Wewnętrzny system zapewniania jakości
Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego "Metis" w Katowicach

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (tekst jedn. Dz.U.2024 poz.737 i 854)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U.2023, poz.2738)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2018 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2018 r. poz. 2029);
  • Statut Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego "Metis" w Katowicach

 

Cele

Celem działalności ROM-E Metis w Katowicach jest nieustanne podnoszenie jakości usług edukacyjnych w obszarze rozwoju zawodowego i  osobistego dyrektorów i nauczycieli szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych placówek funkcjonujących w systemie oświaty.

Cele te obejmują wszystkie formy doskonalenia nauczycieli, które są realizowane w Ośrodku – konferencje, seminaria, szkolenia, kursy kwalifikacyjne, warsztaty, wykłady, konsultacje, procesowe wspomaganie szkół/placówek.

Cele te są realizowane poprzez zarządzanie jakością, kulturę organizacyjną oraz stałe doskonalenie i zaangażowanie wszystkich pracowników w placówce. Miernikiem osiągania wysokiej jakości usług jest zadowolenie i satysfakcja naszych odbiorców.

 

Nasza misja

Naszą misją jest przygotowanie środowiska oświatowego do  realizacji celów i zadań edukacyjnych stawianych nowoczesnej szkole, przygotowującej uczniów do życia w stale zmieniającej się rzeczywistości, w społeczeństwie wiedzy i społeczeństwie cyfrowym, poprzez kształcenie u uczniów umiejętności uczenia się przez całe życie, kompetencji społecznych, odporności psychicznej, radzenia sobie na rynku pracy i w życiu osobistym.

Specyfika oferty Ośrodka jest pochodną wynikającą z  monitorowania potrzeb dyrektorów, nauczycieli i wychowawców. Doskonalimy kadrę oświatową w obszarach dydaktycznym, wychowania i profilaktyki oraz promocji zdrowia a także posługiwania się sztuczną inteligencją. Dokonujemy tego poprzez realizację programów edukacyjnych o zasięgu regionalnym, długofalowych kampanii społecznych, projektów z funduszy europejskich.

 

Struktura organizacyjna

Struktura organizacyjna Ośrodka zapewnia sprawne zarządzanie oraz utrzymywanie jakości pracy placówki.

  1. Placówką zarządza dyrektor wraz z  wicedyrektorem ds. doskonalenia nauczycieli i zastępcą dyrektora ds. administracyjnych. Zespół kierowniczy składa się ponadto z głównej księgowej oraz kierowników pracowni i działu szkoleń.
  2. Nauczyciele – konsultanci podzieleni są na 3 pracownie:
    • Pracownia Wspomagania i Dydaktyki
    • Pracownia Profilaktyki i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
    • Pracownia Wychowania
  3. W placówce zatrudnieni są doradcy metodyczni – ds. pedagogów i psychologów szkolnych oraz ds. bibliotek szkolnych.
  4. W placówce zatrudnieni są samodzielni specjaliści, nie będący nauczycielami.

 

Baza placówki

Bazę Ośrodka stanowią dwa budynki, w których dysponujemy dwoma salami dydaktycznymi, w których pomieścić możemy 50 osób, z zapleczem multimedialnym. Posiadamy własny parking. Poza zajęciami prowadzonymi "na żywo", mamy możliwość prowadzenia zajęć online przy użyciu narzędzi cyfrowych takich jak: ClickMeeting – 2 platformy o zasięgu 500 osób i 100 osób oraz Zoom – o zasięgu do 100 osób.

Ze względu na przyjazne, zielone otoczenie mamy możliwość prowadzenia zajęć warsztatowych na świeżym powietrzu.

 

Standardy zapewniania jakości

Standard

Realizacja standardu

1. Działalność placówki prowadzona jest zgodnie z  przepisami prawa

  • statut ośrodka jest zgodny z przepisami prawa,
  • plan pracy na każdy rok przygotowany jest w oparciu o przepisy w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli,
  • sprawozdanie z realizacji planu pracy jest przygotowane w oparciu o przepisy w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli,
  • kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli są prowadzone w  oparciu o przepisy w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli,
  • formy doskonalenia są organizowane i prowadzone zgodnie z przepisami o placówkach doskonalenia,
  • nie prowadzi i nie uczestniczy w prowadzeniu form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, do  których prowadzenia nie ma uprawnień.

2. Ośrodek organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli zaspakajające potrzeby nauczycieli i sprzyjające rozwojowi zawodowemu

  • organizowane i prowadzone formy doskonalenia zawodowego są oparte na diagnozie potrzeb nauczycieli, prowadzonej w ośrodku,
  • wsparcie otrzymywane w ośrodku jest odpowiednie do  potrzeb nauczycieli i służy ich rozwojowi zawodowemu,
  • w realizacji zadań ośrodek stosuje różne formy i metody pracy, dostosowane do potrzeb nauczycieli, wynikające z diagnozy.

3. W planowaniu pracy, ośrodek uwzględnia wnioski z  analizy badań nauczycieli

  • w planowaniu pracy na każdy rok szkolny wykorzystywane są wyniki nadzoru pedagogicznego oraz wyniki z egzaminów zewnętrznych,
  • od nauczycieli korzystających z oferty Ośrodka systematycznie pozyskuje i analizuje się informacje na  temat prowadzonych działań,
  • wnioski z analizy informacji są wykorzystywane do  doskonalenia procesów edukacyjnych i prowadzonych działań edukacyjnych,
  • systematycznie analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych, w tym wyniki ewaluacji wewnętrznej i na podstawie tych wyników formułuje wnioski i rekomendacje, na podstawie których przygotowuje ofertę doskonalenia oraz planuje działania służące podnoszeniu jakości pracy Ośrodka,
  • realizacja oferty Ośrodka jest stale monitorowana, analizowana i  modyfikowana w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli.

4. Ośrodek wykorzystuje zasoby własne i środowiska lokalnego na rzecz rozwoju, współpracując z osobami, instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym

Nasze działania edukacyjne są wzbogacone o szeroką współpracę z instytucjami na rzecz rozwoju nauczycieli i  środowisk szkolnych. Współpracujemy, organizując wspólne przedsięwzięcia z (m.in.):

  • bibliotekami pedagogicznymi,
  • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
  • placówkami doskonalenia nauczycieli,
  • uczelniami wyższymi – Uniwersytetem Śląskim, Uniwersytetem Medycznym, Uniwersytetem Wychowania Fizycznego,
  • służbami porządkowymi i pomocowymi – policją, strażą pożarną, ośrodkami interwencji kryzysowej,
  • samorządami,
  • edukatorami z Lasów Państwowych,
  • specjalistami z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • organizacjami pozarządowymi.

5. Ośrodek posiada i stosuje system zapewniania jakości oraz systematycznie go doskonali

  • placówka posiada opisany, spójny system zapewniania jakości,
  • w sposób planowy prowadzi ewaluację form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz systematycznie modyfikuje narzędzia ewaluacyjne, dostosowując je do danej formy szkolenia,
  • systematycznie analizuje wyniki ewaluacji i  wykorzystuje je w przygotowaniu i organizacji form doskonalenia oraz tworzeniu oferty szkoleniowej,
  • sposób zarządzania Ośrodkiem doskonalenia nauczycieli zapewnia warunki do realizacji zadań i sprzyja podnoszeniu jakości pracy.

6. Ośrodek zatrudnia wykwalifikowaną kadrę

  • zatrudnieni nauczyciele konsultanci posiadają kwalifikacje do zajmowanego stanowiska nauczyciela w  placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od  nauczycieli,
  • zatrudnieni specjaliści, niebędący nauczycielami legitymują się dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich oraz posiadają przygotowanie niezbędne do realizacji zadań statutowych Ośrodka,
  • dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania oraz kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli,
  • nauczyciele i specjaliści prowadzący formy doskonalenia zawodowego nauczycieli posiadają udokumentowane dorobek lub doświadczenie zawodowe z  zakresu prowadzonych zajęć,
  • zatrudnione osoby systematycznie i w sposób udokumentowany aktualizują swoją wiedzę merytoryczną i podnoszą kompetencje zawodowe, w tym w zakresie metod pracy z dorosłymi.

7. Ośrodek zapewnia wykwalifikowaną kadrę do  realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli

  • nauczyciele i specjaliści prowadzą zajęcia zgodnie z  posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym,
  • osoby prowadzące formy doskonalenia zawodowego nauczycieli posiadają udokumentowany dorobek lub doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzonych zajęć,
  • praca kadry jest systematycznie oceniana, w tej ocenie uwzględniane są opinie słuchaczy.

8. Ośrodek zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli w  pomieszczeniach, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli

  • spełnione są wymagania określone przepisami BHP,
  • Ośrodek tworzy przyjazne warunki w salach szkoleniowych oraz w  czasie przerw: zapewnia uczestnikom szkoleń kawę, herbatę i wodę oraz wygodne miejsca sprzyjające relaksowi.

9. Ośrodek zapewnia nowoczesną bazę szkoleniową

  • pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, gwarantują prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,
  • nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwia stosowanie form i metod pracy wynikających z potrzeb i  specyfiki realizowanego doskonalenia zawodowego nauczycieli – offline i online,
  • Ośrodek zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do  Internetu odpowiednio do potrzeb i specyfiki form realizowanego doskonalenia,
  • zapewnia dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach kształcenia,
  • posiada biblioteczkę ze specjalistyczną literaturą, na bieżąco uzupełnianą,
  • baza dydaktyczna jest systematycznie unowocześniana, zgodnie z  aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.

10. Ośrodek prowadzi działalność informacyjną i  upowszechnia problematykę doskonalenia nauczycieli

  • lacówka posiada i upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i  elektronicznej,
  • opracowuje i wydaje, samodzielnie i we współpracy z  innymi podmiotami, publikacje metodyczne służące doskonaleniu zawodowemu nauczycieli,
  • prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej.

 

System zapewniania jakości znają i stosują wszyscy pracownicy ROM-E "Metis" w Katowicach. W stosowanie i  doskonalenie tego systemu włączana jest również kadra zewnętrzna, która uczestniczy w realizacji form doskonalenia zawodowego nauczycieli w Ośrodku.

Zmieniono 28 marca 2025
Wróć