Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej

Europejski Rok Edukacji Obywatelskiej

EREO 2005 «  
Podsumowanie EREO «  
EREO w szkołach - ankiety «  
EREO w szkołach - wydarzenia «  
Przydatne linki «  

Projekt "MŁODZI GŁOSUJĄ 2005"
organizowany przez Centrum Edukacji
Obywatelskiej w Warszawie

 

  1. Założenia ogólne oraz cele edukacyjne projektu.
  2. Etapy programu.
  3. Realizacja programu w Gimnazjum nr 23 w Katowicach.

Ad 1.

Prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej projekt "Młodzi Głosują" umożliwia niepełnoletnim uczniom oddanie głosu w wyborach organizowanych równolegle do wyborów państwowych, a tym samym daje im możliwość wypowiedzenia się w ważnych dla naszego kraju sprawach. Program ma charakter edukacyjny i nie popiera żadnego z komitetów wyborczych. Głównym celem projektu jest uświadomienie młodym ludziom, że głosowanie jest nie tylko przywilejem, ale także warunkiem sukcesu demokracji. Niezwykle istotny jest edukacyjny aspekt całego przedsięwzięcia. W trakcie udziału w projekcie "Młodzi Głosują" uczniowie:

  • zdobywają wiedzę na temat uczestnictwa obywatelskiego, ordynacji wyborczych, uprawnień parlamentu, prezydenta
  • mają ważne doświadczenie związane z aktywnością obywatelską i organizowanie się dla dobra publicznego
  • podczas dyskusji, poprzedzających głosowanie, wypowiadają się na ważne tematy dla naszego kraju
  • sami przygotowują i przeprowadzają w swojej szkole wybory, poznając w praktyce ich zasady i znaczenie

Ad.2

Program "Młodzi Głosują" składa się z dwóch zasadniczych etapów:

  1. Akcja edukacyjna w szkołach – przeprowadzenie lekcji według scenariuszy CEO, a także działania mające zachęcić do wzięcia udziału w głosowaniu.
  2. Zorganizowanie Młodzieżowych Komisji Wyborczych na terenie szkół grup, które będą czuwać nad przebiegiem projektu oraz nad przeprowadzeniem głosowania i ogłoszeniem wyników wyborów.

Ad.3

W projekcie "Młodzi Głosują 2005" w Gimnazjum nr 23 w Katowicach, wzięli udział uczniowie 9 klas trzecich, zorganizowano i przeprowadzono I i II turę wyborów prezydenckich.

KOLEJNOŚĆ PRZEDSIĘWZIĘĆ:

  1. uzyskanie zgody dyrektora na udział w projekcie
  2. rejestracja szkoły na stronie internetowej CEO (załącznik nr 1)
  3. przeprowadzenie w szkole działań edukacyjnych (lekcje, dyskusje) na temat wyborów i ich znaczenia dla demokracji

W klasie III a, b, c, d, e, f wykorzystując scenariusze własne oraz materiały CEO przeprowadziłem zajęcia z następujących tematów:

  • "Dlaczego warto brać udział w wyborach?"
  • "Zasady wyboru parlamentu i prezydenta"
  • "Jakie są uprawnienia parlamentu i prezydenta?"
  • "Marketing polityczny. Kandydat w kampanii wyborczej"
  • "Sylwetki kandydatów na urząd prezydenta RP" – lekcja z wykorzystaniem Internetu (uczniowie przygotowywali i prezentowali informacje o kandydatach oraz ich programy wyborcze, korzystając ze stron internetowych kandydatów)

Nauczyciele uczący WOS i KOSS w pozostałych klasach trzecich, zostali zapoznani z celami projektu oraz zachęceni do przeprowadzenia podobnych działań edukacyjnych przed wyborami.

  1. następnym etapem działań było przygotowanie samych wyborów:
  • uzgodnienie z dyrekcją wszystkich szczegółów (miejsce, termin)
  • wybór Młodzieżowej Komisji Wyborczej, która czuwała nad przebiegiem głosowania
  • przygotowanie lokalu wyborczego (ustawienie urny, kabin do głosowania-gwarancja anonimowości)
  • wywieszenie przed wyborami plakatu i informacji istotnych dla głosujących (termin, miejsce, posiadanie legitymacji)
  • przygotowanie list uczniów uprawnionych do głosowania
  • przygotowanie kart do głosowania (wzór karty ze strony internetowej)
  • skopiowanie odpowiedniej ilości kart do głosowania

Głosowania odbyły się: 04.10.2005r. (I tura) i 18.10.2005r. (II tura)

Uczniowie głosowali w czasie przerw lekcyjnych.

  • liczenie głosów przez Komisję Wyborczą
  • sporządzenie protokołów (załącznik nr 2 i 3)
  • wpisanie wyników na stronę internetową CEO
  • przygotowanie krótkiej relacji oraz wysłanie zdjęcia z wyborów w szkole (zostały opublikowane na stronie internetowej organizatora – www.ceo.org.pl – załącznik nr 4)
  • wywieszenie wyników wyborów w szkole

Koordynator projektu "Młodzi Głosują 2005"
w Gimnazjum nr 23 w Katowicach
nauczyciel KOSS
mgr Mariusz Zubel

Wróć