Wdrażanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole...
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna wg. wymagań rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2010r. nr 228, poz 1487)
Nowelizacja przepisów w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej modyfikuje dotychczasowe zadania szkoły w tym zakresie. Przede wszystkim koncentruje działania nauczycieli i specjalistów na indywidualnych potrzebach ucznia i zmusza szkołę do podejmowania nowych działań.
Kolejna zasadnicza zmiana, to konieczność zespołowego działania całej kadry pedagogicznej w zakresie organizowanej i udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zmienia to równocześnie obowiązki dyrektora, jako lidera rady pedagogicznej a także jako osoby, która wg § 4.1 rozporządzenia tę pomoc organizuje i odpowiada za jej jakość.
Aby sprawnie wdrażać zmiany, Dyrektor – Lider Zmiany, niewątpliwie winien się do niej dobrze przygotować, poprzez:
- stworzenie wizji, koncepcji planowanej zmiany,
- efektywne zarządzanie wiedzą zgromadzoną w szkole,
- odpowiednie przygotowanie kadry pedagogicznej,
- znowelizowanie aktów prawa wewnątrzszkolnego,
- zaplanowanie zasad odpowiedniego finansowania nowych zadań,
- wypracowanie modelu współpracy i współdziałania z różnymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka,
- wypracowanie modelu współdziałania z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Nowym rozwiązaniem w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest tworzenie i funkcjonowanie na terenie szkoły Zespołu, którego pracą koordynuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły. W skład Zespołu wchodzą nauczyciele uczący konkretnego ucznia i specjaliści zatrudnieni w danej szkole. Do głównych zadań Zespołu należy:
- rozpoznawanie problemów ucznia i jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,
- na tej podstawie, określenie form i sposobów udzielania uczniowi, jego rodzinie odpowiedniego wsparcia,
- opracowanie i realizowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno Terapeutycznych (IPET) dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez właściwą poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
- opracowanie i wdrażanie Planu Działań Wspierających (PDW) dla uczniów posiadających opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dla uczniów wymagających odpowiedniej pomocy a wskazanych przez szkołę. Równocześnie dla tej grupy uczniów, Zespół zakłada i prowadzi Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU). Należy pamiętać o tym, że Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia, to dokument, podpisany przez wszystkich członków Zespołu, który musi być odpowiednio przechowywany,
- systematyczne, okresowe dokonywanie oceny efektywności form udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowanie i prowadzenie różnych, określonych w rozporządzeniu form pomocy i wsparcia dla rodziców ucznia w zakresie rozwijania ich umiejętności wychowawczych.
Podsumowując, można wskazać w kilku punktach korzyści jakie mogą wyniknąć z wdrażanych zmian w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- zacieśnienie współpracy szkoły z rodzicami (rodzic to ekspert de facto swego dziecka dzielący się informacjami w zakresie potrzeb z członkami Zespołu, zwiększenie wiedzy rodzica o problemach szkolnych i potrzebach dziecka),
- poprawa współpracy przedszkola, szkoły, placówki z innymi instytucjami oświatowymi i pozaoświatowymi działającymi na rzecz dziecka i rodziny (mówienie przez wszystkie instytucje jednym głosem w sprawie konkretnego dziecka, wypracowanie wspólnego frontu oddziaływania),
- poprawa relacji dorosły/nauczyciel – dziecko/uczeń (lepszy kontakt, metody uczenia dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia, wiara we własne możliwości),
- zmiana lub poprawa wizerunku szkoły poprzez promowanie specjalistycznej oferty pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to sposób i poprawa wizerunku szkoły,
- kreowanie modelu edukacji włączającej – rozumianej jako włączanie dzieci z problemami edukacyjnymi w pełny proces edukacyjny. To najskuteczniejszy środek tworzenia przyjaznej społeczności, budowanie otwartego społeczeństwa oraz wprowadzanie w życie edukacji dla wszystkich.
Wymienione zmiany od 1 września 2012 r. będą obowiązywały w szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych.
Chcąc przybliżyć zagadnienia związane:
- z obowiązkami i rolą dyrektora w realizacji zadań z zakresu wdrażania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z nowymi wymogami,
- przedstawić jej prawne regulacje wynikające z Kodeksu Rodzinnego w świetle obowiązującego rozporządzenia,
- a także zasady konstruowania programów "pomocowych" w tym propozycje wypracowanych procedur ułatwiających realizację koniecznych zadań,
Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjno Metis w Katowicach we współpracy z Kuratorium Oświaty zaproponował szereg konferencji. Ogółem zrealizowano ich 7 czyli we wszystkich Delegaturach Kuratorium Oświaty.
Poniższa tabela przedstawia zestawienie liczbowe uczestników naszych konferencji.
Lp. | Miejsce realizacji | Ilość uczestników |
1 | Gliwice | 144 |
2 | Bielsko-Biała | 173 |
3 | Jastrzębie Zdrój | 94 |
4 | Częstochowa | 63 |
5 | Sosnowiec | 139 |
6 | Katowice | 117 |
7 | Tarnowskie Góry | 67 |
PODSUMOWANIE: | 797 |
W ślad za cyklem przeprowadzonych konferencji, Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny Metis w Katowicach opracował ofertę szkoleniowo-warsztatową z zakresu modelu pracy z uczniami należącymi do grupy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Między innymi są to:
- model pracy z dzieckiem/uczniem z autyzmem,
- model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem,
- model pracy z dzieckiem przewlekle chorym w przedszkolu i klasach I-III Szkoły,
- model pracy z uczniem zdolnym.
Ponadto w najbliższym czasie odbędą się kolejne warsztaty:
- model pracy z dzieckiem / uczniem z zaburzeniami mowy i języka,
- model pracy z dzieckiem / uczniem w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych (dzieci przedszkolne i uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej),
- model pracy z uczniem w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych (starsze klasy SP, gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne).
Zainteresowanych nauczycieli, pedagogów, psychologów odsyłamy do naszej strony internetowej www.metis.pl, na której znajduje się pełna ofertę szkoleniową z terminami realizacji.
Jolanta Leśniak i Magdalena Lipiak
nauczyciele-konsultanci ROM-E Metis w Katowicach
Reportaż z konferencji "Wdrażanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole podstawowej i szkole ponadgimnazjalnej" w lokalnej, częstochowskiej telewizji ORION.