System zapewniania jakości w placówce
Zasadą kompleksowego zarządzania jakością jest stałe doskonalenie i zaangażowanie wszystkich pracowników w placówce w działania na rzecz stałego podnoszenia jakości.
Miernikiem osiągania wysokiej jakości jest stałe zaspakajanie potrzeb naszych klientów oraz ich satysfakcja ze stałego doskonalenia sią.
Kultura organizacji jest ważnym narzędziem zmian. Cechuje się ona stabilnością. Obecnie w ROM-E Metis dominuje kultura zadaniowa, nastawiona na procesy rozwojowe, realizowana poprzez tworzenie interdyscyplinarnych grup projektowych. Pozwala to na wzajemne uczenie się od siebie i uzupełnianie kompetencji między pracownikami i pracowniami co wyzwala proces synergii.
Sprawne zarządzanie oraz zapewnienie jakości pracy placówki zapewnia struktura i organizacja pracy, specjalistyczna kadra, dobrze wyposażona baza oraz zadania podejmowane w oparciu o procedury, służące realizacji usług oraz spełniające wymagania jakościowe i oczekiwania klientów.
1. Struktura organizacji ROM-E Metis:
Dyrektor:
Bożena Bucka, e-mail:
Wicedyrektor ds. doskonalenia nauczycieli:
Aleksandra Kruszyńska, e-mail:
Zastępca dyrektora ds. administracyjno-ekonomicznych:
Mariola Strużek-Dembowicz, e-mail:
Pracownie:
Pracownia Doskonalenia i Doradztwa
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ/PLACÓWKĄ
- Sieci współpracy dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i doradców metodycznych
- Kompleksowe wspomaganie szkół w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów
- Aktualizacja przepisów prawa
WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
- Doskonalenie umiejętności wychowawczych i profilaktycznych nauczyciela
- Nowatorskie rozwiązania w edukacji, wychowaniu i profilaktyce w szkole
- Współpraca z rodzicami, budowanie dialogu*
- Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole
- Prawa człowieka i edukacja antydyskryminacyjna
- Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole
- Praca z uczniem trudnym, utrzymanie dyscypliny w klasie
PROGRAMY I PROJEKTY EDUKACYJNE
- Wspomaganie nauczycieli w tworzeniu autorskich, nowatorskich programów edukacyjnych w szkołach, opiniowanie programów
- Budowanie programów wychowawczo-profilaktycznych, w tym Falochron dla Śląska
- Pomoc w tworzeniu programów z użyciem TIC, w tym Webqesty
- Rozwijanie ekspresji twórczej nauczycieli poprzez warsztaty plastyczne
- Tworzenie Systemu Bezpieczeństwa Szkoły i Placówki
- Rozwijanie Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie*
Pracownia Wychowania
WYCHOWANIE DZIECKA W KONTEKŚCIE ZMIAN CYWILIZACYJNYCH
- Zapobieganie agresji, umiejętność radzenia sobie z emocjami
- Edukacja psychoseksualna – jak rozmawiać i uczyć młodzież
- Przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z korzystaniem z Internetu
- Doskonalenie nauczycieli i wychowawców pracujących w szkołach przyszpitalnych i sanatoryjnych*
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA RÓŻNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH
- Praca z dzieckiem przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Praca z adolescentem*
- Praca ze zdolnym i twórczym dzieckiem
- Rozwijanie ekspresji twórczej
- Metodyka nauczania języka obcego
AKTYWIZOWANIE SPOŁECZNE I ZAWODOWE UCZNIÓW
- Doradztwo zawodowe w tym kształtowanie kompetencji transferowalnych*
- Kształtowanie postaw prospołecznych
- Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów w tym mediacje rówieśnicze
Pracownia Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
- Planowanie, koordynowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole, placówce
- Wsparcie rodzica dziecka ze SPE
- Wsparcie nauczycieli w zakresie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dzieci ze SPE
- Kompleksowa diagnoza, pomoc i wsparcie dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością, ich nauczycieli i rodzin
- Organizacja i prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnością
- Edukacja włączająca – inkluzja w pracy z dziećmi/uczniami z niepełnosprawnością
- Wspomaganie pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych
- Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością w tym ze spektrum autyzmu w tym zespołem Aspergera
- Organizowanie sieci współpracy i samokształcenia
SYSTEMOWE WSPARCIE W KRYZYSIE
- Wsparcie i superwizja oddziaływań wychowawczych w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych
- SOS Interwencja kryzysowa – szkolenia dla nauczycieli oraz bezpośrednia pomoc szkołom*, w których wystąpiły próby samobójcze lub traumatyczne wydarzenia losowe
- Prewencja zachowań ryzykownych w tym zagrożeń suicydalnych i autodestrukcyjnych*
- Wzmacnianie kompetencji nauczycieli w reagowaniu na zmiany dokonujące się w rodzinach i środowisku uczniów (rozwody, separacje, rodziny patchworkowe, choroby cywilizacyjne, dzieci z doświadczeniem migracji)
WZMACNIANIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW OŚWIATY
- Kompleksowe wspieranie szkół w zakresie zdrowia psychicznego*
- Promowanie zdrowego stylu życia w tym psychodietetyka
- Budowanie odporności psychicznej i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
- Budowanie spójności zespołu nauczycieli w kontekście korygowania problemowych zachowań
- Zaburzenia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (zaburzenia odżywiania, depresja, zaburzenia lękowe)
- Wsparcie zdrowia psychicznego nauczycieli(radzenie sobie ze stresem, wypalenie zawodowe)*
*Zadania realizowane są w systemie międzypracownianym
Dział szkoleń
- Rekrutacja uczestników
- Wydawanie zaświadczeń
- Organizacja szkoleń stacjonarnych i wyjazdowych
- Sporządzanie umów, kalkulacji, statystyk i ewaluacji
Wykorzystujemy doświadczenia ekspertów zarówno polskich jak i zagranicznych do promowania nowatorskich rozwiązań w oświacie – w szczególności w pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
Bazę ośrodka stanowią dwa budynki, w których dysponujemy 2 salami szkoleniowymi z zapleczem multimedialnym. Poza zajęciami prowadzonymi metodą warsztatową, mamy możliwość przeprowadzenia zajęć multimedialnych w oparciu o interaktywną pracę w sieci, a także odbywającą się w dwóch salach jednocześnie wideokonferencję.
Ze względu na przyjazne, zielone otoczenie chętnie korzystamy z możliwości prowadzenia zajęć interaktywnych na świeżym powietrzu.
- Szkolimy w terenie, blisko klienta.
- Organizujemy konferencje metodyczne na terenie gmin i powiatów.
- Dostosowujemy programy do potrzeb klienta – "kroimy na miarę".
- Szkolimy w wakacje i ferie zimowe.
- System Informacji Pedagogicznej – dzielimy się wiedzą.
- Stale podnosimy swoje umiejętności.
- Jesteśmy otwarci na współpracę i wymianę doświadczeń.
Standardy zapewniania jakości
1. Ośrodek prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa |
|
2. Ośrodek organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli zaspakajające potrzeby nauczycieli i sprzyjające rozwojowi zawodowemu |
|
3. W planowaniu pracy, ośrodek uwzględnia wnioski z analizy badań nauczycieli |
|
4. Ośrodek wykorzystuje zasoby własne i środowiska lokalnego na rzecz rozwoju, współpracując z osobami, instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym |
|
5. Ośrodek posiada i stosuje system zapewniania jakości oraz systematycznie go doskonali |
|
6. Ośrodek zatrudnia wykwalifikowaną kadrę |
|
7. Ośrodek zapewnia wykwalifikowaną kadrę do realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli |
|
8. Ośrodek zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli w pomieszczeniach, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli |
|
9. Ośrodek zapewnia nowoczesną bazę szkoleniową |
|
10. Ośrodek prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę doskonalenia nauczycieli |
|
System zapewniania jakości znają i stosują wszyscy pracownicy ROM-E Metis w Katowicach. W stosowanie i doskonalenie tego systemu włączana jest również kadra zewnętrzna, która uczestniczy w realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli w Ośrodku.