaczonego harmonogramu,
- unikaj nowych dużych projektów i ważnych decyzji;
- Zachowaj realizm myśląc o tym co możesz zrobić;
- Rozpoznaj i przyznaj się do własnych uczuć straty i żalu. (...) Daj sobie taki sam margines luzu jaki dajesz swoim uczniom;
- Spotykaj się z osobami, które uczestniczyły w interwencji, (tu: rozmawiaj z innymi, którzy tak jak Ty, są np. w podobnej sytuacji zawodowej);
- Bądź łagodny dla siebie. Nie musisz wszystkiego załatwić od razu. Nie musisz być cały czas silny, robić wszystkiego i o wszystko dbać. Traktuj siebie samego z taką samą łagodnością i zrozumieniem, z jaką traktowałbyś innych ludzi.
Wielokrotnie, w trakcie szkoleń spotykałam się u uczestników z reakcją zdziwienia, że te zalecenia są tak proste. Z doświadczenia zawodowego wiem, że to bardzo praktyczna i potrzebna prostota. I wydaje mi się, że bardzo pomocna.
Wioleta Baraniak