Dydaktyczne inspiracje
Wstęp «
Gram, więc się uczę «
Podpowiadajnik «
Dzielimy się pomysłami «
Miszungowy lyjamt «
Edukacja globalna na zajęciach geografii w szkole podstawowej
Korzenny świat, czyli historyczne wyprawy po przyprawy i ich globalne konsekwencje
Wzbogacają smak każdej potrawy, decydują o wyjątkowym aromacie ciast i deserów. Niewielkie ilości, często tzw. szczypta ma wręcz magiczny wpływ na końcowy efekt pracy kucharzy i cukierników. Cenniejsze od srebra i złota. Były z naszymi przodkami już 50 000 lat p.n.e. Rozbudzały marzenia i inspirowały do poszukiwania nieodkrytych lądów. Przyczyna wstrząsów polityczno-gospodarczych, intryg, krwawych wojen, okrucieństwa, wyzysku i zniewolenia. Ich historia to opowieść o Krzysztofie Kolumbie, Marco Polo, Vasco da Gama, Ferdynandzie Magellanie i wielu innych, których odkrycia zmieniły świat. To także opowieść o niewolnictwie, niszczeniu kultury, zabytków i środowiska. Od starożytności wykorzystywane w lecznictwie. Lekarstwa, kadzidła i afrodyzjaki...
Przypuszczalnie większość z nas, zapytana o skojarzenia z Toruniem, odpowie – pierniki. Czy, delektując się smakiem pysznego piernika o cynamonowo-goździkowo-anyżowej nucie zapachowej i specyficznym, korzennym aromacie, zastanawialiście się kiedy i skąd takie smaki trafiły do polskiej kuchni? Z lektur szkolnych, choć nie tylko z nich, wiemy, że były specjalne sklepy kolonialne, w których można było kupić anyż, goździki czy wanilię. Czy zamawiając gorącą czekoladę z chilli zastanawiamy się co jest przyczyną jej rozpoznawalnego, ostrego smaku? Czy wreszcie możemy sobie wyobrazić naszą kuchnię bez przypraw? Bo przecież nie od zawsze były z nami...
Przyprawy zainspirowały nas do przyjrzenia się ich historii i wędrówce z odległych krajów na nasze stoły. Potem sięgnęłyśmy głębiej i odkryłyśmy, jak ogromny wpływ na losy wielu państw i ludzi miało, i ma nadal, nasze upodobanie do korzennych aromatów.
Przedstawiamy propozycję przeprowadzenia zajęć, których bohaterami będą przyprawy korzenne, a konkretnie dziewięć z nich. To scenariusz interdyscyplinarnych zajęć przeprowadzonych z wykorzystaniem pokoju zagadek. Nasz scenariusz jest jednym z piętnastu propozycji zajęć z geografii w szkole podstawowej poruszających zagadnienia edukacji globalnej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się nimi.
Sonia Gogulla i Grażyna Skirmuntt
Szanowne Nauczycielki, Szanowni Nauczyciele, serdecznie zapraszamy do lektury niniejszej publikacji zawierającej materiały edukacyjne z zakresu edukacji globalnej do prowadzenia zajęć geografii w klasach V - VIII szkoły podstawowej.
Publikacja, którą oddajemy w Państwa ręce, zawiera 15 materiałów edukacyjnych poświęconych globalnym współzależnościom i wyzwaniom stojącym współcześnie przed krajami globalnego Południa i globalnej Północy. Materiały są ściśle powiązane z wybranymi punktami podstawy programowej kształcenia ogólnego dla II i III etapu edukacyjnego. Publikacja została również wzbogacona o informacje dodatkowe dla nauczycieli i nauczycielek, z nadzieją, że ułatwią one Państwu nie tylko analizę treści zawartych w publikacji, ale pozwolą także na samodzielne tworzenie autorskich materiałów z zakresu edukacji globalnej.
Pobranie publikacji jest równoznaczne z deklaracją przeprowadzenia 1 zajęć na jej podstawie.
Publikacja została wydana w ramach projektu w "Świat z klasą" finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
Scenariusz escape roomu jest pod adresem: globalna.ceo.org.pl/material/korzenny-swiat-czyli-historyczne-wyprawy-po-przyprawy-i-ich-globalne-konsekwencje/