
Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej
EREO 2005 «
Podsumowanie EREO «
EREO w szkołach - ankiety «
EREO w szkołach - wydarzenia «
Przydatne linki «
Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej - podsumowanie
Założenia EREO w Polsce
Rada Europy ogłosiła rok 2005 Europejskim Rokiem Edukacji Obywatelskiej. Zamiarem Rady Europy było zwrócenie uwagi na znaczenie edukacji, zarówno formalnej jak i nieformalnej, dla wspierania aktywnego obywatelstwa i demokracji. W Polsce Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej stworzył okazję do nowych działań na rzecz społeczeństwa obywatelskiego oraz zaprezentowania tego, co do tej pory w tej dziedzinie udało się osiągnąć.
Dokonując analizy polskich i ogólnoeuropejskich zjawisk związanych z funkcjonowaniem społeczeństwa obywatelskiego i państwa demokratycznego (w tym niepokojących – takich jak spadek zaufania do instytucji życia publicznego, niski stopień zaangażowania w życie publiczne, zagrożenie rozwarstwieniem społecznym i marginalizacją niektórych grup) i wynikających stąd potrzeb za podstawowe cele Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej w Polsce uznano:
- kształtowanie umiejętności i postaw obywatelskich uczniów oraz ich wiedzy na temat demokracji, państwa i społeczeństwa obywatelskiego;
- przygotowanie młodych ludzi do bycia obywatelami zjednoczonej Europy;
- promowanie takich wartości demokratycznych, jak wolność, pluralizm, tolerancja, aktywność obywatelska;
- edukacja w dziedzinie praw człowieka, zapobiegania dyskryminacji, poszanowania prawa;
- budowanie w młodych ludziach postawy zaangażowania i wiary we własne siły;
- przybliżanie edukacji szkolnej do środowiska lokalnego i życia publicznego.
Doceniając znaczenie edukacji jako ważnego elementu kształtującego postawy obywatelskie i tworzącego podstawy demokracji oraz dostrzegając rolę szkoły jako miejsca zapewniającego młodzieży nabywanie obywatelskiego doświadczenia, za szczególnie ważne w obchodach Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej uznano oddziaływanie na system oświatowy. Działania w ramach Roku miały wspierać długofalowe cele edukacyjne czyniące polską szkołę instytucją i zarazem społecznością:
- pomagającą zrozumieć współczesny świat i uczącą, jak można go zmieniać;
- wzmacniającą więzi ze wspólnotą lokalną, regionalną, narodową i europejską;
- wspierającą niezależność myślenia i sądu; zachęcającą do angażowania się w sprawy publiczne
- uczącą skutecznego działania na rzecz dobra wspólnego; uczącą solidarności i odpowiedzialności za siebie i innych;
- pozwalającą zrozumieć, jak ważne są demokratyczne instytucje i procedury;
- uczącą zasad współpracy oraz udziału w publicznej debacie;
- pomagającą uwierzyć we własne możliwości i uczącą z nich korzystać.
Działania w ramach EREO kierowane były do ogółu polskiego społeczeństwa. Biorąc pod uwagę ogólnoeuropejskie hasło Roku – "uczyć się i żyć w demokracji" – szczególnymi grupami docelowymi byli: uczniowie, studenci, nauczyciele, przedstawiciele organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych i władz oświatowych.
Prace Krajowego Komitetu ds. EREO
Aby zapewnić sprawną realizację celów Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej powołany został przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu Krajowy Komitet ds. Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej, w którego skład weszli przedstawiciele środowisk edukacyjnych, naukowych, organizacji pozarządowych i studenckich. Komitet wspierał działania MEiN związane z EREO, określał jego cele w Polsce oraz propozycje konkretnych rozwiązań organizacyjnych. Skład, zadania oraz zasady działania Komitetu określa Zarządzenie nr 26 Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21 października 2004 r. Przewodniczącym Komitetu został Pan Andrzej Wielowieyski, Wiceprzewodniczącym – Pan Mirosław Sielatycki a Sekretarzem – Pani Katarzyna Zakroczymska.
Aby zapewnić sprawny przepływ informacji oraz pomoc w organizowaniu działań na poziomie regionalnym i lokalnym powołani zostali Promotorzy Regionalni EREO. W ciągu 2005 roku w sieci pracowało 40 Promotorów. Byli to nauczyciele konsultanci pracujący w wojewódzkich placówkach doskonalenia nauczycieli.
W Województwie Śląskim powołano 3 promotorów: p. Anna Czarlińska-Wężyk (WOM Katowice), p. Sonia Gogulla (ROM-E Metis) i p. Małgorzata Tubielewicz RODN Częstochowa.
Działania informacyjne EREO
Kluczową rolę w udostępnianiu informacji o EREO odgrywał Internet. Główna strona informacyjna o EREO w Polsce zlokalizowana jest na serwerze CODN: www.ereo.codn.edu.pl. Na stronie tej znajduje się również link do stron poświeconych EREO w województwie śląskim. Są to strony Regionalnego Ośrodka Metodyczno Edukacyjnego Metis w Katowicach. Zawierają one ogólne informacje o założeniach i celach obchodów EREO w Polsce, linki do stron internetowych EREO, informacje o wydarzeniach w szkołach, wzór ankiety dla szkół.
Podobnie jak w innych województwach Promotorzy Regionalni zajęli się dystrybucja materiałów informacyjnych. Był to plakat promujący EREO, który jednocześnie pełnił rolę "informacji o informacji" i ulotka informacyjna. Materiały te rozprowadzano podczas konferencji wojewódzkich i na różnego rodzaju szkoleniach prowadzonych przez ośrodki doskonalące w naszym województwie.
Działania regionalne, lokalne i szkolne w województwie śląskim
Można powiedzieć, że w Polsce w ramach EREO zostało zrealizowanych ok. 700 projektów lokalnych i szkolnych, a ok. 250 projektów na poziomie wojewódzkim. Wiele z tych działań zostało zainspirowanych przez pracę Promotorów Regionalnych, wiele wydarzyłoby się w ramach wcześniej zaplanowanych programów.
W województwie śląskim odbyło się:
7 konferencji o następującej tematyce:
- "Uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym i publicznym drogą do rozwoju społeczeństwa obywatelskiego"
- "Szkoła wobec wyzwań edukacji międzykulturowej"
- "Technologia informacyjna w społeczeństwie wiedzy"
- "Dialog międzykulturowy w edukacji"
- "Koncepcja obywatelstwa w jednoczącej się Europie"
- "Kształcenie zawodowe a rynek pracy"
- "Dylematy stosunków polsko-rosyjskich"
2 seminaria:
- "Młody obywatel Europy"
- "Programy edukacyjne UE", "Tolerancja"
Ponadto przeszkolono ok. 800 osób na różnego rodzaju zajęciach warsztatowych i szkoleniach. Tematyka tych szkoleń i warsztatów była następująca:
- "2005 EREO w Polsce. Działania promujące i rozwijające edukacje obywatelską w szkole"
- "Metoda projektów w edukacji obywatelskiej"
- "Edukacja europejska w działaniach dydaktyczno-wychowawczych szkoły"
- "Kształcenie umiejętności potrzebnych do projektowania działań edukacyjnych promujących wzorce obywatelskie w szkole"
- "2005 EREO w Polsce – forum wymiany doświadczeń"
- Edukacja humanitarna
- Edukacja regionalna – zaangażowanie młodzieży w życie środowiska lokalnego,
- Projekty działań lokalnych.
- Konwencja Praw Dziecka
- Zakładamy i prowadzimy firmę
- "Rynek pracy"
- "Rynki finansowe i giełda"
- "Bądź przedsiębiorczy na rynku"
- "Wykorzystanie metody projektów w nauczaniu o instytucjach rynkowych"
Wiele szkół bardzo aktywnie włączyło się w obchody Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej, 16 spośród nich nadesłało sprawozdania ze swoich działań. Są to następujące szkoły:
- Gimnazjum w Czyżowicach
- Szkoła Podstawowa nr 31 w Katowicach
- Gimnazjum nr 3 im. Jana Pawła II w Tychach
- Gimnazjum nr 3 im. W. Korfantego w Siemianowicach Śląskich
- Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Dąbrowskiej w Częstochowie
- Zespół Placówek Oświatowych w Boronowie – uczniowie wraz z opiekunem prezentowali realizowane przez siebie projekty na konferencji podsumowującej EREO 8 marca w Warszawie
- Gimnazjum nr 11 im. M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w Częstochowie
- Gimnazjum nr 18 w Częstochowie
- Zespole Szkół nr 3 w Kłobucku
- Szkoła Podstawa w Zespole Szkół z siedzibą w Lgocie Górnej
- Gimnazjum nr 23 w Katowicach
- Szkoła Podstawowa nr 31 w Katowicach
- ZSO 11 41-933 Bytom ul. Szymały 124
- Gimnazjum nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Roberta Schumana w Myszkowie
- Gimnazjum nr 12 im. Jana Matejki w Częstochowie
- I Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego w Piekarach Śląskich
W wyżej wymienionych szkołach realizowano wiele projektów działań lokalnych, i ogólnopolskich (we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej), odbywały się debaty, wybory samorządowe, konkursy, olimpiady, warsztaty, wystawy, spotkania z władzami miasta i deputowanymi i posłami, organizowano zbiórki darów, akcje charytatywne (w ramach wolontariatu). Wypracowane zostały pomoce dydaktyczne, scenariusze lekcji, programy autorskie. O szczegółach tych działań można przeczytać na stronach internetowych ROM-E Metis oraz CODN poświeconych EREO.
Projekty te, będące jednocześnie przykładami dobrej praktyki, pokazują, że edukacja obywatelska oraz edukacja na rzecz praw człowieka mają ogromny potencjał i szansę rozwoju w naszym województwie. Nie do przecenienia jest tu rola Centrum Edukacji Obywatelskiej, które współdziałało z Promotorami Regionalnymi i często inspirowało szkoły do podjęcia konkretnych zadań i działań obywatelskich.
Podsumowanie – rekomendacje
Kształcenie młodych obywateli to ważny, ale często niedoceniany, a nawet zaniedbywany wymiar edukacji szkolnej. Współczesna polska szkoła powinna świadomie przyjąć na siebie obowiązek kształcenia odpowiedzialnych, aktywnych i skutecznych członków wspólnoty lokalnej, a zarazem obywateli Polski, Europy i świata. Praca nauczycieli nie może ograniczać się do przygotowywania uczniów do czekających ich sprawdzianów i egzaminów. Przecież przygotowanie do życia w demokratycznym społeczeństwie to znacznie więcej. Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej rozpoczął na większą skalę pewne działania w tej dziedzinie. Nie można jednak na tym poprzestać. Należy uznać, że to początek i w następnych latach kontynuować.
Sonia Gogulla
Promotor Regionalny EREO
Konsultant ROM-E Metis