Funkcjonalne wykorzystanie filmu w pracy dydaktycznej - podsumowanie
"Film jest najważniejszą ze sztuk" – te słowa wypowiedział niecałe sto lat temu... niejaki Włodzimierz Iljicz Lenin, przywódca pierwszego państwa komunistycznego, który docenił moc i siłę przekazu tego medium. Obecnie film stał się tak wszechobecnym elementem życia, że umiejętność czytania i rozumienia jego zasad jest czymś nieodzownym. To po pierwsze, po drugie – mając wiedzę o filmie, by tak rzec od kuchni, stajemy się odporni na manipulację zawartą w przekazie.
O filmie i sposobach jego wykorzystania na lekcjach dowiedzieliśmy się podczas szkolenia prowadzonego przez trenerów firmy EMPIRIAFILM, którzy przyjechali do nas aż z Wrocławia. Specjalizują się nie tylko w szkoleniach. Są również praktykami, którzy na co dzień realizują krótkie formy filmowe na potrzeby prowadzonych przez siebie warsztatów. Oprócz podstawowej teoretycznej wiedzy na temat filmu, jego konwencji, poetyki, środków wyrazu i elementów konstruujących go, zobaczyliśmy, jak prosto można zrealizować: nakręcić i zmontować własny film. Taka praca z filmem stosowana na lekcjach sprzyja większej aktywności ucznia, a w czasach współczesnych, określanych mianem kultury obrazu, może okazać się szczególnie cenną, bo dającą zawód umiejętnością.
Wartością dodaną tych zajęć okazała się realizacja filmu – jak się w efekcie okazało – reklamującego Metis. Prezentujemy go poniżej.
zreferowała Beata Cielecka