Szkolny zespół promocji zdrowia
Szkolny zespół promocji zdrowia
Skład zespołu
Liczba członków zespołu może być różna i często zmienia się. Ważne jest, aby pozostawały w nim osoby aktywne, otwarte na nowości, zaangażowane, twórcze i przyjazne sobie, wspierające koordynatora. W skład zespołu wchodzą dobrowolnie zgłaszający się przedstawiciele wszystkich grup społeczności szkolnej:
- nauczyciele i inni pracownicy szkoły,
- uczniowie – należy przekazać wszystkim uczniom informacje, kto ich reprezentuje w szkolnym zespole,
- pielęgniarka szkolna – jest ona konsultantem i doradcą medycznym dla zespołu i dyrekcji oraz łącznikiem między szkołą a służbą zdrowia na danym terenie,
- rodzice,
- osoby z samorządu lokalnego lub innej organizacji (należy zaprosić osoby, które chcą być aktywne).
Zadania i organizacja pracy
Każdy zespół sam ustala reguły, zadania i organizację swej pracy. Należy tu wymienić następujące zadania:
- Organizacja spotkań zespołu:
- cykliczność spotkań (stałe terminy), z zapowiedzianym wcześniej tematem,
- zaplanowanie spotkań podsumowujących różne etapy pracy,
- spotkania otwarte "każdy mile widziany",
- praca metodą warsztatową, z aktywnym zaangażowaniem wszystkich uczestników (praca w małych grupach, wspólne poszukiwanie rozwiązań).
- Podejmowanie decyzji – zespołowo, każdy musi czuć się odpowiedzialny za podjęte zadanie.
- Podział pracy:
- ustalenie zakresu obowiązków,
- równomierne rozdzielenie pracy między wszystkich członków zespołu.
Dokumentacja pracy zespołu
Dokumentacja pracy zespołu nastręcza w praktyce wiele trudności. Ludzie niechętnie opisują to, co zrobili ("wolą robić niż pisać"). Brak dokumentacji powoduje, że nie ma "śladu" po ważnych dokonaniach, osiągnięciach, dobrych pomysłach i trudnościach. Należy zatem zachęcać koordynatorów i zespoły do poszukiwania prostych sposobów dokumentowania tego, co zespół zrobił (daty, cele spotkań i ustalenia zespołu, notowane np. w kalendarzu, zeszycie). Warto wybrać odpowiedzialną osobę do prowadzenia tej dokumentacji (bez obciążania jej zbędną "pisaniną"). Formą dokumentacji pracy mogą też być przechowywane "robocze" plakaty z pracy grupowej.
Ważne zasady pracy szkolnego zespołu
Szkolny zespół tworzą osoby pracujące, negocjujące i współdziałające w osiąganiu wspólnie ustalonego celu. Cechą charakterystyczną dobrego, skutecznego zespołu jest koncentracja na wspólnym celu i zadaniach dla jego osiągnięcia. Osiągnięcie celu wymaga wspólnego planowania, zachęty do działania i pokonywania trudności, co zwiększa kompetencje zespołu.
Skutecznie działający zespół charakteryzują następujące cechy:
- wzajemne zaufanie,
- wysoki poziom zgodności co do zadań między członkami zespołu,
- wspólne rozwiązywanie konfliktów,
- uzgodnienie poglądów, że proces działania jest równie ważny jak zadania,
- umiejętność słuchania,
- umiejętności podejmowania decyzji i negocjowania.
Skuteczny zespół zwraca uwagę nie tylko na osiąganie celów, lecz także, w równym stopniu, na rozwój indywidualny członków oraz budowanie i wzmacnianie zespołu.
Dokumentacja działań szkoły
Dokumentowanie działań całej szkoły (podobnie jak pracy zespołu) jest "słabą stroną" ruchu szkół promujących zdrowie. Do najczęstszych form dokumentacji należą:
- kroniki szkolne, albumy ze zdjęciami,
- teczki, segregatory z materiałami, planami, wynikami diagnozy wstępnej i ewaluacji wyników,
- filmy wideo, taśmy magnetofonowe, przeźrocza,
- plakaty ze spotkań i warsztatów,
- wycinki prasowe.
Rady dla szkolnych koordynatorów dotyczące dokumentacji
- Ważne są różnorodne formy dokumentowania, skrupulatność i systematyczność.
- Wybierz prosty sposób dokumentowania, rejestruj to, co jest ważne i potrzebne.
- Zrób na początku dokładną dokumentację, np. fotograficzną, stanu wyjściowego ("jak było"), a następnie dokumentuj każdą pozytywną zmianę.
- Dokonaj przejrzystego dla siebie podziału dokumentacji (np. teczek z różnymi materiałami), przechowuj ją w dostępnym miejscu i od czasu do czasu do niej zaglądaj.
- Nie martw się, że nazbiera ci się dużo "papierów", co jakiś czas dokonuj ich selekcji, zostaw te, które są potrzebne, będziesz do nich wracał, są obrazem twojej pracy.
- Dobierz odpowiedzialnych ludzi do udziału w dokumentowaniu waszych działań; nie bierz wszystkiego na siebie.