Informacja o realizacji programu Pomaganie łączy kompleksowa diagnoza, pomoc i wsparcie dla dzieci, uczniów z niepełnosprawnością i ich rodzin
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 1 września 2017
Celem programu jest doskonalenie umiejętności szerokiej i wielospecjalistycznej współpracy w kształceniu oraz udzielaniu pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży niepełnosprawnych zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Do chwili obecnej uruchomiliśmy szereg działań o charakterze kaskadowym skierowanych do instytucji oraz osób pracujących z tymi dziećmi i młodzieżą a także ich rodzinami.
I. Pierwszy etap programu to konferencje wojewódzkie:
- 14 marca 2016 r. odbyła się konferencja wojewódzka: Małe dziecko niepełnosprawne – kompleksowa diagnoza, pomoc i wsparcie, miejsce Sala Sejmu Śląskiego, uczestniczyło w niej 149 osób,
- 25 maja 2016 r. odbyła się konferencja wojewódzka Dziecko/uczeń z niepełnosprawnością jego rodzina, nauczyciel i terapeuta, miejsce CINIBA Katowice, uczestniczyło w niej 58 osób,
- podczas konferencji oraz na stronie WWW ośrodka upowszechnialiśmy informację o programie.
II. Etap realizacji programu:
- Utworzono i prowadzono różne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli i specjalistów:
- Sieć współpracy i samokształcenia specjalistów ds. wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci niepełnosprawnych
nauczyciele i specjaliści pracujący z małymi dziećmi niepełnosprawnymi spotykali się w siedzibie ROM-E Metis w Katowicach wymieniając się doświadczeniami w pracy z dziećmi i ich rodzinami, uczestniczyło w niej 30 osób, - 4 Sieci współpracy i samokształcenia specjalistów ds. dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i ich rodzin:
- I sieć pracowała w ROM-E Metis w Katowicach – uczestniczyło w niej 28 osób
- II sieć pracowała w Częstochowie w Zespole Szkół Specjalnych nr 23, ul. Legionów 58, uczestniczyło w niej 30 osób
- III i IV sieć pracowały w Gliwicach w Filii Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej, ul. Przedwiośnie 2, uczestniczyło w nich 21 i 18 osób
- Sieć współpracy i samokształcenia specjalistów ds. wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci niepełnosprawnych
- Zorganizowano i przeprowadzono 7 konferencji regionalnych nt. Organizacja kształcenia i wychowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w przedszkolu /szkole/placówce poświęcone dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi – w okresie od października 2016 do lutego 2017 r., uczestniczyło w nich łącznie 551 osób. W organizacji konferencji pomagały nam osoby z Kuratorium Oświaty w poszczególnych Delegaturach.
- W ramach Sieci współpracy i samokształcenia dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych pracowano nad zagadnieniami wydawania opinii i orzeczeń oraz wspomagania pracy przedszkoli, szkół i placówek przez poradnie w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawnymi i ich rodzinami, w sieci uczestniczyło 42 dyrektorów.
- W ramach współpracy z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji w dniu 19 listopada 2016 r. odbyło się w AWF w Katowicach spotkanie dla rodziców dzieci niepełnosprawnych nt. Dziecko z niepełnosprawnością w oświacie, uczestniczyło w nim 50 osób.
- Konsultanci ROM-E Metis realizujący program Pomaganie łączy uczestniczyli w audycjach radiowych poświęconych dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzinom m.in: Radio Katowice, Tok FM udzielali licznych konsultacji i porad dla nauczycieli, specjalistów i rodziców dzieci niepełnosprawnych.
III. Efekty realizacji Programu:
- w ramach 6 sieci współpracy i samokształcenia, pracowano nad wspomaganiem pracy przedszkoli, szkół i placówek – łącznie uczestniczyło 169 osób,
- usprawniono lokalną współpracę na rzecz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i ich rodzin dzięki działaniom osób uczestniczących w sieciach,
- w ramach 9 konferencji, w tym 7 w poszczególnych delegaturach KO, uczestniczyło łącznie 758 osób, przedstawiono standardy kształcenia oraz udzielania pomocy i wsparcia dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym i ich rodzinom, które powinny być realizowane w przedszkolach szkołach i placówkach,
- w ramach sieci, konferencji oraz spotkań z dyrektorami, nauczycielami, specjalistami, rodzicami przedstawiano założenia oraz regulacje prawne związane z Reformą Edukacji,
- bezpośrednim wsparciem w Programie Pomaganie łączy objęto 977 osób,
- zrealizowano w różnych formach 155 godzin dydaktycznych,
- program jest realizowany we współpracy z przedszkolami, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi z terenu całego województwa oraz psychologami, logopedami, pedagogami i doradcami metodycznymi z przedszkoli i szkół, uczelniami oraz fundacjami i organizacjami pozarządowymi.
IV. Nasze plany w roku szkolnym 2017/18:
- wdrażanie w ramach programu, Reformy edukacji – głównie w obszarach związanych z organizacją kształcenia i pomocy dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach, szkołach placówkach – nowe rozporządzenia MEN,
- doradztwo zawodowe dla uczniów niepełnosprawnych,
- współpraca z rodzicami dzieci/uczniów niepełnosprawnych,
- standardy opiniowania i orzekania przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- kontynuacja pracy sieci.
Autorem programu Pomaganie łączy jest Małgorzata Spendel.
Program realizowały: Ewa Fiedziukiewicz, Małgorzata Spendel i Mirosława Bochner.
Opublikowano 14 lipca 2017
Zarchiwizowano 1 września 2017