Mamo, tato... pobawmy się RAZEM. Propozycje zabaw i gier dydaktycznych dla młodszych dzieci - część I
Gabriela Niemiec
nauczyciel-konsultant
e-mail:
1. Tańczące nosy.
Przebieg: Dorosły mówi: Stań w pokoju w miejscu, które ci się najbardziej podoba. Za chwilę włączę bardzo ładną muzykę, a Ty masz się poruszać w jej rytm taką częścią ciała, którą pokażę Ci na obrazku. Wszystkie pozostałe części Twojego ciała powinny pozostać tak nieruchome, jak to tylko jest możliwe.
2. Zgadnij, gdzie byłem?
Przebieg: Dziecko opowiada o wybranym miejscu, naśladując czynności, jakie tam wykonywało. Pozostali uczestnicy odgadują, gdzie było. Następnie zamieniają się rolami.
3. Czarodziejski pałac.
Przebieg: Dorosły mówi dziecku / dzieciom, że zaprasza je do zwiedzania zaczarowanego pałacu. Puszcza dowolną muzykę. Dzieci mogą po nim chodzić, oglądać obrazy, meble, wystrój okna, itp., ale tylko wtedy, gdy słychać muzykę. Gdy muzyka umilknie, zwiedzający zastygają bez ruchu jak zaczarowani.
4. Spaghetti.
Przebieg: Dziecko / dzieci stoją bardzo blisko siebie i mają opuszczone ręce. Dorosły mówi: Wyobraźcie sobie, że jesteście wiązką spaghetti, które może być podane na obiad. Jesteście w garnku z wodą. Po chwili makaron zaczyna mięknąć, staje się coraz bardziej miękki i powoli opada na dno garnka tworząc luźny kłębuszek. Zachowujcie się tak jak gotowane saghetti do momentu, aż krzyknę: sos pomidorowy. Wtedy wolno wam wstać i machać energicznie rękami i nogami, by poczuć się "wspaniale i radośnie".
5. Tworzenie kształtów.
Przebieg: Do zabawy wykorzystujemy długi sznurek, wełnę, skakankę itp. Wiążemy dwa końce ze sobą. Tworzymy okrąg. Wszyscy uczestnicy zabawy trzymają obiema rękami sznurek. Następnie wskazana osoba rozpoczyna zabawę mówiąc, np. "kwadrat" a pozostali tworzą tę formę nie puszczając sznurka. Potem koło, prostokąt, itd.
6. Przekazujemy sobie uśmiech.
Przebieg: Siedzimy w kole. Zaczyna osoba prowadząca, objaśniając pokazuje: " Przesyłam uśmiech dziecku siedzącemu obok mnie po prawej stronie." Dotyka ramienia tego dziecka patrząc mu w oczy i uśmiecha się. Następnie to dziecka powtarza tę czynność wybierając innego uczestnika.
7. Dotknij.
Przebieg: Dziecko / dzieci spacerując po pokoju, maja dotknąć wszystkie przedmioty spełniające określony warunek, np. są czerwone, itd....wymyślamy nowe zadania.
8. Lustrzane odbicia.
Przebieg: Uczestnicy zabawy dobierają się parami. Stają naprzeciwko siebie. Jedno z nich wykonuje dowolne ruchy, a drugie je naśladuje. Potem następuje zamiana ról.
9. Co trzymam w ręku?
Przebieg: Dorosły rozpoczyna zabawę. Pokazuje dzieciom różne drobne przedmioty, np. zabawki, przedmioty codziennego użytku. Wybrane dziecko staje tyłem do pozostałych uczestników. Dorosły wkłada mu do ręki jeden z oglądanych wcześniej przedmiotów. Dziecko dotykiem rozpoznaje trzymany przedmiot. Po odgadnięciu następuje zamiana ról.
10. Ze skrawkami papieru.
Przebieg: Dziecko / dzieci zdejmują papcie i skarpetki. Otrzymują po jednej kartce gazety, którą drą na małe kawałki przy użyciu stóp. Następnie podnoszą palcami stóp kawałek papieru z podłogi, podają go sobie do ręki. Robią z niego małą kulkę i wrzucają do kosza. Tak długo aż wyzbierają wszystkie ścinki z podłogi.
11. Pokaż, co masz.
Przebieg: Dorośli przygotowują obrazki z gazet przedstawiające różne czynności. Dzieci losują obrazki, np. mycie, bieganie, spożywanie posiłków itp. ... i gestem, ruchem i mimiką je naśladują.
12. Przekręcanie słów.
Przebieg: Przykłady słów: przedszkole – tralalole, pani – tralalani, kolega – tralalega, tata – tralalata, mama – tralalama, pokój – tralalokój, Wojtek – tralalojtek, Marysia – tralalysia itp.
DRODZY RODZICE I OPIEKUNOWIE
Proponowane proste gry i zabawy uczą " przez zabawę" oraz wspomagają rozwój społeczny i emocjonalny Waszych pociech a Wam pomogą powrócić na chwilę do beztroskich chwil z dzieciństwa.
Na podstawie literatury: "A czy wy tak potraficie?", M. Wieman; "Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli", M. Bogdanowicz
materiał opracowała Gabriela Niemiec.