
Dydaktyczne inspiracje
Wstęp «
Gram, więc się uczę «
Podpowiadajnik «
Dzielimy się pomysłami «
Miszungowy lyjamt «
Z Metisem w lesie «
Graj, myśl, baw się! BUNNY BOO
kreatywnemaluchy.pl/przedszkolne-drewniane/4646-smart-games-kroliczek-5414301518747.html
Gra edukacyjna Bunny Boo z serii Smart Games... czyli – gra z króliczkiem. I nie o to chodzi, aby gonić króliczka, ale by go odpowiednio ustawić, obrócić, przesunąć.
Czy króliczek jest w, na lub za klockiem? Brzmi niewinnie, ale możliwości usadowienia króliczka jest wiele. Dzieci układają kolorowe klocki w taki sposób, aby uzyskać wzór przedstawiony na ilustracji. Gra wprowadza dziecko w świat takich pojęć, jak: góra – dół, przód – tył, wewnątrz – na zewnątrz, widoczne – schowane. Podczas zabawy dziecko ćwiczy rozwiązywanie problemów, logiczne rozumowanie strategiczne, planowanie wizualne i przestrzenne, percepcję wzrokową-przestrzenną. Przeznaczona jest dla jednej lub dwóch osób. Wiek graczy: od lat dwóch do... ponad stu.
Opis gry
Gra składa się z trzech drewnianych, kolorowych klocków, drewnianej postaci króliczka oraz kart z sześćdziesięcioma zadaniami. Trójwymiarowy, największy klocek niebieski, pusty w środku posiada cztery ścianki z otworami w kształcie gwiazdki lub koła. Nieco mniejszy klocek żółty ma "dziurę" w kształcie koła. Czerwony klocek zawiera wgłębienie w kształcie półkola. Drewniany klocek – króliczek zachwyca uśmiechem. Wszystkie klocki można łączyć na wiele różnych sposobów – i to właśnie powoduje, że gra jest ekscytująca!
Bunny Boo czyli zabawa w trójwymiarowe puzzle 3D w przełożeniu na wyzwania proponuje cztery stopnie trudności: starter, junior, ekspert i mistrz. Zadania w kategorii starter są łatwe, mogą je wykonywać nawet dzieci dwuletnie. Mistrzowskie wyzwania wymagają przestrzennego i logicznego myślenia, kreatywności i czasu. Tak więc gra "rośnie" razem z dzieckiem!
Jak grać?
Zadanie dziecka: wskazać, wybrać lub wylosować kartę, wybrać klocki pasujące do karty, włożyć króliczka w odpowiednie miejsce zgodnie z wzorem przedstawionym na ilustracji. Niektóre zadania mogą wyglądać podobnie, dziecko powinno więc się skupić, żeby dostrzec różnicę: należy dokładnie sprawdzić, jak wysoko mają wystawać uszy króliczka!
Aby dziecko odniosło sukces i zachęciło się do logicznego rozwiązywania problemów powinno się zacząć od najprostszego zadania, a następnie zwiększać poziom trudności. Gra zawiera instrukcję, więc jeśli dziecko ma problem z rozwiązaniem zadania może skorzystać z podpowiedzi.
Modyfikacja gry
- Zamiast kart z ilustracją zadania podaj dziecku instrukcję słowną np.:
1. Włóż króliczka do wnętrza niebieskiego klocka tak, aby przez otwór w kształcie koła widać było oczka i uśmiech króliczka.
W trakcie gry dziecko ćwiczy także koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową. - Zamiast kart z ilustracją zadania podaj dziecku instrukcję pisemną, może być zakończona pytaniem: np.:
1. WŁÓŻ ŻÓŁTY KLOCEK DO WNĘTRZA NIEBIESKIEGO KLOCKA. NASTĘPNIE WŁÓŻ KRÓLICZKA DO WNĘTRZA ŻÓŁTEGO KLOCKA. KTÓREGO KLOCKA NIE UŻYWAŁEŚ W TYM ZADANIU?
W trakcie gry dziecko ćwiczy także czytanie ze zrozumieniem oraz wyobraźnię przestrzenną i formułowanie wypowiedzi ustnej. - Dziecko samo pisze, rysuje lub podaje ustnie propozycję zadania – drugi gracz wykonuje zadanie.
W trakcie gry dziecko ćwiczy umiejętność kreatywnego myślenia i werbalizacji myśli oraz ma poczucie sprawczości. - Zamiast kart z ilustracją zadania przygotuj karteczki z drukowanymi napisami: NAD, POD, PRZED, OBOK, W ŚRODKU, Z PRZODU, Z TYŁU. Dziecko losuje jedną, dwie lub trzy karteczki (wraz z ilością karteczek rośnie poziom trudności zadania). Jego zadaniem jest ułożenie króliczka zgodnie z zapisem na kartce (kartkach), tzn. jeśli dziecko wylosowało napisy POD i PRZED może np. ułożyć króliczka przed żółtym klockiem, ale żółty klocek musi być pod czerwonym klockiem. Po wykonaniu zadania może opisać ustnie, gdzie znajduje się króliczek.
W trakcie gry dziecko ćwiczy także orientację i świadomość przestrzenną (pozwala na zrozumienie otoczenia i zrozumienie relacji między wskazanymi obiektami) oraz umiejętność werbalizacji myśli i wypowiadania się.
Dostosowanie gry dla osób z niepełnosprawnością indywidualną i ze spektrum autyzmu
Przed przystąpieniem do grania nauczyciel powinien:
- zapoznać dziecko z pudełkiem, w którym znajduje się gra oraz z jego zawartością;
- omówić ilustrację na pudełku, porównać ją z klockami ułożonymi wewnątrz;
- zrobić zdjęcie ułożenia klocków w środku;
- polecić dziecku wyjąć klocki z pudełka, policzyć je, pooglądać dokładnie, jeśli to konieczne – powąchać, opisać ustnie i spróbować włożyć na swoje miejsca do pudełka;
- podpowiedzieć lub pokazać fragment zdjęcia – jeśli to zadanie sprawi dziecku trudność;
- starać się nie dawać dziecku gotowych odpowiedzi – dawać wskazówki np. mówić, który klocek położony jest prawidłowo lub który należy przestawić, obrócić – dziecko powinno samo dojść do prawidłowego rozwiązania;
- rozpocząć grę od najłatwiejszego zadania z poziomu starter;
- proponować dziecku kolejne zadania chwaląc jednocześnie za przechodzenie przez kolejne etapy gry;
- proponować dziecku modyfikację gry i zachęcać do wypowiadania się;
- podawać proste, krótkie polecenia w przypadku ustnych instrukcji np.: Wybierz te klocki, które widzisz na ilustracji. Postaw króliczka na czerwonym klocku.
- pracować na pozytywnych emocjach, doceniać kroki podjęte przez dziecko, chwalić za to, co j u ż zrobiło, nie negować tego, czego j e s z c z e nie zrobiło;
- obserwować dziecko w trakcie gry, wyznaczyć zadanie ostatnie do wykonania, gdy okaże się, że czas na grę się kończy lub dziecko zaczyna być znużone.
Życzę wielu radosnych chwil w towarzystwie króliczka!
Anita Wieloch