
Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej
EREO 2005 «
Podsumowanie EREO «
EREO w szkołach - ankiety «
EREO w szkołach - wydarzenia «
Przydatne linki «
Wydarzenia - I Liceum Ogólnokształcące w Piekarach Śląskich
W związku z faktem, iż Rada Europy ogłosiła rok 2005 Europejskim Rokiem Edukacji Obywatelskiej, będąc opiekunem Szkolnego Klubu Europejskiego działającego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Króla Jana III Sobieskiego w Piekarach Śląskich podjęłam w bieżącym roku szkolnym następujące działania:
1. na jednym ze spotkań SKE zapoznałam uczniów, członków klubu, z założeniami EREO i podsunęłam im pomysł przeprowadzenia cyklu zajęć poświęconych edukacji obywatelskiej w jednym z miejskich przedszkoli, przedstawiłam im także szeroko propagowaną ideę wolontariatu oraz uczenia się poprzez uczenie innych, a także potrzebę współpracy z innymi placówkami oświatowymi w terenie,
2. odbyłam kilka kolejnych spotkań z uczniami, których przedmiotem było opracowanie scenariuszy zajęć oraz omówienie ich pomysłów na samodzielne opracowanie pomocy dydaktycznych,
3. nawiązałam kontakt z Miejskim Przedszkolem nr 9 w Piekarach Śl., z dyrekcją tej placówki oraz nauczycielem grupy 6-latków i omówiłam propozycję naszej inicjatywy,
4. uczniowie przeprowadzili 3 zajęcia wg załączonych scenariuszy pracując w 3 grupach 4-osobowych, a po ich przeprowadzeniu spisali uwagi wypływające z tego doświadczenia,
5. zorganizowałam kolejne spotkanie SKE, którego celem było podsumowanie przeprowadzonej inicjatywy, wysłuchanie opinii uczniów oraz uzmysłowienie im, jak wiele korzyści płynie z tego typu działań, zarówno dla nich samych, jak i dla ich młodszych kolegów.
Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej stworzył mnie i moim uczniom okazję do nowych działań w ramach spotkań Szkolnego Klubu Europejskiego, działań na rzecz społeczeństwa obywatelskiego i społeczności lokalnej. Wybrana przeze mnie forma działania miała na celu:
- nauczenie moich podopiecznych skutecznego działania na rzecz dobra wspólnego, dobra lokalnego,
- nauczenie ich zasad współpracy w ramach wybranego projektu,
- zachęcenie ich do podjęcia działania w ramach wolontariatu, do ofiarowania swojej wiedzy i czasu innym,
- nauczenie ich solidarności i odpowiedzialności za siebie i innych.
Jestem przekonana, że podjęta przeze mnie oraz moich uczniów, członków SKE, inicjatywa uświadomiła im, jak bardzo ważne jest jak najwcześniejsze przygotowanie młodych ludzi do roli obywatela Polski, Europy i świata. Przygotowanie to może odbywać się także poprzez zabawę i niekoniecznie w relacji nauczyciel – uczeń, ale także w relacji uczeń – uczeń.
Uczestnicy tego projektu zrozumieli ponadto, że podjęte przez nich działania służą budowaniu więzi ze społecznością lokalną oraz to, że ich pomysłowość i zaangażowanie spotykają się z ogromną życzliwością i przychylnością lokalnego środowiska.
mgr Kamila Swoboda
opiekun SKE
LEKCJA 1
TEMAT: NASZ KRAJ – POLSKA
- Przywitanie dzieci oraz prezentacja osób prowadzących lekcje
- Rozmowa z dziećmi na temat Polski oraz wspomnienie o Unii Europejskiej
Rodzaj zabawy | Przebieg zabawy | Potrzebne materiały | Uwagi |
Podział dzieci na 4 grupy | Każdy, prowadzący wybiera spośród dzieci grupę około 5 osobową. Każdej grupie zostaje przyporządkowany inny kolor gwiazdki, w środek gwiazdki wpisywane jest imię dziecka. | Około 25 gwiazdek Grupa I - gwiazdki żółte Grupa II - gwiazdki czerwone Grupa III – gwiazdki niebieskie Grupa IV - gwiazdki różowe | --- |
Gdzie ta polska flaga? | Przedszkolaki otrzymują kartkę, na której znajdują różne flagi państw Unii Europejskiej. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wszystkich flag Polski wśród innych propozycji. | 4 kartki z 15 różnymi flagami. | --- |
Godło Polski (puzzle) | Każda grupa otrzymuje komplet puzzli, z których musi ułożyć godło Polski i następnie nakleić na kartkę. | Około 4 rysunki godła (porozcinane), klej. | Mniej skomplikowana kompozycja puzzli. |
Zajęcia ruchowe | Przedszkolaki zostają poproszone o przejście na dywanik by wykonać ćwiczenia ruchowe. | Układ ćwiczeń, płyta CD z ścieżką dźwiękową. | Proste ćwiczenia, łatwe do powtórzenia, odpowiednia odległość pomiędzy ćwiczącymi. |
Hymn Polski | Przybliżenie dzieciom hymnu Polski. | Hymn Polski zarejestrowany na CD. | Przed zaśpiewaniem powtarzamy razem z dziećmi kolejne wersy hymnu; wspólny śpiew z dziećmi. |
Flaga Unii Europejskiej | Dzieci otrzymują niebieski brystol oraz 12 żółtych gwiazdek do wycięcia, z których mają skleić flagę Unii Europejskiej. Flagi zostaną podpisane oraz zawieszone w klasie. | 4-5 niebieskich brystoli A4 4-5 x 13 żółtych gwiazdek klej, nożyczki | Zrobić gwiazdki zapasowe w razie zniszczenia, którejś z gwiazdek. Sprawiedliwy podział zadań. |
Wspólny śpiew | Dzieci uczą nas ich ulubionych piosenek lub piosenki. | Ścieżki dźwiękowe z znanymi dziecięcymi piosenkami. | --- |
- Ogłoszenie zwycięskiej grupy
- Rozdanie dzieciom słodkich upominków
- Pożegnanie z dziećmi
LEKCJA 2
TEMAT: POLSKA W EUROPIE
- Przywitanie dzieci oraz prezentacja osób prowadzących lekcję
- Rozmowa z dziećmi na temat poprzedniej lekcji o Unii Europejskiej
- Rozmowa z dziećmi o wybranych krajach Unii Europejskiej
Rodzaj zabawy | Przebieg zabawy | Potrzebne materiały | Uwagi |
Podział dzieci na 4 grupy | Dzieci dobierają się w grupy około 5 osobowe, tak jak na poprzedniej lekcji Każdej grupie zostaje przyporządkowany inny kształt znaku, w środek znaku wpisywane jest imię dziecka. | Około 25 znaków Grupa I - niebieskie kwadraty Grupa II - niebieskie kółko Grupa III – pomarańczowe kwadraty Grupa IV - pomarańczowe kółka | --- |
Poszukiwanie krajów na mapie konturowej | Przedszkolaki dopasowują kontury pięciu krajów do mapy konturowej Europy. | Pięć kolorowych konturów wybranych krajów. Francja – kolor różowy Włochy – kolor niebieski Holandia – kolor żółty Wielka Brytania – kolor zielony Polska – kolor żółty | --- |
Zabawa w skojarzenia | Dzieci siadają przy stoliczkach. Dostają cztery flagi wyżej wymienionych państw oraz obrazki, które muszą dopasować do danej flagi. | 16 małych flag 4 małe obrazki | Zabawa zbyt skomplikowana. Dzieci nie umieją zapamiętać flag. |
Zajęcia ruchowe | Przedszkolaki zostają poproszone o przejście na dywanik by wykonać ćwiczenia ruchowe i śpiewać piosenki. | Układ ćwiczeń, płyta CD z ścieżką dźwiękową. | Proste ćwiczenia, łatwe do powtórzenia, odpowiednia odległość pomiędzy ćwiczącymi. |
Jaki to język? | Dzieci słuchają zagranicznej piosenki i muszą rozpoznać z którego państwa pochodzi wysłuchana piosenka. | Cztery zagraniczne piosenki na płycie CD. | Piosenki były zbyt trudne dzieci nie umiały skojarzyć piosenki z państwem. |
Kolorowanki | Każde dziecko otrzymuje kolorowankę z osobą pochodzącą z wybranego kraju. | 22 kolorowanki | --- |
Wspólny śpiew | Dzieci uczą nas ich ulubionych piosenek lub piosenki. | Ścieżki dźwiękowe z znanymi dziecięcymi piosenkami. | --- |
- Ogłoszenie zwycięskiej grupy
- Rozdanie dzieciom słodkich upominków
- Pożegnanie dzieci
LEKCJA 3
TEMAT: EUROPA A ŚWIAT
- Przywitanie dzieci oraz prezentacja osób prowadzących lekcję
Rodzaj zabawy | Przebieg zabawy | Potrzebne materiały | Uwagi |
Podział dzieci na 2 grupy | Dwoje prowadzących wybiera spośród dzieci grupę około 8 osobową. Każdej grupie zostaje przyporządkowana inna mapka (Europa, świat). | Około 30 mapek Grupa I - mapki Europy Grupa II - mapki świata | Dzieci nie wiedziały w jakich są grupach. |
Kolorowanki i łączenie kropek | Przedszkolaki otrzymują kartki, na których znajdują różne zwierzęta świata. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze i staranne pokolorowanie wręczonych im obrazków. | 6 kolorowanek różnego rodzaju, 6 obrazków składających się z punktów, które trzeba połączyć w całość. | --- |
Zajęcie ruchowe | Przedszkolaki zostają poproszone o przejście na dywanik by wykonać ćwiczenia ruchowe. | Zabawy przy gitarze (śpiewanie, tańczenie). | --- |
Przyczepianie animowanych postaci do mapy świata. | Dzieci siadają na dywaniku, po czym po wysłuchaniu krótkich historyjek na temat danej postaci przyczepiają je do mapy w odpowiednie miejsce. | Mapa świata, obrazki z postaciami, historyjki. | Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w zabawie, szybko orientują się przy mapie. |
Zajęcie ruchowe | Przedszkolaki zostają poproszone o przejście na dywanik by wykonać ćwiczenia ruchowe. | Zabawy przy gitarze (śpiewanie, taniec). | --- |
Flaga Unii Europejskiej | Dzieci otrzymują mapę Europy, na której zaznaczone są pomarańczowym kolorem państwa należące do Unii Europejskiej, oraz flagi tych państw (flagi te były przyczepione do magnesu), po czym przyczepiają je na mapę Europy. | 25 flag państw Unii Europejskiej, mapa Europy. | Przedszkolaki z radością przyczepiały magnesy z flagami do mapy. |
Wspólny śpiew | Dzieci uczą nas ich ulubionych piosenek lub piosenki. | --- | --- |
- Ogłoszenie zwycięskiej grupy
- Rozdanie dzieciom słodkich upominków
- Pożegnanie z dziećmi