Współczesna rodzina - aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne
Informacja archiwalna
Zarchiwizowano 8 czerwca 2017
Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, iż w dniach 8 – 9 czerwca 2017 r. organizujemy VIII ogólnopolską konferencję naukowo-szkoleniową dla poradni psychologiczno-pedagogicznych nt.
Współczesna rodzina – aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne
Konferencję adresujemy do dyrektorów i nauczycieli psychologów, pedagogów, logopedów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych a także do przedstawicieli nadzoru pedagogicznego i organów prowadzących poradnie.
Celem konferencji jest przedstawienie kluczowych zagadnień dotyczących funkcjonowania współczesnej rodziny i troski o tę instytucję. Organizatorzy konferencji chcą ukazać współczesną instytucję rodziny w trzech perspektywach – psychologicznej, pedagogicznej i prawnej.
Perspektywa psychologiczna pozwoli na przedstawienie najnowszych badań psychologicznych nad rodziną w obszarze zmian w jej funkcjonowaniu w relacjach, konfliktach, kryzysach. Wskazane zostaną formy i sposoby diagnozowania i udzielania wsparcia w perspektywie pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Perspektywa pedagogiczna pozwoli zaprezentować i omówić trudności i niepowodzenia opiekuńczo-wychowawcze w rodzinie, oraz wskazać konkretne sposoby przeciwdziałania tym zjawiskom. Istotnym celem w perspektywie pedagogicznej jest ukazanie kwestii wsparcia rodziny w obszarze socjalizacji i opieki oraz wychowania dziecka poprzez zaprezentowanie form i metod konkretnej pomocy rodzinie, instytucji odpowiedzialnych za rodzinę.
Perspektywa prawna pozwoli na ukazanie instytucji rodziny w świetle współczesnej doktryny prawnej prawa polskiego. W nawiązaniu do obowiązujących norm zostaną zaprezentowane prawne aspekty funkcjonowania rodziny, a tym samym wskazanie konkretnej pomocy służącej tej instytucji. Wartym omówienia w tym obszarze będą kwestie etycznej pomocy rodzinie, problematyka nieletnich i ich praw oraz kwestie konsekwencji i skutków prawnych rozpadu rodziny.
Konferencja odbędzie się w Ustroniu w Hotelu Jaskółka, ul. Zdrojowa 10.
Program
I dzień – 8 czerwca 2017 r. | |
8:30 – 9:30 | Czynne będzie biuro konferencji |
9:30 – 9:40 | Otwarcie konferencji |
9:40 – 11:00 | Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne w reformie edukacji przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej |
11:00 – 11:30 | Przerwa kawowa |
11:30 – 13:00 | Konflikty pomiędzy rodzicami i ich wpływ na funkcjonowanie dzieci dr hab. Hanna Przybyła Basista Uniwersytet Śląski |
13:00 – 14:30 | Przerwa obiadowa |
14:30 – 16:00 | I tura warsztatów |
16:00 – 16:30 | Przerwa kawowa |
16:30 – 18:00 | II tura warsztatów |
Warsztaty – zapisy podczas konferencji:
| |
18:00 – 18:30 | Podsumowanie sesji warsztatowej |
19:00 | Kolacja |
II dzień – 9 czerwca 2017 r. | |
8:00 – 9:00 | Śniadanie |
9:00 – 11:00 | Dziecko w rodzinie – prawo rodzinne i opiekuńcze cz. I Sędzia Barbara Bochyńska
|
11:00 – 11:30 | Przerwa kawowa |
11:30 – 13:00 | Dziecko w rodzinie – prawo rodzinne i opiekuńcze cz. II Sędzia Barbara Bochyńska
|
13:00 – 13:30 | Podsumowanie konferencji |
13:30 | Obiad |
Koszt udziału w konferencji to 464 zł (pokój 1-osobowy), 452 zł (pokój 2-osobowy) i obejmuje:
- opłatę konferencyjną,
- koszt noclegu,
- koszt wyżywienia.
Organizator nie przewiduje zmian w opłatach za konferencję.
Istnieje możliwość wcześniejszego przyjazdu na konferencję. Jeżeli ktoś przyjedzie dzień wcześniej, prosimy to zgłosić osobiście Hotelowi Jaskółka. Kwotę dodatkowego noclegu możemy ująć w wystawionej przez Metis fakturze. Prosimy nas poinformować o tym w zgłoszeniu.
Łączny koszt konferencji zostanie powiększony o koszt dodatkowego noclegu i wyniesie:
- w pokoju 1-osobowym 556 zł,
- w pokoju 2-osobowym 532 zł.
Warunki uczestnictwa
Koszt udziału: 464 zł lub 452 zł
Termin płatności: 1 czerwca 2017 r.
Szkolenie zakończone.
Szczegółowych informacji udzielają koordynatorzy konferencji:
Małgorzata Spendel
oraz
Ewa Fiedziukiewicz
Serdecznie Państwa zapraszamy
Informacje o prowadzących:
Wykładowcy:
Barbara Bochyńska
Sędzia Sądu Apelacyjnego w Sądzie Okręgowym w Katowicach w stanie spoczynku. Pani Sędzia w trakcie pracy zawodowej zdobywała doświadczenie m. in. jako sędzia i wizytator Sądu Wojewódzkiego w Katowicach, Wiceprezes Sądu Okręgowego w Katowicach i Przewodnicząca Wydziału XV Wizytacyjnego Sądu Okręgowego w Katowicach oraz Sędzia Sądu Apelacyjnego w Sądzie Okręgowym w Katowicach jako Wizytator Sądów Rodzinnych i Nieletnich.
Pani Sędzia Barbara Bochyńska przez wiele lat prowadziła zajęcia dydaktyczne m. in. z aplikantami sędziowskimi, prokuratorskimi oraz sędziami pełniącymi służbę w Wydziałach Rodzinnych Sądów Rejonowych i Okręgowych. Obecnie jest wykładowcą na wielu uczelniach wyższych oraz podejmuje działania, które służą popularyzacji prawa w szkołach, powiatowych centrach pomocy rodzinie, miejskich i gminnych ośrodkach pomocy społecznej.
Pani Sędzia Barbara Bochyńska specjalizuje się szczególnie w zakresie: prawo rodzinne i opiekuńcze, prawo nieletnich i mediacja sądowa.
Tematyka wykładów:
- Prawa i obowiązki rodziców wynikające z władzy rodzicielskiej
- Istota i zakres władzy rodzicielskiej.
- Ingerencja sądu rodzinnego działającego jako sąd opiekuńczy w sprawowaniu władzy rodzicielskiej
- Ograniczenie władzy rodzicielskiej.
- Zawieszenie wykonywania władzy rodzicielskiej.
- Pozbawienie władzy rodzicielskiej.
- Przywrócenie władzy rodzicielskiej.
- Uchylenie zawieszenia wykonywania władzy rodzicielskiej.
- Pozostawienie władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom w sytuacji gdy się rozwodzą lub żyją w rozłączeniu (art. 58 i 107 kro) – piecza naprzemienna.
Hanna Przybyła-Basista
dr hab., kierownik Zakładu Psychologii Rozwoju Człowieka i Badań nad Rodziną na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; nauczyciel akademicki; prowadzi badania naukowe w zakresie psychologii życia małżeńskiego i rodzinnego oraz skuteczności mediacji rodzinnych. Jest autorką ponad 50 artykułów i 2 książek. Psycholog praktyk, psychoterapeuta, mediator rodzinny, trener treningu psychologicznego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz stowarzyszeń zagranicznych (m.in. European Society of Family Relations; European Forum for Training and Research in Family Mediation).
W ramach wykładu przedstawione zostaną kwestie:
- Konflikty pomiędzy rodzicami a przystosowanie dzieci w rodzinach pełnych
- Konflikty pomiędzy rodzicami w kryzysie rozwodowym i ich wpływ na dzieci
Osoby prowadzące warsztaty:
Wioleta Baraniak – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Coaching – efektywne wsparcie nowoczesnego zarządzania w oświacie w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania im. Gen J. Ziętka w Katowicach (studia podyplomowe), absolwentka 2-letniego programu edukacji psychologicznej w zakresie psychoterapii Gestalt w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie i 4-letniego studium doskonalącego dla psychologów "Podstawy psychoterapii", prowadzonego przez specjalistów z Instytutu Terapii Gestalt z Krakowa, Instytutu Ericksonowskiego z Łodzi i Laboratorium Psychoedukacji z Warszawy. Ukończyła pełen cykl szkoleń z zakresu interwencji kryzysowej w Stowarzyszeniu Interwencji i Pomocy Psychologicznej "Vivos Voco" w Krakowie.
Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w pracy terapeutycznej i pomocy psychologicznej, psychoedukacji, interwencji kryzysowej, w tym 15-letnie doświadczenie w pracy interwencyjnej w pomocy telefonicznej ("Telefon zaufania").
Zajmuje się zagadnieniami profilaktyki zachowań agresywnych, dyscypliną w szkole, wykorzystaniem humoru i coachingu w pracy wychowawczej, a także zagadnieniem tzw. "społeczności pokoju nauczycielskiego", czyli uwarunkowaniami efektywnej współpracy grona pedagogicznego. W związku z doświadczeniem w pomocy psychologicznej i dyżuranta w TZ zajmuje się również problematyką rozwodu i psychologicznej utraty i ich wpływem na funkcjonowaniem dzieci i młodzieży . Specjalizuje się w interwencji kryzysowej w wypadku śmierci samobójczej (postwencja) i zagrożeniu samobójstwem, jak również w zagadnieniu żałoby. Prowadzi treningi rozwoju osobistego, trening antystresowy, trening umiejętności wychowawczych. Ostatnim jej zainteresowaniem zawodowym jest psychologia zdrowego odżywiania.
Beata Birnbach – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, nauczyciel dyplomowany. Absolwentka 2-letniego programu edukacji psychologicznej w zakresie psychoterapii Gestalt w Instytucie Terapii Gestalt w Krakowie i 4-letniego studium doskonalącego dla psychologów "Podstawy psychoterapii" prowadzonego przez specjalistów z Instytutu Terapii Gestalt z Krakowa, Instytutu Ericksonowskiego z Łodzi i Laboratorium Psychoedukacji z Warszawy. Szkolenia i superwizje w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
22-letni staż pracy zawodowej; posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi. Od wielu lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, zwiększające m.in. ich umiejętności pracy z grupą i radzeniem sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi, wspierania dziecka w rozwoju oraz w obliczu różnego rodzaju sytuacji kryzysowych (m.in. przemocy rówieśniczej, rozwodu, śmierci osób bliskich). Zajmuje się pracą superwizyjną, udzielając wsparcia osobom pracującym z grupami, rodzinami i pacjentami indywidualnymi.
Głównym obszarem jej pracy jest tematyka związana z zaburzeniami depresyjnymi, zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami odżywiania. Pracuje psychoterapeutycznie z osobami zgłaszającymi tego typu problemy. Uczy również pracy ze stresem rozpoznawania jego objawów i redukowania skutków. Zajmuje się wsparciem osób zagrożonych wypaleniem zawodowym.
Anna Król
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, autorka szeregu publikacji poświęconej tematyce prawa administracyjnego i prawa pracy, współautorka komentarzy do ustawy o systemie oświaty i wielu publikacji z tego zakresu. Wieloletni pracownik administracji publicznej, przez 5 lat pełniła funkcję zastępcy rzecznika dyscyplinarnego dla nauczycieli, zastępca przewodniczącego wspólnej komisji dyscyplinarnej dla członków korpusu służby cywilnej, członek Rady Terenowej do Spraw Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym dla obszaru właściwości Sądu Okręgowego w Katowicach, Gliwicach, Częstochowie i Bielsku-Białej. Nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych, szkoleniowiec współpracujący z placówkami doskonalenia nauczycieli, wykładowca Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Łęcka – nauczyciel-konsultant
Psychologia – UŚ, Szkolna psychologia defektologiczna – Uniwersytet Warszawski (studia podyplomowe). Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy psychologicznej w pracy indywidualnej, rodzinnej i grupowej, prowadzonych przez specjalistów z "Polskiego Instytutu Ericksonowskiego" w Łodzi, "Instytutu Gestalt" w Krakowie"," "Laboratorium""Psychoedukacji" i Ośrodka "Synapsis" w Warszawie oraz specjalistów z zagranicy (m.in. "Pittsburgh International Children and Families Institute" – USA, Uniwersytet "Fontys"w Tilburgu – Holandia). Uczestniczyła w trzyletnim projekcie polsko-holenderskim "Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach(SFA) nową metodą w systemach opieki społecznej i edukacji w Polsce" (w charakterze zarówno uczestnika szkoleń, jak i trenera upowszechniającego tę metodę).
Posiada wieloletnie doświadczenia w pomocy psychologicznej, terapii i pracy psychoedukacyjnej z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi.
Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i psychologów, zwiększające m.in. ich umiejętności korzystania z własnego potencjału w pracy z grupą i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi. W pracy terapeutycznej szeroko stosuje metody pracy z ciałem (m.in. w sytuacjach trudnych, na podłożu przeciążenia stresem) oraz wspierania dziecka w rozwoju i w obliczu różnego rodzaju sytuacji kryzysowych (m.in. przemocy rówieśniczej, rozwodu, adaptacji w rodzinie zrekonstruowanej, śmierci osób bliskich). W zakresie interwencji kryzysowej zajmuje się problematyką samobójstw, pomocy psychologicznej uczniom pogrążonym w żałobie oraz działaniami postwencyjnymi na terenie szkoły w przypadku śmierci ucznia.
Koordynatorki konferencji:
Ewa Fiedziukiewicz – nauczyciel-konsultant
Pedagog (pedagogika szkolna – Wydział Pedagogiki i Psychologii UŚ), zarządzanie i przedsiębiorczość w oświacie – AE w Katowicach (studia podyplomowe), nadzór pedagogiczny (kurs kwalifikacyjny), uznane przez MEN uprawnienia do pracy edukatorskiej. Nauczyciel dyplomowany.
Doświadczenie zawodowe zdobywała jako pedagog szkolny, pedagog w poradni psychologiczno-pedagogicznej, pracownik nadzoru pedagogicznego (stanowiska kierownicze w Kuratorium Oświaty w Katowicach), pełnomocnik kuratora oświaty ds. oceniania, rzecznik dyscyplinarny dla pracowników służby cywilnej oraz zastępca rzecznika dyscyplinarnego dla nauczycieli, edukator programu "Nowa Szkoła", edukator w programie Projektu "Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy" (opartego o teorię Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera), uczestnik programu "Mniejszości na co dzień" Kraków 1999-2005 r., wykładowca w placówkach doskonalenia nauczycieli i na uczelniach wyższych. Odbyła certyfikowany dwuletni staż w zakresie technik Neurolingwistycznego Programowania.
Szkolenia z tematów: prawo oświatowe, organizacja i zarządzanie oświatą, ocenianie, specjalne potrzeby edukacyjne dziecka i ucznia, organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Małgorzata Spendel – nauczyciel-konsultant
Psycholog – UŚ, logopeda. Posiada 40-letnie doświadczenie w pracy psychologicznej, w tym diagnostyczno-terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Prowadzi zajęcia szkoleniowe w poradniach, przedszkolach, szkołach i ośrodkach oświatowych. Członek Zespołu do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych powołanego przez Ministra Edukacji Narodowej. Ekspert ORE ds. opracowania standardów pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Od 20 lat jako nauczyciel-konsultant ROM-E "Metis" w Katowicach realizuje autorskie programy szkoleń dla nauczycieli w dziedzinie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, dzieci i uczniów z niepełnosprawnością, pracy z dziećmi przedszkolnymi i w edukacji wczesnoszkolnej (diagnostyka, terapia, kształcenie) – program PEWNIAK. Współpracuje z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznych w całym kraju.