Wewnętrzny system
zapewniania jakości
Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego "Metis" w Katowicach
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe
(tekst jedn. Dz.U.2024 poz.737 i 854)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli
(Dz.U.2023, poz.2738)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
11 października 2018 r. w sprawie akredytacji placówek
doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2029);
- Statut Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego "Metis" w Katowicach
Cele
Celem działalności ROM-E Metis w Katowicach jest nieustanne podnoszenie
jakości usług edukacyjnych w obszarze rozwoju zawodowego i
osobistego dyrektorów i nauczycieli szkół, przedszkoli, poradni
psychologiczno-pedagogicznych i innych placówek
funkcjonujących w systemie oświaty.
Cele te obejmują wszystkie formy doskonalenia nauczycieli,
które są realizowane w Ośrodku – konferencje, seminaria,
szkolenia, kursy kwalifikacyjne, warsztaty, wykłady,
konsultacje, procesowe wspomaganie szkół/placówek.
Cele te są realizowane poprzez zarządzanie jakością, kulturę
organizacyjną oraz stałe doskonalenie i zaangażowanie
wszystkich pracowników w placówce. Miernikiem osiągania
wysokiej jakości usług jest zadowolenie i satysfakcja naszych
odbiorców.
Nasza misja
Naszą misją jest przygotowanie środowiska oświatowego do
realizacji celów i zadań edukacyjnych stawianych nowoczesnej
szkole, przygotowującej uczniów do życia w stale zmieniającej
się rzeczywistości, w społeczeństwie wiedzy i społeczeństwie
cyfrowym, poprzez kształcenie u uczniów umiejętności uczenia
się przez całe życie, kompetencji społecznych, odporności
psychicznej, radzenia sobie na rynku pracy i w życiu
osobistym.
Specyfika oferty Ośrodka jest pochodną wynikającą z
monitorowania potrzeb dyrektorów, nauczycieli i wychowawców.
Doskonalimy kadrę oświatową w obszarach dydaktycznym,
wychowania i profilaktyki oraz promocji zdrowia a także
posługiwania się sztuczną inteligencją. Dokonujemy tego poprzez
realizację programów edukacyjnych o zasięgu regionalnym,
długofalowych kampanii społecznych, projektów z funduszy
europejskich.
Struktura
organizacyjna
Struktura organizacyjna Ośrodka zapewnia sprawne zarządzanie
oraz utrzymywanie jakości pracy placówki.
- Placówką zarządza dyrektor wraz z
wicedyrektorem ds. doskonalenia nauczycieli i zastępcą
dyrektora ds. administracyjnych. Zespół kierowniczy składa się
ponadto z głównej księgowej oraz kierowników pracowni i działu
szkoleń.
- Nauczyciele – konsultanci podzieleni są
na 3 pracownie:
- Pracownia Wspomagania i Dydaktyki
- Pracownia Profilaktyki i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
- Pracownia Wychowania
- W placówce zatrudnieni są doradcy
metodyczni – ds. pedagogów i psychologów szkolnych oraz ds.
bibliotek szkolnych.
- W placówce zatrudnieni są samodzielni
specjaliści, nie będący nauczycielami.
Baza placówki
Bazę Ośrodka stanowią dwa budynki, w których dysponujemy
dwoma salami dydaktycznymi, w których pomieścić możemy 50 osób,
z zapleczem multimedialnym. Posiadamy własny parking. Poza
zajęciami prowadzonymi "na żywo", mamy możliwość prowadzenia
zajęć online przy użyciu narzędzi cyfrowych takich jak:
ClickMeeting – 2 platformy o zasięgu 500 osób i 100 osób oraz
Zoom – o zasięgu do 100 osób.
Ze względu na przyjazne, zielone otoczenie mamy możliwość
prowadzenia zajęć warsztatowych na świeżym powietrzu.
Standardy zapewniania jakości
Standard
|
Realizacja standardu
|
1. Działalność placówki prowadzona jest zgodnie z
przepisami prawa
|
- statut ośrodka jest zgodny z przepisami prawa,
- plan pracy na każdy rok przygotowany jest w oparciu
o przepisy w sprawie placówek doskonalenia
nauczycieli,
- sprawozdanie z realizacji planu pracy jest
przygotowane w oparciu o przepisy w sprawie placówek
doskonalenia nauczycieli,
- kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli są prowadzone w
oparciu o przepisy w sprawie placówek doskonalenia
nauczycieli,
- formy doskonalenia są organizowane i prowadzone
zgodnie z przepisami o placówkach doskonalenia,
- nie prowadzi i nie uczestniczy w prowadzeniu form
kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, do
których prowadzenia nie ma uprawnień.
|
2. Ośrodek organizuje i prowadzi formy doskonalenia
zawodowego nauczycieli zaspakajające potrzeby nauczycieli
i sprzyjające rozwojowi zawodowemu
|
- organizowane i prowadzone formy doskonalenia
zawodowego są oparte na diagnozie potrzeb nauczycieli,
prowadzonej w ośrodku,
- wsparcie otrzymywane w ośrodku jest odpowiednie do
potrzeb nauczycieli i służy ich rozwojowi zawodowemu,
- w realizacji zadań ośrodek stosuje różne formy i metody pracy,
dostosowane do potrzeb nauczycieli, wynikające z diagnozy.
|
3. W planowaniu pracy, ośrodek uwzględnia wnioski z
analizy badań nauczycieli
|
- w planowaniu pracy na każdy rok szkolny
wykorzystywane są wyniki nadzoru pedagogicznego oraz
wyniki z egzaminów zewnętrznych,
- od nauczycieli korzystających z oferty Ośrodka
systematycznie pozyskuje i analizuje się informacje na
temat prowadzonych działań,
- wnioski z analizy informacji są wykorzystywane do
doskonalenia procesów edukacyjnych i prowadzonych działań
edukacyjnych,
- systematycznie analizuje się wyniki badań
zewnętrznych i wewnętrznych, w tym wyniki ewaluacji
wewnętrznej i na podstawie tych wyników formułuje wnioski
i rekomendacje, na podstawie których przygotowuje ofertę
doskonalenia oraz planuje działania służące podnoszeniu
jakości pracy Ośrodka,
- realizacja oferty Ośrodka jest stale monitorowana, analizowana i
modyfikowana w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli.
|
4. Ośrodek wykorzystuje zasoby własne i środowiska
lokalnego na rzecz rozwoju, współpracując z osobami,
instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku
lokalnym
|
Nasze działania edukacyjne są wzbogacone o szeroką
współpracę z instytucjami na rzecz rozwoju nauczycieli i
środowisk szkolnych. Współpracujemy, organizując wspólne
przedsięwzięcia z (m.in.):
- bibliotekami pedagogicznymi,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- uczelniami wyższymi – Uniwersytetem Śląskim,
Uniwersytetem Medycznym, Uniwersytetem Wychowania
Fizycznego,
- służbami porządkowymi i pomocowymi – policją, strażą
pożarną, ośrodkami interwencji kryzysowej,
- samorządami,
- edukatorami z Lasów Państwowych,
- specjalistami z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- organizacjami pozarządowymi.
|
5. Ośrodek posiada i stosuje system zapewniania
jakości oraz systematycznie go doskonali
|
- placówka posiada opisany, spójny system zapewniania
jakości,
- w sposób planowy prowadzi ewaluację form
doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz systematycznie
modyfikuje narzędzia ewaluacyjne, dostosowując je do
danej formy szkolenia,
- systematycznie analizuje wyniki ewaluacji i
wykorzystuje je w przygotowaniu i organizacji form
doskonalenia oraz tworzeniu oferty szkoleniowej,
- sposób zarządzania Ośrodkiem doskonalenia nauczycieli zapewnia
warunki do realizacji zadań i sprzyja podnoszeniu jakości pracy.
|
6. Ośrodek zatrudnia wykwalifikowaną kadrę
|
- zatrudnieni nauczyciele konsultanci posiadają
kwalifikacje do zajmowanego stanowiska nauczyciela w
placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od
nauczycieli,
- zatrudnieni specjaliści, niebędący nauczycielami
legitymują się dyplomem ukończenia studiów drugiego
stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz
posiadają przygotowanie niezbędne do realizacji zadań
statutowych Ośrodka,
- dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia
podyplomowe z zakresu zarządzania oraz kurs
kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą prowadzony
zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia
nauczycieli,
- nauczyciele i specjaliści prowadzący formy
doskonalenia zawodowego nauczycieli posiadają
udokumentowane dorobek lub doświadczenie zawodowe z
zakresu prowadzonych zajęć,
- zatrudnione osoby systematycznie i w sposób udokumentowany
aktualizują swoją wiedzę merytoryczną i podnoszą kompetencje
zawodowe, w tym w zakresie metod pracy z dorosłymi.
|
7. Ośrodek zapewnia wykwalifikowaną kadrę do
realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli
|
- nauczyciele i specjaliści prowadzą zajęcia zgodnie z
posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym,
- osoby prowadzące formy doskonalenia zawodowego
nauczycieli posiadają udokumentowany dorobek lub
doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzonych zajęć,
- praca kadry jest systematycznie oceniana, w tej
ocenie uwzględniane są opinie słuchaczy.
|
8. Ośrodek zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki
realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli w
pomieszczeniach, w których są prowadzone formy
doskonalenia zawodowego nauczycieli
|
- spełnione są wymagania określone przepisami BHP,
- Ośrodek tworzy przyjazne warunki w salach szkoleniowych oraz w
czasie przerw: zapewnia uczestnikom szkoleń kawę, herbatę i wodę
oraz wygodne miejsca sprzyjające relaksowi.
|
9. Ośrodek zapewnia nowoczesną bazę szkoleniową
|
- pomieszczenia, w których są prowadzone formy
doskonalenia zawodowego nauczycieli, gwarantują
prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,
- nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwia
stosowanie form i metod pracy wynikających z potrzeb i
specyfiki realizowanego doskonalenia zawodowego
nauczycieli – offline i online,
- Ośrodek zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do
Internetu odpowiednio do potrzeb i specyfiki form
realizowanego doskonalenia,
- zapewnia dostęp do literatury i materiałów
przewidzianych w programach kształcenia,
- posiada biblioteczkę ze specjalistyczną literaturą,
na bieżąco uzupełnianą,
- baza dydaktyczna jest systematycznie unowocześniana, zgodnie z
aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.
|
10. Ośrodek prowadzi działalność informacyjną i
upowszechnia problematykę doskonalenia nauczycieli
|
- lacówka posiada i upowszechnia materiały
informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i
elektronicznej,
- opracowuje i wydaje, samodzielnie i we współpracy z
innymi podmiotami, publikacje metodyczne służące
doskonaleniu zawodowemu nauczycieli,
- prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom
możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej.
|
System zapewniania jakości znają i stosują wszyscy
pracownicy ROM-E "Metis" w Katowicach. W stosowanie i
doskonalenie tego systemu włączana jest również kadra
zewnętrzna, która uczestniczy w realizacji form doskonalenia
zawodowego nauczycieli w Ośrodku.
Zmieniono 28 marca 2025