Panel dyskusyjny i spektakl "Wróg - instrukcja obsługi"
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 11 grudnia 2018
11 grudnia 2018 r. o godz. 17:00 Teatr Zagłębia zaprasza nauczycieli, pedagogów i animatorów kultury na spektakl "Wróg – instrukcja obsługi" w reż. Justyny Sobczyk oraz na panel dyskusyjny "Pedagogika teatru – instrukcja obsługi".
Celem spotkania jest prezentacja przedstawienia "Wróg – instrukcja obsługi" jako przykładu zachęcającego do poruszania z dziećmi trudnych tematów. W trakcie panelu dyskusyjnego będziemy rozmawiać o tym, jak ich nie unikać, ale wspólnie z młodymi odbiorcami poznawać i przepracowywać wykorzystując metody i narzędzia, których dostarcza pedagogika teatru.
Partnerem wydarzenia są Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.
Program:
17:00 Spektakl "Wróg – instrukcja obsługi" D. Cali, S. Bloch, reż. Justyna Sobczyk
18:30 Przerwa kawowa
18:45 Panel dyskusyjny "Pedagogika teatru – instrukcja obsługi". Goście: Justyna Sobczyk, dr Małgorzata Wójcik, Monika Szczepanik, przedstawiciel Centrum Żydowskiego w Oświęcimiu.
Moderacja panelu: Tomasz Wojtasik
20:00 Przedstawienie oferty pedagogiki teatru w Teatrze Zagłębia – Iwona Woźniak, dyrektor Teatru Zagłębia
Informacje organizacyjne:
Cena udziału w spektaklu i panelu: 10 zł
Każdy uczestnik panelu otrzyma pakiet materiałów do pracy z uczniami: tekst kontekstowy o spektaklu, scenariusze lekcji oraz propozycje ćwiczeń.
Zapisy przyjmuje Biuro Obsługi Widzów Teatru Zagłębia, do 7 grudnia: tel. 32 266 11 27 (pon. – pt. godz. 8:00 – 15:00) / mail:
Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Opis spektaklu "Wróg – instrukcja obsługi":
Czy myślałeś o tym, żeby zaprzyjaźnić się ze swoim wrogiem? Nie? Może dlatego, że trudno nam to sobie wyobrazić? A może często jest tak, że sami budujemy w sobie postawę wrogości wobec kogoś? Wobec obcych z innych miast czy kultur, znajomych ze szkoły albo z podwórka, a może kogoś z rodziny.
Przez dwa miesiące we współpracy z dziećmi twórcy przedstawienia przyglądali się temu, jak zachowujemy się w obecności wroga, co możemy zrobić, żeby się go nie bać i znaleźć z nim wspólny język. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie jak bez przemocy rozbroić wroga.
Tak powstała instrukcja obsługi wroga.
O gościach panelu:
Justyna Sobczyk – reżyserka spektaklu "Wróg – instrukcja obsługi", pedagożka teatru, twórczyni warszawskiego Teatru 21, w którym aktorami są osoby z zespołem Downa i autyzmem. Ukończyła pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie oraz podyplomowe studia pedagogiki teatru na Uniwersität der Künste w Berlinie. Przez 10 lat była odpowiedzialna za rozwój pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego. Od 13 lat prowadzi zespół Teatru 21. Współkieruje studiami podyplomowymi Pedagogika Teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z wieloma organizacjami, teatrami w obszarze inkluzywnych projektów artystyczno-społecznych. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Laureatka nagrody Wdechy 2016 w kategorii Człowiek Roku oraz nagrody Kamyk Puzyny za działalność teatralną i pedagogiczną, łączącą sztukę i życie, twórczą oryginalność z zaangażowaniem w sprawy publiczne.
Tomasz Wojtasik – psycholog, nauczyciel dyplomowany, konsultant Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego Metis w Katowicach, zajmuje się edukacją zdrowotną i promocją zdrowia, arteterapią, profilaktyką HIV/AIDS oraz edukacją seksualną. Członek Wojewódzkiego Zespołu Koordynującego projekt Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie, prowadzi szkolenia (warsztaty, treningi, seminaria) dla nauczycieli z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, komunikacji interpersonalnej, procesu grupowego, radzenia sobie ze stresem oraz wypaleniem zawodowym. Certyfikowany Edukator Krajowego Centrum ds. AIDS w Warszawie, absolwent Szkoły Trenerów dla Nauczycieli Województwa Śląskiego (Fundacja IBRAS), absolwent Szkoły Trenerów Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka (Weź kurs na wielokulturowość II), trener edukacji Hero Imagination Project Prof. Philipa Zimbardo
Małgorzata Wójcik – dr nauk społecznych w zakresie psychologii, adiunkt w Wydziale Zamiejscowym Uniwersytetu SWPS w Katowicach. W swojej pracy zajmuje się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej oraz dynamiki grup rówieśniczych. Wraz z zespołem opracowuje i wdraża innowacyjne programy edukacyjne zapobiegające przemocy szkolnej. Zrealizowała finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekt innowacji społecznych: "Interwencja Edukacyjna Bliżej", który miał na celu opracowanie programu eliminującego zachowania wykluczające i marginalizujące wśród uczniów gimnazjum. Laureatka konkursu eNgage Fundacji na rzecz Nauki Polskiej – dzięki grantowi przeprowadziła projekt "INKLA – Promocja Badań Partycypacyjnych" w którym stworzyła młodzieżowe zespoły badawcze i wraz z nimi zrealizowała badania jakościowe dotyczące relacji rówieśniczych w klasach szkolnych. Obecnie wdraża program "Underbulling Undercover Teams" bazujący na aktywizowaniu biernych świadków prześladowania rówieśniczego. Wraz ze studentami katowickiego wydziału Uniwersytetu SWPS prowadzi badania dotyczące cyberprzemocy oraz sposobów jej zapobiegania.
Monika Szczepanik – trenerka empatycznej komunikacji, nauczycielka historii, wicedyrektor społecznej szkoły podstawowej. Prowadzi warsztaty, wykłady, szkolenia, konsultacje, mediacje. Pracuje zarówno z klientem indywidualnym na warsztatach otwartych, jak i z zespołami w organizacjach pozarządowych, instytucjach oświatowych i przedsiębiorstwach. Organizuje zimowe i letnie obozy rodzinne w duchu Porozumienia bez Przemocy. Wierzy słowom Rosenberga, że "wystarczy, aby jedna osoba znała język PbP, i to już zwiększa zrozumienie i więź w komunikacji". Współorganizatorka Konferencji Empatii w Katowicach.
Przedstawiciel Centrum Żydowskiego w Oświęcimiu – informacja o organizacji: http://ajcf.pl/
Fot.: Maciej Stobierski
Fot.: Maciej Stobierski
Fot.: Maciej Stobierski