Jak prowadzić zajęcia rewalidacyjne przez Internet z młodszymi dziećmi z niepełnosprawnością - wskazówki dla nauczycieli
Anita Wieloch
nauczyciel-konsultant
e-mail:
Czy możliwe jest prowadzenie zajęć rewalidacyjnych przez internet? Jak to robić z dzieckiem z różnymi niepełnosprawnościami? Należy pamiętać o tym, iż zajęcia rewalidacyjne mają charakter terapeutyczny, usprawniający i korekcyjny. Planowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjnych ma umożliwić osiągnięcie celów odniesieniu do konkretnego dziecka z niepełnosprawnością. Główne cele zajęć rewalidacyjnych to:
- rozwijanie mowy i umiejętności komunikacyjnych, zainteresowań, percepcji i koordynacji wzrokowej i słuchowej, wzrokowo-słuchowo-ruchowej, sprawności psychofizycznej, orientacji przestrzennej, wzmacniania kondycji fizycznej;
- wspomaganie i wspieranie w nabywaniu umiejętności czytania, pisania, liczenia, samodzielności przygotowania do radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych,
Jak zrealizować te cele internetowo?
- Poinformuj rodzica, jaki cel ma być realizowany podczas zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem np. rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, społecznych.
- Zrób rozeznanie w "domowych pomocach dydaktycznych" dziecka. Poproś rodzica o "przeglądnięcie" półek z grami planszowymi, układankami, książkami. Poproś o zdjęcia tych "pomocy dydaktycznych".
- Wytłumacz rodzicowi, że zajęcia rewalidacyjne mogą być świetnie realizowane podczas konkretnej zabawy z dzieckiem.
- Wybierz jedną grę, układankę, książkę.
- Przedstaw krótko cel zajęć, kolejność czynności, na co zwrócić uwagę.
- Wyznacz rodzicowi czas na zajęcia z dzieckiem np. 15 do 30 minut (w zależności od potrzeb i możliwości dziecka i rodzica/rodzeństwa).
- Poproś o krótką informację zwrotną: "Jak było?"
- Daj wsparcie. Pochwal rodzica/rodzeństwo/rodzinę. Jeśli rodzic/rodzeństwo przeprowadzi "pod Twoim nadzorem", według Twojej instrukcji zajęcia, pochwal jego/je i dziecko. Pokaż, jakie to ważne pod kątem rewalidacyjnym! Możesz napisać do rodzica/rodzeństwa list wspierający z potwierdzeniem faktu, że kontakt rodzica/rodzeństwa z dzieckiem, każda zabawa, gra, rozmowa może realizować rewalidacyjne cele.
Przykład do przedstawienia rodzicom:
Wykorzystanie gry planszowej Chińczyk do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w domu z dzieckiem z niepełnosprawnością.
Realizowane cele (czyli, na co zwracamy uwagę grając), do przedstawienia rodzicom – do wyboru, w zależności od potrzeb:
- budowanie relacji rodzinnych, społecznych, wspólne spędzanie czasu (dziecko jest razem z mamą, tatą, bratem, siostrą);
- czekanie na swoją kolej;
- rozmowa;
- uważne słuchanie;
- odpowiadanie na pytania;
- formułowanie pytań;
- zdrowa rywalizacja, uczenie przegrywania (nikt nie lubi przegrywać!) – uczymy dziecko, w jaki sposób, społecznie akceptowany, może wyrazić swoją "złość z przegranej" (np. podskocz pięć razy, zrób 10 przysiadów, weź gniotka do ręki i pognieć mocno, zaciśnij mocno piąstki itp.);
- usprawnianie czytania lub słuchania ze zrozumieniem (prosimy o przeczytanie fragmentu instrukcji, jeśli dziecko czyta i powiedzenie własnymi słowami, co należy zrobić; lub sami czytamy i prosimy dziecko o powtórzenie);
- przeliczanie: ile oczek wypadło na kostce, o ile pól przesuwa się pionek, ile pól zostało do "wejścia do domku" itp.,
- usprawnianie kondycji fizycznej: zwracamy uwagę jaką pozycję zajmuje dziecko przy graniu, ustalamy np. zasadę: gdy na kostce wypadnie 1 należy wykonać 1 przysiad;
- rozmowa o emocjach np. co czujesz, jak wygrywasz, a co jak przegrasz?
Powyższe informacje wskazują, iż przy niewielkiej dawce kreatywności podczas gry w popularną grę planszową, jaką jest Chińczyk można zrealizować większość założeń rewalidacyjnych. Życzę Państwu powodzenia!
Chętnie odpowiem na pytania, czekam też na Państwa pomysły i propozycje. Proszę wiadomości wysyłać na adres:
Opracowała Anita Wieloch
na podstawie:
- Udziału w webinarium (24.03.20) Jak zorganizować zdalną edukację w szkole? prowadzonym w Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)
- https://www.ecrkbialystok.com.pl/aktualnosci-sg/387-zajecia-rewalidacyjne-o-czym-warto-pamietac